.jpg)
Programma 5 - Educatie
Inleiding en missie Programma 5
Terug naar navigatie - - Inleiding en missie Programma 5Inleiding
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 5 - InleidingHet programma Educatie richt zich op het bevorderen van de ontwikkeling van alle kinderen, het bevorderen van de toeleiding naar specifieke activiteiten, de doorgaande leerlijn en doorgaande zorglijn. Daarnaast is een goede ouderbetrokkenheid een belangrijke succesfactor om kinderen optimaal te kunnen laten ontwikkelen. Het maatschappelijk middenveld is een sterke partner bij het behalen van de doelstellingen. Samenwerking zien wij als een belangrijke voorwaarde om succesvol te kunnen zijn.
Missie
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 5 - MissieKinderen en jongeren moeten zich optimaal en naar vermogen kunnen ontwikkelen.
5.1 Educatie
Terug naar navigatie - - 5.1 EducatieWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 5.1 Educatie - Wat hebben we bereikt?CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.
Terug naar navigatie - 5.1 Educatie - Wat hebben we bereikt? - CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 5.1.1a In samenwerking met de partners in het onderwijs stellen we een koersdocument op.Omschrijving (toelichting)
Een vastgesteld koersdocument.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Momenteel wordt er gewerkt aan het Integraal huisvestingsplan waarin de koers uit het document wordt meegenomen.
De 4 pijlers worden nu in samenwerking met de scholen verder uitgewerkt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 5 - Educatie - Wat heeft het gekost?Analyse financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Programma 5 - Educatie - Analyse financiële afwijkingenTaakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
FCL 642137 Gebouw Julianaschool Rhoon € 28.405 voordelig
Door vertraging bij de aannemer is de constructiefout van de boeiboorden in 2024 hersteld. Oorspronkelijk waren deze werkzaamheden eind 2023 gepland. Het incidentele onderhoudsbudget van € 18.600 is in eerste instantie doorgeschoven naar 2024. De factuur is in 2024 echter ook niet binnen gekomen en wordt nu verwacht in 2025. We willen daarom het onderhoudsbudget doorschuiven naar 2025.
FCL 642138 Gebouw BBS De Wegwijzer Sportlaan Rhoon € 94.415 voordelig
De plaatsing van noodlokalen heeft plaatsgevonden 2024, waar dit in eerste instantie in 2023 was gepland. De facturen hiervoor komen echter pas in 2025. De budgetten voor bouwrijp maken (€ 50.000) en huur van de lokalen (€ 40.000) willen we daarom doorschuiven naar 2025.
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
FCL 648025 Educatieve agenda € 41.623 voordelig
Niet alle middelen zijn besteed in 2024. De vertraging in de besteding is het gevolg van personele wisselingen. Het overschot is incidenteel.
FCL 665010 Peuterwerk algemeen € 48.085 voordelig
Niet alles is besteed in 2024. Dit is een terugkerend patroon in de afgelopen jaren, waardoor we bij de tweede tussenrapportage al een bedrag van € 70.000 hebben afgeraamd. Deze aframing is tevens structureel meegenomen in de ombuigingsvoorstellen voor de komende jaren. Het (resterende) overschot in 2024 is incidenteel.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698005 Mutaties reserves programma 5 € 185.000 nadelig
Het nadelige saldo komt doordat er geen uitgaven zijn gedaan voor de diverse doorgeschoven posten uit 2023.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 5 - Educatie - BeleidsindicatorenNr. |
Indicator |
Beschrijving indicator |
AW |
NL* |
Cijfers over |
---|---|---|---|---|---|
1 |
Absoluut verzuim (bron: DUO/Ingrado) |
Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'. Aantal per 1.000 leerlingen. |
4,9 |
6,3 |
2023 |
2 |
Relatief verzuim (bron: DUO/Ingrado) |
Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'. Aantal per 1.000 leerlingen. |
19 |
27 |
2023 |
3 |
Voortijdig schoolverlaters (bron: DUO/Ingrado) |
Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding '2021' staat voor schooljaar '2020/2021'. |
1,6% |
2,4% |
2023 |
Waar staat je gemeente d.d. 7 maart 2025 |
|||||
* |
Klasse matig stedelijk |