In deze paragraaf treft u informatie aan over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen. Aan de orde komt het gemeentelijke beleid een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid, en de lokale lastendruk in vergelijking met omliggende gemeenten.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Algemene uitgangspunten lokale heffingen

De uitwerking van de begroting 2022 vloeit voort uit de Agenda van de Samenleving 2019-2022 en de Kaderbrief 2021-2022. Een algemeen uitgangspunt is dat de gemeentelijke belastingen zo laag mogelijk worden gehouden en waar mogelijk worden gematigd.

Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

De gemeentelijke woonlasten worden bepaald door de uitgaven van burgers aan Onroerende zaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De OZB is een gemeentelijke belasting waarbij de opbrengsten in de algemene dekkingsmiddelen terecht komen en dus vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig bestemd zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken. De gebonden heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en retributies) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn (lager mag ook). Dit is inclusief de toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Albrandswaard kiest voor tarieven die 100% van de kosten dekken.

Algemene (beleids)ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Algemene (beleids)ontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Vanaf 2020 is de macronorm vervangen door de benchmark woonlasten van de Coelo. De benchmark beoogt, door middel van meer vergelijking de informatievoorziening over de ontwikkeling van de lokale lasten te bevorderen, zodat hiermee door de gemeenten ten aanzien van de keuzes omtrent de ontwikkeling van de lokale lasten rekening gehouden kan worden. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning.

Begrotingsregels
Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven moeten zijn opgenomen. Dit geldt in het bijzonder voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn er kostenonderbouwingen opgenomen volgens het BBV-model. Deze geven inzicht in de opbouw van de geraamde baten en lasten.

Onderdeel van de begrotingsregels zijn richtlijnen voor de berekening van de overhead. De overhead wordt binnen de gemeentelijke begrotingen afzonderlijk zichtbaar gemaakt. In overeenstemming met de nieuwe regels met betrekking tot de berekening van de overhead en de toe te rekenen kosten conform de financiële verordening van Albrandswaard, wordt een opslag voor de kosten van overhead meegenomen in de tarievenberekening.
Het jaarlijkse percentage aan toerekenbare overhead wordt berekend door de totale overheadkosten vanuit de BAR-begroting en (deels) gemeentebegroting te delen door de overblijvende directe kosten van de BAR-begroting. Het berekende overheadpercentage per gemeente wordt vervolgens als toeslag berekend over de directe personeelslasten die specifiek aan de heffing/ het tarief zijn toe te schrijven.

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Hierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.

Gemeentelijke belastingen
Begroting
2021
2022
2023
2024
2025
Algemene dekkingsmiddelen
Onroerende zaakbelastingen
7.014.600
7.317.300
7.536.900
7.763.000
7.995.900
Gebonden heffingen
Begroting
2021
2022
2023
2024
2025
Afvalstoffenheffing
3.343.300
3.994.500
3.836.500
3.831.200
3.809.200
Rioolheffing
2.983.500
2.981.300
3.014.700
3.018.800
3.026.900

De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.

Tarieven 2022

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Tarieven 2022

Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak.

Waardepeildatum
De waarde van een onroerende zaak wordt vastgesteld conform de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). De vastgestelde waarde geldt voor een tijdvak van één jaar en heeft als peildatum 1 januari van één jaar eerder. In 2022 zal de OZB daarom berekend worden op basis van WOZ-waarde met als waardepeildatum 1 januari 2021.

Opbrengst OZB
Jaarlijks ontvangen we in juli van het SVHW een raming van de heffingsmaatstaven van de verschillende belastingen en heffingen. Op basis hiervan wordt de berekening gemaakt van de opbrengsten en de tarieven voor de lokale heffingen.

Bij het bepalen van de opbrengst OZB voor de begrotingsjaren 2022 – 2025 is de opbrengstraming van 2021 gecorrigeerd met het stijgingspercentage van 3% exclusief areaaluitbreiding door nieuwbouw. De opbrengst van OZB wordt voor 2022 geraamd op € ….,--. In deze opbrengstraming zitten de verwachte waardeontwikkeling van de WOZ inclusief areaaluitbreiding en de verwachte verminderingen op aanslagen verwerkt.

OZB tarief 2022
Op basis van het voorgaande zien de tarieven OZB voor 2022 er als volgt uit.

Onroerende zaakbelastingen
2021
2022
(als percentage van de WOZ-waarde)
Eigenaren woningen
0,1247%
0,1181%
Eigenaren niet-woningen
0,3830%
0,3763%
Gebruikers niet-woningen
0,3268%
0,3000%

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde voorzieningen.

Onderbouwing kostendekkende tarieven:
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald.

Afvalstoffenheffing
Omschrijving
2022
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer
1.959.000
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente
1.362.600
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen
-404.700
Netto kosten van de activiteit
2.916.900
Toe te rekenen kosten
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
323.400
Overhead, inclusief omslagrente
121.300
BTW
632.900
Totale kosten
3.994.500
Opbrengst afvalstoffenheffing
3.994.500
Dekkingspercentage
100%

Op basis van de huidige tariefstructuur zien de kostendekkende tarieven voor 2022 ten opzichte van 2021 als volgt uit:

Afvalstoffenheffing
2021
2022
Eenpersoonshuishouden (vast tarief)
260,40
274,92
Meerpersoonshuishouden (vast tarief)
347,28
366,60
Variabel tarief per zak 60 liter
0,75
Variabel tarief container 240 liter
3,00

Invoering variabel tarief in 2022
Bij een variabel tarief geldt dat huishoudens die het afval goed scheiden en daardoor weinig restafval aanbieden, minder afvalstoffenheffing gaan betalen. De nieuwe tarieven zullen bij de vaststelling van de belastingverordeningen en –tarieven in de raadsvergadering van december ter vaststelling worden aangeboden.

Rioolheffing

Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te verhalen die gepaard gaan met de gemeentelijke wateropgave. De gemeentelijke watertaken die uit de heffing bekostigd mogen worden, zijn de taken die betrekking hebben op:
• de inzameling, de berging en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en op de zuivering van huishoudelijk afvalwater door middel van kleinere individuele installaties voor de behandeling van afvalwater (IBA);
• de inzameling en de verdere verwerking van afvloeiend hemelwater;
• het treffen van maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming.

De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald.

Rioolheffing
Omschrijving
2022
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie
198.000
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente
1.147.700
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen
-25.900
Voorziening beklemde middelen
1.154.000
Netto kosten van de activiteit
2.473.800
Toe te rekenen kosten
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten
301.800
Overhead, inclusief omslagrente
196.000
BTW
456.200
Totale kosten
3.427.800
Opbrengst rioolheffing
2.981.300
Dekkingspercentage
87%

De tarieven rioolheffing 2022 zien er als volgt uit:

Rioolheffing
2021
2022
Eenpersoonshuishouden
202,86
202,86
Meerpersoonshuishouden
270,48
270,48

Lijkbezorgingsrechten

Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.

De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald.

Lijkbezorgingsrechten
Omschrijving
2022
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie
208.366
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente
158.300
Netto kosten van de activiteit
366.666
Toe te rekenen kosten
Overhead, inclusief omslagrente
194.000
Totale kosten
560.666
Opbrengst lijkbezorgingsrechten
214.400
Dekkingspercentage
38%

Tarieven lijkbezorging

Lijkbezorging
2021
2022
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 25 jaar
2.135
2.135
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 25 jaar
4.271
4.271
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 25 jaar
3.499
3.499
Begraafkosten (personen vanaf 12 jaar)
1.324
1.324
Afkoop van verplichte onderhoudskosten (25 jaar)
1.092
1.092

Tarieven overige gemeentelijke heffingen

De algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3% met dien verstande dat de opbrengst maximaal kostendekkend mogen zijn.

Leges
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid.

De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden.

De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:

Leges
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
1. Algemene dienstverlening
1.1. Burgerlijke stand
41.327
11.794
124
53.245
41.508
78%
1.2. Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
115.723
46.365
487
162.574
124.307
76%
1.3. Rijbewijzen
85.344
45.723
480
131.547
96.091
73%
1.4. Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens
25.494
17.586
185
43.265
12.206
28%
1.5. Bestuursstukken
-
-
-
-
-
-
1.6. Vastgoedinformatie
-
-
-
-
-
-
1.7. Overige publiekszaken
39.289
6.924
73
46.286
46.367
100%
1.8. Gemeentearchief
-
-
-
-
-
-
1.9. Bijzondere wetten
13.844
13.705
144
27.693
1.824
7%
1.10. Diversen
-
-
-
-
-
-
Totaal Algemene Dienstverlening
321.000
142.100
1.500
464.600
322.300
69%
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
2. Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
2.1. Begripsomschrijving
-
-
-
-
-
-
2.2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
-
-
-
-
-
-
2.3. Omgevingsvergunning
471.400
394.000
3.800
869.200
355.000
41%
2.4. Verminderingen
-
-
-
-
-
-
2.5. Teruggaaf
-
-
-
-
-
-
2.6. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
-
-
-
-
-
-
2.7. Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
-
-
-
-
-
-
2.8. Ontheffing geluidhinder bouwen en slopen
-
-
-
-
-
-
2.9. Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
-
-
-
-
-
-
Totaal Algemene Dienstverlening ihkv Omgevingswet
471.400
394.000
3.800
869.200
355.000
41%
Hoofdstuk/Paragraaf
Kosten taakveld
Overhead
BTW
Lasten
Baten
Dekking
3. Diensten waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is
3.1. Horeca
70.879
70.170
737
141.786
2.436
2%
3.2. Organiseren evenement of markt
56.734
44.631
469
101.834
645
1%
3.3. Sexbedrijven
-
-
-
-
-
-
3.4. Standplaatsen
2.319
2.296
24
4.639
488
11%
3.5. Winkeltijdenwet
698
691
7
1.396
-
-
3.6. Landelijke Register Kinderopvang
10.493
5.832
61
16.387
3.967
24%
3.7. In dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
7.855
7.777
82
15.713
835
5%
Totaal Dienstverlening Europese Richtlijn
149.000
131.400
1.400
281.800
8.400
3%
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL
941.400
667.500
6.700
1.615.600
685.700
42%

Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Het gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid is gebaseerd op de vastgestelde notitie Verruiming kwijtschelding van belastingen. Op basis hiervan wordt kwijtschelding verleend voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Burgers die voldoen aan de ABW-normen krijgen een volledige kwijtschelding. De overige gemeentelijke bijstandsregelingen kennen afwijkende normen of een afwijkende vergoedingssystematiek.

In de begroting 2022 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen.

Kwijtschelding
2021
2022
2023
2024
2025
Afvalstoffenheffing
98.600
98.600
98.600
98.600
98.600
Rioolheffing
100.000
100.000
100.000
100.000
100.000
Totaal
198.600
198.600
198.600
198.600
198.600

Overzicht belastingdruk

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Overzicht belastingdruk

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten inzichtelijk gemaakt.

Omschrijving
2020
2021
2022
Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten
Absoluut
In %
A: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 202,86
€ 202,86
€ 202,86
€ 0,00
0%
Afval**
€ 215,28
€ 260,40
€ 274,92
€ 14,52
6%
Totaal
€ 418,14
€ 505,38
€ 477,78
€ 14,52
3%
B: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik
€ 270,48
€ 270,48
€ 270,48
€ 0,00
0%
Afval**
€ 287,04
€ 347,28
€ 366,60
€ 19,32
6%
Totaal
€ 557,52
€ 617,76
€ 637,08
€ 19,32
3%
C: Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 331.000*
Rioolgebruik
€ 202,86
€ 202,86
€ 202,86
€ 0,00
0%
Afval**
€ 215,28
€ 260,40
€ 274,92
€ 14,52
6%
OZB-eigendom
€ 399,06
€ 389,69
€ 390,91
€ 1,22
0%
Totaal
€ 817,20
€ 852,95
€ 868,69
€ 15,74
2%
D: Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 331.000*
Rioolgebruik
€ 270,48
€ 270,48
€ 270,48
€ 0,00
0%
Afval**
€ 287,04
€ 347,28
€ 366,60
€ 19,32
6%
OZB-eigendom
€ 399,06
€ 389,69
€ 390,91
€ 1,22
0%
Totaal
€ 956,58
€ 1.007,45
€ 1.027,99
€ 20,54
2%
*Gemiddelde WOZ-waarde woning in 2021 volgens Coelo.
** Bovenop dit tarief komt het variabel tarief per aanbieding/lediging per zak á € 0,75 of per container á € 3,00.

Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

Om de absolute woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten van 2021 ten opzichte van 2020. Hiermee wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de woonlasten. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning van gemiddelde WOZ waarde. Daarnaast is een overzicht gegeven van de geldende tarieven (2021) van gemeentelijke belastingen van deze gemeenten.

tarieven per gemeenten 2021
afvalstoffen-heffing
rioolheffing
OZB-tarief
gem. woning-waarde
woonlasten*
Albrandswaard
347
270
0,1247%
331.000
1.031
Barendrecht
373
182
0,1078%
340.000
922
Ridderkerk
325
178
0,1092%
258.000
785
Zwijndrecht
386
302
0,1052%
236.000
914
Hendrik-Ido-Ambacht
351
188
0,1053%
307.000
862
* Coelo-Atlas 2021

Vergelijking woonlasten 2020 en 2021

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Vergelijking woonlasten 2020 en 2021

Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2021)

Terug naar navigatie - Paragraaf 1 - Lokale heffingen - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2021)

Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2021)
De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting.