Programmabegroting 2019 |
Blz. 1 |
Begroting 2019 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Agenda van de Samenleving |
Blz. 4 |
Agenda van de samenleving 2019 - 2022 |
Blz. 5 |
Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 6 |
Dienstverlening en Communicatie |
Blz. 7 |
Huis van Albrandswaard |
Blz. 8 |
Tevredenheidsonderzoek |
Blz. 9 |
Omgevingsvisie |
Blz. 10 |
Wonen |
Blz. 11 |
Economisch beleid en ontwikkelingen |
Blz. 12 |
Duurzaamheidsagenda en Energietransitie |
Blz. 13 |
Openbare Ruimte |
Blz. 14 |
Samenwerking in het buitengebied |
Blz. 15 |
Ontwikkelingen Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) |
Blz. 16 |
Wijkregie |
Blz. 17 |
Kunst, Cultuur & Evenementen |
Blz. 18 |
Maatschappelijk vastgoed |
Blz. 19 |
Financiën |
Blz. 20 |
Educatie |
Blz. 21 |
Sport |
Blz. 22 |
Sociaal domein |
Blz. 23 |
Programma 1 Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur |
Blz. 24 |
Programma 1 Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur |
Blz. 25 |
1.1 . Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 26 |
1.1 . Openbare Orde en Veiligheid |
Blz. 27 |
Doelstellingen |
Blz. 28 |
1.1.1 Inbraken & diefstallen |
Blz. 29 |
19. 1.1.1a Inzetten op hotspots middels particuliere beveiliging, acties in de wijk, betrekken van inwoners (groepen) en integraal werken met veiligheidspartners. |
Blz. 30 |
1.1.2 Alcohol & drugs |
Blz. 31 |
19. 1.1.2a Bewustwording creëren over de gevaren van (overmatig) alcohol- & drugsgebruik. |
Blz. 32 |
1.1.3 (Veiligheids)participatie |
Blz. 33 |
19. 1.1.3a Optimaliseren van de samenwerking tussen politie, boa’s, jongerenwerk, buurt bestuurt comités en buurtpreventieteams. |
Blz. 34 |
19. 1.1.3b Stimuleren van initiatieven en het gebruik van communicatiemiddelen om (vroeg)signalering en preventie in de wijken te vergroten. |
Blz. 35 |
1.2. Algemeen bestuur |
Blz. 36 |
1.2. Algemeen bestuur |
Blz. 37 |
Doelstellingen |
Blz. 38 |
1.2.1 Dienstverlening |
Blz. 39 |
19. 1.2.1a Opstellen businesscase thuisbezorgen paspoorten en rijbewijzen. |
Blz. 40 |
19. 1.2.1b Uitvoeren van een nieuwe meting burgerpeiling "Waar staat je Gemeente". |
Blz. 41 |
19. 1.2.1c Onderzoek naar een effectievere inzet van onze (digitale) mogelijkheden om met burgers te communiceren. |
Blz. 42 |
19. 1.2.1d Begeleiden en evalueren kinderburgemeester. |
Blz. 43 |
1.2.2 Communicatie |
Blz. 44 |
19. 1.2.2b Verbeteren inzet sociale media (waaronder Facebook). |
Blz. 45 |
19. 1.2.2c De kernwaarden betrokken, benaderbaar en menselijke maat in de praktijk brengen in de contacten met inwoners. |
Blz. 46 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 47 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 48 |
Programma 2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
Blz. 49 |
Programma 2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
Blz. 50 |
2.1 Ruimtelijke ordening |
Blz. 51 |
Doelstellingen |
Blz. 52 |
2.1.1 Omgevingswet (Ruimtelijk + Sociaal). |
Blz. 53 |
19. 2.1.1a In co-creatie met de samenleving één of meerdere integrale toekomstscenario’s vaststellen op basis van de “krant van de toekomst”. |
Blz. 54 |
2.1.2 Visie op de Rand van Rhoon. |
Blz. 55 |
19. 2.1.2a Praktische scenario’s uitwerken, op grond waarvan voor de Rand van Rhoon keuzes kunnen worden gemaakt t.a.v. de (strijdige) belangen op het gebied van wonen, recreatie, sport, landschap en economie. |
Blz. 56 |
2.2 Wonen |
Blz. 57 |
Doelstellingen |
Blz. 58 |
2.2.1 Wonen |
Blz. 59 |
19. 2.2.1a Programmatische afspraken met de woningcorporaties maken over uitbreiding en toewijzing van de sociale huurwoningvoorraad met 75-80 sociale huurwoningen op basis van de regionale woningmarkt-afspraken. |
Blz. 60 |
19. 2.2.1b In overleg met partners, de regio en de provincie de consequenties verkennen van mogelijke grotere woningbouwopgaven. |
Blz. 61 |
2.3 Economie |
Blz. 62 |
Doelstellingen |
Blz. 63 |
2.3.1 Economie en bedrijvigheid |
Blz. 64 |
19. 2.3.1a Analyse maken van bedrijventypes en bepalen welke gecombineerd kunnen worden met woon- en verblijfsfuncties. |
Blz. 65 |
19. 2.3.1b Inventariseren mogelijkheden voor snel internet t.b.v. selectie. |
Blz. 66 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 67 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 68 |
Programma 3 Buitenruimte |
Blz. 69 |
Programma 3 Buitenruimte |
Blz. 70 |
Missie |
Blz. 71 |
3.1 Buitenruimte |
Blz. 72 |
Doelstellingen |
Blz. 73 |
3.1.1 Duurzaamheid en milieu |
Blz. 74 |
19. 3.1.1a Concrete scenario’s opstellen voor de energietransitie (in samenwerking met B+R), rekening houdend met landelijke en regionale ontwikkelingen en die flexibel zijn vanwege voortschrijdende techniek. |
Blz. 75 |
3.1.2 Openbare ruimte |
Blz. 76 |
19. 3.1.2a Verhogen verkeersveiligheid. |
Blz. 77 |
19. 3.1.2b Aanpassing Park Rhoon. |
Blz. 78 |
19. 3.1.2c Effectiever afval scheiden. |
Blz. 79 |
19. 3.1.2d Knelpunten in waterafvoer (groen voor verharding) en riolering oplossen (groene schoolpleinen). |
Blz. 80 |
19. 3.1.2e Toekomstbestendige inzet van Buurtbus bewerkstelligen. |
Blz. 81 |
19. 3.1.2f Parkeren. |
Blz. 82 |
19. 3.1.2g Kwaliteit verhogen van Groenonderhoud. |
Blz. 83 |
3.1.3 Wijkregie |
Blz. 84 |
19. 3.1.3a Faciliteren en stimuleren van burgerinitiatieven t.b.v. de verbetering leefbaarheid, bijvoorbeeld zelfbeheer groen, opruimen zwerfafval, sociale cohesie, veiligheid. |
Blz. 85 |
19. 3.1.3b Behoefte peilen voor het opstarten Netwerk Rhoon en Portland naar het voorbeeld van het netwerk Poortugaal. |
Blz. 86 |
19. 3.1.3c Verder ontwikkelen van online burgerparticipatie door gebruik te gaan maken van best-practise tools en vernieuwingen. |
Blz. 87 |
3.2 Kunst & Cultuur |
Blz. 88 |
Doelstellingen |
Blz. 89 |
3.2.1 Kunst, Cultuur & Evenementen. |
Blz. 90 |
19. 3.2.1a Ontwikkelen visie evenementen. |
Blz. 91 |
19. 3.2.1b. Voorbereidingen voor 4 en 5 mei 2020, inzake het 75-jarig jubileum. |
Blz. 92 |
3.3 Maatschappelijk vastgoed |
Blz. 93 |
Doelstellingen |
Blz. 94 |
3.3.1 Maatschappelijk vastgoed |
Blz. 95 |
19. 3.3.1a Strategische nota Maatschappelijk Vastgoed (MV) vaststellen en werken aan uitvoeringsplan. |
Blz. 96 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 97 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 98 |
Programma 4 Financien |
Blz. 99 |
Programma 4 Financien |
Blz. 100 |
4.1 Financien |
Blz. 101 |
4.1 Financien |
Blz. 102 |
Doelstellingen |
Blz. 103 |
4.1.1 Financieel beleid |
Blz. 104 |
19. 4.1.1a Nadere spelregels ontwikkelen over de omvang en inzet van de algemene reserve. |
Blz. 105 |
19. 4.1.1b Ontwikkeling van een instrumentarium om actief te monitoren en te sturen op de financieringsbehoefte. |
Blz. 106 |
19. 4.1.1c Onze aandelen in het bedrijf Eneco verkopen. |
Blz. 107 |
4.1.2 Lokale lasten |
Blz. 108 |
19. 4.1.2a Scenario’s uitwerken hoe, en wanneer de rioolheffing voor de inwoners verlaagd wordt. |
Blz. 109 |
19. 4.1.2b Beleid voor de Onroerende Zaak Belasting (OZB) opstellen. |
Blz. 110 |
4.1.3 Risicobeheersing |
Blz. 111 |
19. 4.1.3a Implementatie van Integrale (V)IC (verbijzonderde interne controle) binnen de BAR die voldoet aan alle gestelde eisen van provincie en accountant. |
Blz. 112 |
19. 4.1.3b VpB integratie in administratieve werking en als onderdeel van integrale besluitvorming. |
Blz. 113 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 114 |
Programma 5 Educatie |
Blz. 115 |
Programma 5 Educatie |
Blz. 116 |
5.1 Educatie |
Blz. 117 |
Doelstellingen |
Blz. 118 |
5.1.1 Educatie |
Blz. 119 |
19. 5.1.1a Voorbereidingen treffen voor de komende aanbesteding van het doelgroepenvervoer (WMO, leerlingen- en jeugdzorg), waarbij maatwerk en acceptabele reistijden uitgangspunt zijn. |
Blz. 120 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 121 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 122 |
Programma 6 Sport |
Blz. 123 |
Programma 6 Sport |
Blz. 124 |
6.1 Sport |
Blz. 125 |
Doelstellingen |
Blz. 126 |
6.1.1 Sport |
Blz. 127 |
19. 6.1.1a Het opstellen van een uitvoeringsagenda Sport/Cultuur/Kunst/Evenementen. |
Blz. 128 |
19. 6.1.1b Verhuizing sportpark De Omloop, waarbij samen met betrokkenen wordt gekeken naar een geschikte locatie. |
Blz. 129 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 130 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 131 |
Programma 7 Sociaal Domein |
Blz. 132 |
Programma 7 Sociaal Domein |
Blz. 133 |
7.1 Maatschappelijke Ondersteuning |
Blz. 134 |
Doelstellingen |
Blz. 135 |
7.1 .1 Maatschappelijke ondersteuning |
Blz. 136 |
19. 7.1.1a In samenwerking met onze professionele partners (maar ook familie, kennissen, buren etc.) faciliteren en ondersteunen wij onze inwoners in hun eigen buurt. |
Blz. 137 |
19. 7.1.1b Wij faciliteren de Stichting Welzijn Albrandswaard (SWA) om mantelzorgers de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. |
Blz. 138 |
7.2 Kwetsbare groepen |
Blz. 139 |
Doelstellingen |
Blz. 140 |
7.2.1 Kwetsbare groepen. |
Blz. 141 |
19. 7.2.1a We informeren ouderen over hun verantwoordelijkheid om zelf voor een geschikte woning/ woonomgeving te zorgen. |
Blz. 142 |
7.3 Participatiewet |
Blz. 143 |
Doelstellingen |
Blz. 144 |
7.3.1 Werk en inkomen, minima en schuldhulpverlening. |
Blz. 145 |
19. 7.3.1a Wij onderzoeken de mogelijkheden van financierbaarheid van een (RET) vervoersmodel voor minima. |
Blz. 146 |
19. 7.3.1b Jaarlijks voeren wij de armoedemonitor uit. Op basis van de uitkomsten evalueren we de minimaregelingen en verbeteren we die waar mogelijk. |
Blz. 147 |
7.4 Jeugdzorg |
Blz. 148 |
Doelstellingen |
Blz. 149 |
7.4.1 Jeugdzorg |
Blz. 150 |
19. 7.4.1a Vormgeven aan de transformatieopgave door te investeren in vroeg-signalering vanuit en in samenwerking met maatschappelijke partners. |
Blz. 151 |
7.5 Zorg & Welzijn |
Blz. 152 |
Doelstellingen |
Blz. 153 |
7.5.1 Zorg & Welzijn |
Blz. 154 |
19. 7.5.1a Bewoners worden door de woningbouwverenigingen, vluchtelingenwerk, het welzijnswerk, de buurtsportcoaches en de gemeente gestimuleerd om activiteiten te organiseren in hun buurt en elkaar te helpen waar nodig. |
Blz. 155 |
19. 7.5.1b In samenspraak met de Stichting Welzijn Albrandswaard wordt de bereikbaarheid van de Vraagwijzer vergroot. |
Blz. 156 |
7.6 Wijkteams |
Blz. 157 |
Doelstellingen |
Blz. 158 |
7.6.1 Wijkteams |
Blz. 159 |
19. 7.6.1a Wij werken vanuit de bedoeling. Regels worden toegepast, mits het doel wat wij voor ogen hebben met de cliënt beter wordt behaald. |
Blz. 160 |
19. 7.6.1b Voor cliënten die vanuit hun eigen netwerk onvoldoende ondersteund worden, bieden wij ondersteuning op maat. Voor complexe zaken is er professionele ondersteuning aanwezig. |
Blz. 161 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 162 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 163 |
Programma 8 - Niet in voorgaande programma's verantwoorde Baten en Lasten. |
Blz. 164 |
Programma 8 Niet in voorgaande programma's verantwoorde Baten en Lasten. |
Blz. 165 |
Vennootschapsbelasting (VpB). |
Blz. 166 |
Onvoorzien |
Blz. 167 |
Algemene dekkingsmiddel |
Blz. 168 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 169 |
Overhead |
Blz. 170 |
Moties |
Blz. 171 |
Moties |
Blz. 172 |
Moties * |
Blz. 173 |
Actieplan Wonen in Albrandswaard (MOTIE) |
Blz. 174 |
Geen sticker? Geen reclame! (MOTIE) |
Blz. 175 |
Huisvesting Buurtpreventie (MOTIE) |
Blz. 176 |
Reduceren restafval en stimuleren van afvalscheiding in Albrandswaard (MOTIE) |
Blz. 177 |
Uitwerken Variant met burgers 'van afval naar grondstof' (MOTIE) |
Blz. 178 |
Veilig Verkeer Albrandswaard (MOTIE) |
Blz. 179 |
Voorrang sociale woningen (MOTIE) |
Blz. 180 |
We zien onze BOA's graag (MOTIE) |
Blz. 181 |
Werk maken van sociale en betaalbare woningbouw (MOTIE) |
Blz. 182 |
Woningbouw: anticiperen of reageren? (MOTIE) |
Blz. 183 |