
Rekening in één oogopslag
Baten per programma
Terug naar navigatie - Rekening in één oogopslag - Baten per programmaProgramma |
Primaire begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Werkelijk 2024 |
Verschil (voordeel is + nadeel is -) |
|
---|---|---|---|---|---|
1 Openbare Orde & Veiligheid & Algemeen Bestuur |
-1.589.900 |
-1.786.100 |
-1.832.459 |
46.359 |
|
2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
-7.016.600 |
-4.519.400 |
-3.917.016 |
-602.384 |
|
3 Buitenruimte |
-9.568.600 |
-10.523.600 |
-10.619.959 |
96.359 |
|
4 Financiën |
-353.500 |
-1.053.500 |
-382.731 |
-670.769 |
|
5 Educatie |
-156.600 |
-572.100 |
-283.793 |
-288.307 |
|
6 Sport |
-424.600 |
-544.900 |
-711.616 |
166.716 |
|
7 Sociaal Domein |
-4.840.000 |
-12.141.810 |
-13.940.111 |
1.798.301 |
|
9 Overige Baten en Lasten |
|||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen |
-48.642.400 |
-49.840.300 |
-50.762.502 |
922.202 |
|
9.2-Overhead |
-24.000 |
-134.600 |
-277.388 |
142.788 |
|
Totaal 9 Overige Baten en Lasten |
-48.666.400 |
-49.974.900 |
-51.039.890 |
1.064.990 |
|
Totaal baten |
-72.616.200 |
-81.116.310 |
-82.727.576 |
1.611.266 |
Lasten per programma
Terug naar navigatie - Rekening in één oogopslag - Lasten per programmaProgramma |
Primaire begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Werkelijk 2024 |
Verschil (voordeel is + nadeel is -) |
|
---|---|---|---|---|---|
1 Openbare Orde & Veiligheid & Algemeen Bestuur |
6.409.400 |
4.947.400 |
7.625.960 |
-2.678.560 |
|
2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
8.224.700 |
5.971.700 |
5.774.200 |
197.500 |
|
3 Buitenruimte |
19.168.600 |
18.857.600 |
18.130.275 |
727.325 |
|
4 Financiën |
105.800 |
30.800 |
51.851 |
-21.051 |
|
5 Educatie |
4.960.100 |
3.386.600 |
2.955.932 |
430.668 |
|
6 Sport |
1.890.200 |
2.105.700 |
2.043.268 |
62.432 |
|
7 Sociaal Domein |
23.603.800 |
31.609.110 |
32.518.921 |
-909.811 |
|
9 Overige Baten en Lasten |
|||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen |
283.400 |
303.800 |
515.868 |
-212.068 |
|
9.2-Overhead |
9.398.600 |
12.237.400 |
12.506.411 |
-269.011 |
|
9.3-Vennootschapbelasting |
32.200 |
7.800 |
-8.034 |
15.834 |
|
9.4-Onvoorzien |
75.000 |
75.000 |
0 |
75.000 |
|
Totaal 9 Overige Baten en Lasten |
9.789.200 |
12.624.000 |
13.014.245 |
-390.245 |
|
Totaal lasten |
74.151.800 |
79.532.910 |
82.114.652 |
-2.581.742 |
Saldo van programma's
Terug naar navigatie - Rekening in één oogopslag - Saldo van programma'sToelichting
Terug naar navigatie - Rekening in één oogopslag - ToelichtingIn 2024 bedraagt het saldo van baten en lasten exclusief reservemutaties € 517.519 negatief. Het uiteindelijke positieve resultaat wordt in 2024 sterk beïnvloed door de reservemutaties. In totaal wordt er € 5.148.690 onttrokken aan de reserves, en € 4.018.248 gestort in de reserves. Dit resulteert in een gerealiseerd resultaat inclusief reservemutaties van € 612.924 positief.
Hieronder worden puntsgewijs de grote afwijkingen per programma toegelicht met betrekking tot het saldo van baten en lasten. Daarna worden de grootste afwijkingen in de reservemutaties per programma toegelicht.
Opvallende afwijkingen lastenkant
- De lasten van Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur (programma 1) zijn € 2.678.560 hoger dan begroot, wat vooral veroorzaakt wordt door de stortingen in de voorzieningen voor wethouderspensioenen en het wachtgeld. Ook is de bijdrage aan de SWO beduidend hoger uitgevallen t.o.v. de tweede tussenrapportage. Verder konden er minder baten verdeeld worden naar de overige programma's m.b.t. de doorbelasting van DBP-uren. Hier staat tegenover dat de bijdrage aan de VRR lager is uitgevallen, net als de bijdrage aan de DBP in dit programma.
- De lasten van Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie (programma 2) zijn € 197.500 lager dan begroot, wat met name wordt veroorzaakt door de mutaties in de af te sluiten grondexploitaties. Daarnaast zijn lagere lasten gerealiseerd voor onder meer nog niet-, of nog niet afgeronde, onderzoeken van diverse RO-projecten en het nog niet hebben opgesteld van een nieuwe Omgevingsvisie. Ook zijn er geen uitgaven gedaan met betrekking tot de flexwoningen, die wel begroot waren.
- Aan programma 3 (Buitenruimte) is in totaal € 727.325 minder uitgegeven dan begroot. Dit komt met name door lagere uitgaven aan het planmatig onderhoud van wegen, het afvalbrengstation, de gemalen en de tijdelijke locatie van de gemeentewerf aan de Binnenbaan. Hier staan hogere lasten voor de waterwegen, inzameling huishoudelijk afval, onderhoud riolering en de begraafplaatsen tegenover.
- In programma 4 (Financiën) is € 21.051 meer uitgegeven dan begroot, wat voornamelijk komt door de bijstelling van de voorziening voor dubieuze debiteuren.
- In programma 5 (Educatie) is € 430.668 minder uitgegeven; dit wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven aan de SISA-regeling OAB. Tevens zijn de werkzaamheden voor basisschool De Wegwijzer nog niet begonnen. Ook het Peuterwerk heeft beduidend minder gekost dan begroot. De uitgaven aan de de campus Portland hebben iets meer gekost dan vooraf verwacht.
- De lasten van Sport (programma 6) zijn € 62.432 lager uitgevallen dan begroot; dit komt met name door beduidend lagere uitgaven ten behoeve van voor het zwembad en de SPUK-regelingen. Hier staat tegenover dat de lasten aan de campus Portland sportzaal hoger zijn uitgevallen, net als de lasten voor de diverse sportcomplexen.
- Aan het Sociaal Domein (programma 7) is in totaal € 919.811 meer uitgegeven dan begroot. Dit komt voornamelijk door fors hogere uitgaven aan de SPUK-regeling Toslagenaffaire, de Wet BUIG (de wet Werk en Bijstand), het Minimabeleid (energietoeslag) en jeugdhulp, dan begroot. Ook aan de WMO is in totaliteit meer uitgegeven dan begroot. Hier staat tegenover dat er aan de SPUK BREED regeling minder is uitgegeven. Ook de doorbelasting vanuit DBP (in programma 1) is in dit programma lager uitgevallen.
- De overige lasten, onderdeel van het programma 'Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten', zijn € 390.245 hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt met name door de lagere rentetoerekening vanuit de activa, als gevolg van een lager renteomslag percentage en een lager investeringsvolume. Hierdoor kon er minder rente doorberekend worden dan vooraf verwacht. Daarnaast hebben de lasten voor overhead hoger uitgepakt dan begroot, wat met name komt door een hogere doorbelasting van overhead vanuit de DBP en de SWO. Hier staat tegenover dat de lasten voor de SVHW lager zijn uitgevallen dan vooraf verwacht.
Opvallende afwijkingen batenkant
- De baten van Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur (programma 1) zijn € 35.321 hoger uitgevallen dan begroot, wat met name komt door een hogere doorbelasting van uren aan de SWO. Hier staat overigens een even grote last tegenover.
- De baten van Ruimtelijke Ordening (onderdeel van programma 2) zijn € 602.384 lager uitgevallen dan begroot. Tevens zijn er minder baten zijn binnengekomen met betrekking tot het ongeregistreerd grondgebruik en de WABO-leges. De SPUK-regeling verlaging energierekening heeft voor hogere baten dan begroot gezorgd.
- In programma 3 (Buitenruimte) zijn de baten € 259.180 hoger dan begroot. Dit komt onder meer doordat de gemeentewerf (doorbelasting aan de NV BAR Afvalbeheer), de afvalstoffenheffing en de begraafplaatsrechten meer hebben opgebracht dan vooraf verwacht. Tevens is de onttrekking uit de voorziening voor de riolering hoger dan begroot. De baten uit de extra aanpak van zwerfafval zijn daarentegen achtergebleven.
- In programma 4 (Financiën) zijn de baten € 29.231 hoger dan begroot. Dit heeft alles te maken met diverse afwikkelingsverschillen en de gedeeltelijke vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren.
- In programma 5 (Educatie) is er in totaal € 103.307 minder ontvangen, wat met name wordt veroorzaakt door lagere bijdrage vanuit de SISA-regeling OAB.
- In programma 6 (Sport) is er in totaal € 166.716 meer ontvangen dan begroot, wat voornamelijk kan worden verklaard door hogere ontvangsten vanuit de diverse sportcomplexen en het zwembad.
- Het Sociaal Domein (programma 7) heeft in totaal € 1.879.903 meer opgebracht dan begroot. Dit kan met name worden verklaard door hogere ontvangsten voor de uitvoering van de wet BUIG, hogere ontvangsten door meer terugvorderingen in het minimabeleid en door meer baten vanuit de SPUK-regeling voor de Toeslagenaffaire. Daarnaast is gebleken dat de bijdrage aan de GRJR hoger was, dan de realisatie waardoor de gemeente een deel terugkrijgt. Hier staat tegenover dat de ontvangsten vanuit het Rijk met betrekking tot de opvang van Oekraïnse vluchtelingen lager zijn uitgevallen, dan wat begroot was.
- De overige baten, onderdeel van het programma 'Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten', hebben in totaal € 1.064.990 meer opgeleverd dan begroot. Dit kan worden verklaard door de baten uit de algemene uitkering (vanuit de september- en decembercirculaire) m.b.t. Gemeentefonds vanuit het Rijk, en doordat het schatkistbankieren meer rente heeft opgeleverd dan vooraf verwacht. Ook de OZB-opbrengsten vanuit de niet-woningen zijn hoger uitgevallen.
Afwijkingen reservemutaties
Bij zowel de onttrekkingen als de stortingen zit de grootste afwijking in programma 2; Ruimtelijke ordening, Wonen & Economie.
- In programma 1, Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur, is er € 11.039 meer onttrokken aan de reserves dan begroot. Dit komt door de hogere onttrekking uit de reserve voor de wethouderspensioenen. De gedane stortingen zijn conform de begroting.
- In programma 2, Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie, is er € 149.925 minder onttrokken aan de reserves dan begroot. Hier staat tegenover dat er € 985.648 meer is gestort. De afwijkingen hebben nagenoeg alles te maken met het mutatieverloop van de lopende grondexploitaties, die invloed hebben op de algemene reserve en de reserve 'ontwikkelingsprojecten vrije reserve'. De hoogte van de laatst genoemde reserve is aan spelregels onderhevig. Zie voor meer informatie de uitleg in de paragraaf Grondbeleid.
- In programma 3, Buitenruimte, is er € 162.822 minder onttrokken aan de reserves dan begroot. Dit komt door de lagere uitgaven aan de overgehevelde jaarbudgetten uit 2023. De gedane stortingen zijn conform de begroting.
- In programma 4, Financiën, is er € 700.000 minder onttrokken aan de reserves dan begroot. Dit heeft alles te maken met de gevormde stelpost in de begroting, voor de indexering van de lonen. De stelpost is uiteindelijk niet gebruikt en weer vrijgevallen. Daardoor heeft er ook geen onttrekking plaatsgevonden. De stortingen zijn conform de begroting verwerkt.
- In programma 5, Educatie, is er € 185.000 minder onttrokken aan de reserves dan begroot. Dit komt door de lagere uitgaven aan de overgehevelde jaarbudgetten uit 2023. In dit programma zijn er geen stortingen begroot en/of verwerkt.
- In programma 6, Sport, zijn geen onttrekkingen en/of stortingen in reserves van toepassing.
- In programma 7, Sociaal Domein, is er € 81.601 minder onttrokken, en € 10.000 minder gestort in de reserves dan begroot. De lagere onttrekking heeft te maken met lagere uitgaven aan de overgehevelde jaarbudgetten uit 2023, en door een lagere onttrekking uit de reserve innovatie- en preventiesubsidie. De lagere storting komt omdat er niet is gestort in reserve Sociaal deelfonds, omdat deze al de maximale stand heeft bereikt.