1. De gemiddelde WOZ waarde van woningen.
2. Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
3. Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten
Met ingang van het begrotingsjaar 2017 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (het BBV) gewijzigd. Een van de wijziging betreft het verantwoorden van algemene baten en lasten in de begroting en jaarrekening.
Baten en lasten die direct verbandhouden met activiteiten die gericht zijn op de externe klant, worden verantwoord in de programma’s. Dus alleen de baten en lasten die betrekking hebben op het primaire proces worden in de programma’s opgenomen. Baten en lasten die hier niet onder vallen, worden buiten de programma’s gehouden. Het gaat hierbij om overheadkosten, algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien.
Zo komt er meer inzicht in de omvang van de baten en lasten van het primaire proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder.
Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen relatie hebben met een bepaalde activiteit. Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de taakvelden 0.5 Treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belasting overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds.
| Exploitatie | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||
| 9.1-Algemene dekkingsmiddelen | 310.300 | 257.600 | 149.800 | 67.500 | |
| Totaal Lasten | 310.300 | 257.600 | 149.800 | 67.500 | |
| Baten | |||||
| 9.1-Algemene dekkingsmiddelen | -35.325.800 | -36.180.500 | -37.144.500 | -38.319.900 | |
| Totaal Baten | -35.325.800 | -36.180.500 | -37.144.500 | -38.319.900 | |
| Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -35.015.500 | -35.922.900 | -36.994.700 | -38.252.400 | |
| Onttrekkingen | |||||
| 9.1-Algemene dekkingsmiddelen | -347.700 | 0 | 0 | 0 | |
| Totaal Onttrekkingen | -347.700 | 0 | 0 | 0 | |
| Mutaties reserves | -347.700 | 0 | 0 | 0 | |
| Gerealiseerd resultaat | -35.363.200 | -35.922.900 | -36.994.700 | -38.252.400 | |
| De bedragen zijn als volgt samengesteld: | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Algemene dekkingsmiddelen | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | |||
| Lokale heffingen | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |||
| Algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Dividend | 19.800 | 19.800 | 19.800 | 19.800 | |||
| Saldo financieringsfunctie | 90.500 | 37.800 | -70.000 | -152.300 | |||
| Verzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Bijdrage BAR | 9.700 | 9.700 | 9.800 | 9.700 | |||
| Saldo lasten | 320.000 | 267.300 | 159.600 | 77.200 | |||
| Lokale heffingen | -6.733.800 | -6.935.900 | -7.143.900 | -7.358.300 | |||
| Algemene uitkering | -28.247.000 | -28.903.000 | -29.659.000 | -30.620.000 | |||
| Dividend | -332.500 | -332.500 | -332.500 | -332.500 | |||
| Saldo financieringsfunctie | -12.500 | -9.100 | -9.100 | -9.100 | |||
| Saldo baten | -35.325.800 | -36.180.500 | -37.144.500 | -38.319.900 | |||
| Totaal algemene dekkingsmiddelen | -35.005.800 | -35.913.200 | -36.984.900 | -38.242.700 |
Lokale heffingen
De gemeente kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen.
| Lokale heffingen | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten heffing en invord.gem.belastingen | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |||
| Bijdrage BAR | 9.700 | 9.700 | 9.800 | 9.700 | |||
| Saldo lasten | 209.700 | 209.700 | 209.800 | 209.700 | |||
| OZB woningen | -4.171.700 | -4.296.900 | -4.425.800 | -4.558.600 | |||
| OZB niet-woningen | -2.562.100 | -2.639.000 | -2.718.100 | -2.799.700 | |||
| Saldo baten | -6.733.800 | -6.935.900 | -7.143.900 | -7.358.300 | |||
| Totaal lokale heffingen | -6.524.100 | -6.726.200 | -6.934.100 | -7.148.600 |
Onder de post Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen wordt de bijdrage aan de SVHW verantwoord. De bijdrage BAR betreft de doorberekening van de bijdrage aan het taakveld 0.61 OZB woningen.
Algemene uitkering
De verantwoorde algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie (meicirculaire). De bedragen voor 2022 en 2023 zijn inclusief de stelpost Extra rijksbijdrage Jeugd ad € 349.000.
| Algemene Uitkering | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Saldo lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Algemene uitkering | -28.247.000 | -28.903.000 | -29.659.000 | -30.620.000 | |||
| Saldo baten | -28.247.000 | -28.903.000 | -29.659.000 | -30.620.000 | |||
| Totaal algemene uitkering | -28.247.000 | -28.903.000 | -29.659.000 | -30.620.000 |
Dividend
Verantwoord zijn de volgende dividenden:
| Dividend | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eneco | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Stedin | 7.900 | 7.900 | 7.900 | 7.900 | |||
| Evides | 11.700 | 11.700 | 11.700 | 11.700 | |||
| BNG | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
| Saldo lasten | 19.800 | 19.800 | 19.800 | 19.800 | |||
| Eneco | -10.000 | -10.000 | -10.000 | -10.000 | |||
| Stedin | -113.000 | -113.000 | -113.000 | -113.000 | |||
| Evides | -209.500 | -209.500 | -209.500 | -209.500 | |||
| BNG | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Saldo baten | -332.500 | -332.500 | -332.500 | -332.500 | |||
| Totaal dividend | -312.700 | -312.700 | -312.700 | -312.700 |
Zie de toelichting bij het onderdeel Saldo financieringsfunctie. Aandelen behoren tot de vaste activa. De lasten in bovenstaand overzicht betreft de doorberekende rente via het renteomslag%.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de betaalde rente en de ontvangen rente wordt door middel van het renteomslag% via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden. Deze doorberekening is gebaseerd op de boekwaarde van de vaste activa per 1 januari x renteomslag%. Het renteomslag% wordt berekend bij het opstellen van de begroting, waarbij uitgegaan wordt van de geraamde boekwaarde van de vaste activa en de geraamde rente. Het saldo financieringsfunctie betreft het verschil tussen rentelasten van de geldleningen OG (verminderd met de eventueel ontvangen rente) en de doorbelaste rentelasten naar de taakvelden.
| Saldo financieringsfunctie | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Financiering | 1.058.800 | 1.016.800 | 799.300 | 689.900 | |||
| Toerekenen rente vanuit de activa | -821.500 | -861.900 | -864.500 | -842.200 | |||
| Toerekenen rente overig | -146.800 | -117.100 | -4.800 | 0 | |||
| Verzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Saldo lasten | 90.500 | 37.800 | -70.000 | -152.300 | |||
| Financiering | -12.500 | -9.100 | -9.100 | -9.100 | |||
| Toerekenen rente vanuit de activa | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Toerekenen rente overig | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Verzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Geldleningen langer dan 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| Saldo baten | -12.500 | -9.100 | -9.100 | -9.100 | |||
| Totaal saldo financieringsfunctie | 78.000 | 28.700 | -79.100 | -161.400 |
| Naam Indicator | Periode | Albrands-waard | Klasse *) | Eenheid | Bron |
| 1. Gemiddelde WOZ waarde | 2018 | 266 | 259 | Duizend euro | CBS |
| 2. Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | 2019 | 781 | 693 | In euro’s | COELO |
| 3. Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | 2019 | 908 | 760 | In euro’s | COELO |
| Waar staat je gemeente d.d. 28 juli 2019 | |||||
| *) matig stedelijk | |||||
1. De gemiddelde WOZ waarde van woningen.
2. Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten.
3. Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten
Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV artikel 1 lid 2). In de notitie Overhead van de commissie BBV is aangegeven welke baten en lasten verantwoord worden onder overheadkosten.
In het kort komt het erop neer dat de volgende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden.
- Directe kosten worden zoveel mogelijk direct toerekenen aan de desbetreffende taakvelden en programma’s.
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead.
- Sturende taken vervult door hiërarchische leidinggevende behoren tot de overhead.
- De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.
De baten en lasten voor overhead zijn verantwoord op het taakveld 0.4 Overhead.
| Exploitatie | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||
| 9.2-Overhead | 7.156.900 | 7.083.200 | 7.026.200 | 7.032.600 | |
| Totaal Lasten | 7.156.900 | 7.083.200 | 7.026.200 | 7.032.600 | |
| Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 7.156.900 | 7.083.200 | 7.026.200 | 7.032.600 | |
| Gerealiseerd resultaat | 7.156.900 | 7.083.200 | 7.026.200 | 7.032.600 | |
| De bedragen zijn als volgt samengesteld: | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| overhead | begroting 2020 | begroting 2021 | begroting 2022 | begroting 2023 | ||
| Bestuursondersteuning | 289.400 | 293.500 | 296.000 | 298.400 | ||
| Kosten vm personeel | 9.200 | 0 | 0 | 0 | ||
| Communicatie en voorlichting | 60.900 | 61.800 | 61.800 | 61.800 | ||
| Juridische zaken | 21.600 | 21.900 | 21.900 | 21.900 | ||
| Overhead vanuit de BAR | 6.523.800 | 6.430.500 | 6.372.100 | 6.377.100 | ||
| Doorbelasting kosten gemeentehuis | 252.000 | 275.500 | 274.400 | 273.400 | ||
| Saldo lasten | 7.156.900 | 7.083.200 | 7.026.200 | 7.032.600 | ||
| Doorbelasting kosten gemeentehuis | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
| Saldo baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
| Totaal overhead | 7.156.900 | 7.083.200 | 7.026.200 | 7.032.600 | ||
Door de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn gemeenten met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen.
Omdat de Belastingdienst de gemeente in zijn geheel aanslaat voor de Vpb-heffing en deze heffing niet per overheidsonderneming uitgesplitst is, wordt de eventueel af te dragen Vpb-heffing van alle ondernemingsactiviteiten opgenomen als één bedrag in het programmaplan en het overzicht van baten en lasten. Het is niet nodig om per programma waarin ondernemingsactiviteiten zijn opgenomen een naar rato-deelbedrag Vpb-heffing te ramen.
De Vpb is verantwoord onder het taakveld 0.9.
| Exploitatie | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||
| 9.3-Vennootschapbelasting | 131.700 | 30.000 | 28.600 | 28.600 | |
| Totaal Lasten | 131.700 | 30.000 | 28.600 | 28.600 | |
| Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 131.700 | 30.000 | 28.600 | 28.600 | |
| Gerealiseerd resultaat | 131.700 | 30.000 | 28.600 | 28.600 | |
In de begroting is een bedrag opgenomen voor onvoorziene lasten. Er is sprake van onvoorziene lasten wanneer deze onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar zijn. Deze post is niet bedoeld om overschrijdingen op bestaande budgetten te dekken.
| Exploitatie | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||
| 9.4-Onvoorzien | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |
| Totaal Lasten | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |
| Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |
| Gerealiseerd resultaat | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |