
Paragraaf 6 - Verbonden partijen
In deze paragraaf wordt eerst de gemeentelijke visie op verbonden partijen beschreven. Vervolgens wordt per verbonden partij specifieke informatie aangegeven. De verbonden partijen zijn daarbij gerangschikt naar de soorten:
- gemeenschappelijke regelingen;
- vennootschappen en coöperaties;
- stichtingen en verenigingen, en
- overige verbonden partijen.
Achtergrondinformatie
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - AchtergrondinformatieDe gemeente Albrandswaard heeft de kadernota verbonden partijen vastgesteld voor de periode 2016 – 2020. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 januari 2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling, een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.
GR MRDH
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GR MRDHGemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschap-pelijke regeling |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland |
|||||||
Stemverhouding |
0,65% |
|||||||
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeenten t.a.v. de uitvoering van Besluit Bodemkwalititeit |
|||||||
Bestuurlijk belang |
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur. |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
Invoering Omgevingswet en bijbehorende toename van complexiteit en adviesvraag. DCMR sluit het jaar 2024 af met een positief resultaat. Voor 2025 is een lichte stijging van de bijdrage voorzien, waarvan een deel mogelijk wordt teruggegeven aan de deelnemers. |
|||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
35.422 |
42.035 |
Aandelen kapitaal |
0 |
||||
Vreemd vermogen |
1.532.688 |
1.752.607 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
||||
Resultaat 2024 |
832 |
Bijdrage gemeente 2024 |
149 |
nog geen jaarrekening |
||||
Risico's |
Er zijn geen bijzondere risico's voorzien. Wij verwachten dat alle werkzaamheden binnen de beschikbare bijdrage afgdekt kunnen worden. |
|||||||
Sturingscenario |
Gemiddeld |
|||||||
bedragen x € 1.000 |
SVHW
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - SVHWSamenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschap- pelijke regeling |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Een waterschap, RAD en 20 gemeenten. |
||||||
Stemverhouding |
3,3% |
||||||
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Bevoegdheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is overgedragen aan de VP. Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid (portefeuillehouder Financiën). |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
Het landelijk beeld van moeilijk in te vullen vacatures en stijging van aantallen bezwaren door no-cure-no-pay bureaus is ook te merken bij SVHW. |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
||||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
1.450 |
3.355 |
Aandelen kapitaal |
0 |
|||
Vreemd vermogen |
10.328 |
29.834 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
|||
Resultaat 2024 |
2.625 |
Bijdrage gemeente 2024 |
360 |
||||
Risico's |
Uittreding van deelnemers en nieuwe ontwikkeling op gebied van de wetgeving kunnen leiden tot stijging van de deelnemersbijdrage voor de overgebleven deelnemers. |
||||||
Sturingscenario |
Gemiddeld |
||||||
bedragen x € 1.000 |
GGD RR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GGD RRGemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit de regio Rijnmond. |
|||||||
Stemverhouding |
6,25% |
|||||||
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de wet Publiek Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||||||
Actuele ontwikkelingen |
De meerkosten voor de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn onvermijdbaar om als GGD alle basistaken die bij de GGD belegd zijn conform wet- en regelgeving en geldende kwaliteitskaders uit te kunnen voeren per 2024 en verder. Daarnaast vindt er een indexering plaats. |
|||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||||||
Eigen vermogen incl.resultaat |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
||||
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
||||
Resultaat 2024 |
Bijdrage gemeente 2024 |
223 |
nog geen jaarrekening |
|||||
Risico's |
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. |
|||||||
Sturingscenario |
Gemiddelde |
|||||||
bedragen x € 1.000 |
||||||||
GR JR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GR JRGemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam. |
||||||
Stemverhouding |
6,25% |
||||||
Openbaar belang |
Doel: • Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang; • Het realiseren van schaalvoordelen; • Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
We zien dat de stijgende trend in de kosten van de jeugdhulp zich lijkt te stabiliseren. Waar de uitgaven aan regionale jeugdhulp (via de GRJR) afnemen, is tegelijkertijd sprake van een toename in de kosten voor de lokaal georganiseerde jeugdhulp. |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
||||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
|||
Vreemd vermogen |
74.711 |
73.559 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
|||
Resultaat 2024 |
Bijdrage gemeente 2024 |
3.700 |
|||||
Risico's |
De deelnemende gemeenten zijn risicodragend maar het zorggebruik wordt per gemeente afgewikkeld. Er wordt gewerkt aan optimalisatie van de backoffice om zo sturingsinformatie over zorggebruik en wachttijden te verbeteren. |
||||||
Sturingscenario |
Gemiddeld |
||||||
bedragen x € 1.000 |
GR NRIJ
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GR NRIJGemeenschappelijke regeling voor het natuur- en recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Rotterdam en provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
20% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap op IJsselmonde. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde. |
|||
Bestuurlijk belang |
2 algemeen bestuursleden waarvan 1 in het dagelijks bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Bezuinigingen vormgegeven i.v.m. verwachte afname budget n.a.v. uittreden PZH en vermindering inbreng Rotterdam. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen incl. resultaat |
4.705 |
4.701 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
3.211 |
3.434 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
-205 |
Bijdrage gemeente 2024 |
233 |
|
Risico's |
Allereerst de bezuinigingstaakstelling en de verlaagde bijdragen van de provincie Zuid-Holland en Rotterdam. Daarnaast hebben raad en college van Barendrecht een voornemen tot uittreden kenbaar gemaakt. Nog onbekend is wat dit financieel precies zou betekenen voor het schap. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
GR De Bedrijfsvoeringspartner
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GR De BedrijfsvoeringspartnerGemeenschappelijke regeling De BedrijfsvoeringsPartner |
Vestigingsplaats Barendrecht |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||||
Stemverhouding |
33,33% |
|||||
Openbaar belang |
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten de bedrijfsvoering uit te voeren. |
|||||
Bestuurlijk belang |
De wethouder Bedrijfsvoering van iedere deelnemende gemeente neemt zitting in het bestuur van De BedrijfsvoeringsPartner |
|||||
Actuele ontwikkelingen |
Ontvlechting verder uitwerken en PDC opstellen iom gemeenten. |
|||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
0 |
667 |
Aandelen kapitaal |
|||
Vreemd vermogen |
16.299 |
5.773 |
Leningen/garantstellingen |
|||
Resultaat 2024 |
667 |
Bijdrage gemeente 2024 |
7.375 |
|||
Risico's |
Separate risicoanalyse in weerstandsparagraaf |
|||||
Sturingscenario |
Hoog |
|||||
bedragen x € 1.000 |
VRR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - VRRVeiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
||||||
Stemverhouding |
5,0% |
||||||
Openbaar belang |
Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongevalslachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio's heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur (+ 1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonersaantal van boven 50.000. Zij brengen voor elk volgende 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit toe een maximum van elf stemmen per gemeente. |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
De veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond werkt aan een landelijke regeling PTSS en de verhoging van de vakbekwaamheid. Daarnaast is beleid opgesteld voor de brandbestrijding van hoogbouw. De ambulancezorg heeft opnieuw het certificaat 'Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector' behaald. Het kernteam klimaatverandering brengt de impact van klimaatverandering in beeld. De veiligheidsregio wordt daarnaast steeds vaker betrokken bij complexe vraagstukken over de energietransitie. Men brengt verder ook de vitale kwetsbare objecten in de regio in beeld als het gaat om cybergevolgbestrijding. |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
||||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
9.664 |
11.745 |
Aandelen kapitaal |
||||
Vreemd vermogen |
99.080 |
89.099 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Resultaat 2024 |
1.347 |
Bijdrage gemeente 2024 |
1.658 |
||||
Risico's |
Project duurzame piketorganisatie nog niet afgerond; vakbekwaamheid niet op gewenst niveau; vrijwaring gemeenten bij claim van onverzekerbare risico's; personele capaciteit brandweer vrijwilligers staat onder druk; consequenties als vrijwillige brandweer geen verplichtend karakter meer heeft; niet of beperkt verzekerbare risico's; fiscale risico's door verschil van inzicht; door uitfasering van het landelijk waarschuwingssysteem komen de kosten van het in standhouden van sirenes voor eigen rekening; extra kosten voor de ontwikkeling GHOR aanvragen verlofsparen stijgen; niet leveren van afgesproken diensten ambulancezorg. |
||||||
Sturingscenario |
Gemiddeld |
||||||
bedragen x € 1.000 |
DCMR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - DCMRGemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland. |
||||||
Stemverhouding |
0,65% |
||||||
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeenten t.a.v. de uitvoering van Besluit Bodemkwalititeit. |
||||||
Bestuurlijk belang |
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur. |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
Invoering Omgevingswet en bijbehorende toename van complexiteit en adviesvraag. DCMR sluit het jaar 2024 af met een positief resultaat. Voor 2025 is een lichte stijging van de bijdrage voorzien, waarvan een deel mogelijk wordt teruggegeven aan de deelnemers. |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
||||||
Eigen vermogen incl.resultaat |
4.410 |
7.341 |
Aandelen kapitaal |
||||
Vreemd vermogen |
22.019 |
17.123 |
Leningen/garantstellingen |
||||
Resultaat 2024 |
3.517 |
Bijdrage gemeente 2024 |
576 |
||||
Risico's |
Er zijn geen bijzondere risico’s voorzien. Wij verwachten dat alle werkzaamheden binnen de beschikbare bijdrage afgedekt kunnen worden. |
||||||
Sturingscenario |
Gemiddeld |
||||||
bedragen x € 1.000 |
|||||||
Essendael Beheer b.v.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Essendael Beheer b.v.Essendael Beheer BV |
Besloten vennootschap |
|||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard en Bouwfonds Property Development BV (BPD BV) |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Essendael Beheer BV fungeert als beherend vennoot in GEM Essendael CV. |
|||
Bestuurlijk belang |
Wethouder RO, Economie, Milieu & Duurzaamheid en wethouder Buitenruimte & Wonen zijn lid van de raad van commissarissen. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Goed, project afgerond |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
347 |
372 |
Aandelen kapitaal |
18 |
Vreemd vermogen |
30 |
6 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
7 |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
|
Risico's |
Geen. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
GEM Essendael c.v.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GEM Essendael c.v.GEM Essendael CV |
Commanditaire vennootschap |
|||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard, Essendael Beheer BV en BPD BV |
|||
Stemverhouding |
33% |
|||
Openbaar belang |
De CV is een samenwerking tussen de gemeente, BPD BV en Essendael Beheer BV. Deze BV is beherend vennoot. De gemeente en BPD BV zijn de commanditaire vennoten. De CV heeft onder andere als doel locatie-ontwikkeling. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de CV berust bij Essendael Beheer BV. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
- |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
2.684 |
2.902 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.230 |
79 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
218 |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
|
Risico's |
Verliezen komen tot maximaal € 96.000 voor rekening van de gemeente. De jaarlijkse winst komt voor 49% ten gunste van de gemeente. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
BNG
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BNGNV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
354 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0.006% |
|||
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder. Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van aandeelhouders via de wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
In 2024 heeft BNG Bank €11,7 miljard aan nieuwe langlopende leningen verstrekt, wat de totale kredietportefeuille op €93 miljard bracht. Dit weerspiegelt een sterke kredietvraag, vooral van woningcorporaties. De bank heeft €18,6 miljard aan funding aangetrokken, met €7,5 miljard in ESG-obligaties, wat haar leidende rol in duurzame financiering benadrukt. In 2025 blijft BNG Bank zich richten op het versnellen van de transitie naar betaalbare duurzame energie en het aanpakken van het woningtekort. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen incl. resultaat |
4.721.000 |
4.777.000 |
Aandelen kapitaal |
11 |
Vreemd vermogen |
110.819.000 |
123.164.000 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
294.000 |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
|
Risico's |
De risico's zijn voornamelijk verbonden aan de kredietverlening aan de publieke sector en de gevoeligheid voor rentewijzigingen. De bank beheert risico’s via strikte liquiditeits- en solvabiliteitseisen, met een sterke CET1-ratio van 40%. Daarnaast zijn er beperkte dividenduitkeringen, aangezien de focus ligt op maatschappelijk verantwoorde financiering. |
|||
Sturingscenario |
Laag |
|||
bedragen x € 1.000 |
Stedin groep
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Stedin groepStedin Groep |
Naamloze vennootschap |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
53 Nederlandse gemeenten |
||||||
Stemverhouding |
0,42% |
||||||
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
In 2024 behaalde Stedin een investeringsrecord van €1.096 miljoen, ruim 30% meer dan het jaar ervoor. Het bedrijf voegde 344 megavoltampère (MVA) toe aan het netwerk, wat gelijkstaat aan de elektriciteitsvoorziening voor 230.000 woningen. Om de netcapaciteit verder te vergroten, sloot Stedin overeenkomsten met 65 gemeenten over de locatie van transformatorhuisjes. Ondanks deze uitbreidingen bleef het elektriciteitsnet onder druk staan, vooral tijdens piekuren, wat leidde tot het inzetten van extra maatregelen zoals reservecapaciteit. Vanaf 2025 investeert Stedin minimaal €8 miljard in de uitbreiding en versterking van het elektriciteitsnet tot 2030, om te voldoen aan de toenemende vraag naar elektriciteit door verduurzaming. |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
||||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
3.221.000 |
3.370.000 |
Aandelen kapitaal |
607 |
|||
Vreemd vermogen |
5.063.000 |
5.704.000 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
|||
Resultaat 2024 |
158.000 |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
||||
Risico's |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Stedin kampt echter met netcongestie door toenemende energiebehoefte, wat leidt tot wachttijden voor aansluitingen en uitbreidingen. Daarnaast kunnen politieke en geopolitieke ontwikkelingen invloed hebben op het energielandschap en daarmee op de prestaties van Stedin. |
||||||
Sturingscenario |
Laag |
||||||
bedragen x € 1.000 |
|||||||
NV BAR afvalbeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - NV BAR afvalbeheerNV BAR Afvalbeheer |
Vestingsplaats Rhoon |
Naamloze vennootschap |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||||
Stemverhouding |
33,33% |
|||||
Openbaar belang |
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen. |
|||||
Bestuurlijk belang |
Collegelid als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
|||||
Actuele ontwikkelingen |
De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. Stijgende prijzen brandstof, energie, materialen en loonkosten. |
|||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||||
Eigen vermogen incl. resultaat |
300 |
300 |
Aandelen kapitaal |
100 |
||
Vreemd vermogen |
2.195 |
3.075 |
Leningen/garantstellingen |
- |
||
Resultaat 2024 |
289 |
Bijdrage gemeente 2024 |
2.800 |
|||
Risico's |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|||||
Sturingscenario |
Gemiddeld. |
|||||
bedragen x € 1.000 |
||||||
BV gemeenschappelijk bezit Evides (Water)
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BV gemeenschappelijk bezit Evides (Water)BV Gemeenschappelijk Bezit Evides (water) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Besloten vennootschap |
||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten (21 stuks in Zuid Holland zuid) en Provincies. |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
Zorg dragen voor de watervoorziening binnen het voorzienngsgebied.De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van deze instelling voor nutsvoorzieningen, omdat deze nut heeft voor de inwoners van de gemeente, en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Aandeelhouder (portefeuillehouder Financiën). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Voor drinkwater is sprake van een gebonden klantenmarkt met monopolie. Daarnaast is voor industriewater sprake van een concurrerende markt. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen incl.resultaat |
593.300 |
625.500 |
Aandelen kapitaal |
902 |
Vreemd vermogen |
806.700 |
815.300 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
53.300 |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
|
Risico's |
Drinkwater en de bijbehorende tarieven worden gereguleerd, met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als belangrijke speler in de tariefbepaling, wat invloed heeft op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan leiden tot hogere reinigingskosten, wat tijdelijke stillegging van activiteiten kan veroorzaken, vertragingen in (lopende) projecten kan opleveren en in bepaalde segmenten kan leiden tot een afname in vraag. |
|||
Sturingscenario |
Laag |
|||
bedragen x € 1.000 |
CJG
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - CJGCentrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
|||
Stemverhouding |
3,6% |
|||
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor Publiek Belang. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen incl. rersultaat |
3.168 |
2.724 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
9.354 |
9.455 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
-443 |
Bijdrage gemeente 2024 |
970 |
|
Risico's |
Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro-economische ontwikkelingen en overheidsmaatregelen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hun impact hebben op de continuïteit van zorg en financien |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen |
|||
bedragen x € 1.000 |
svWrR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - svWrRSvWrR |
Stichting |
|||
---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
|||
Stemverhouding |
||||
Openbaar belang |
Beleid en producten op het gebied van wonen binnen regio in gezamenlijkheid opstellen. |
|||
Bestuurlijk belang |
||||
Actuele ontwikkelingen |
Stafbureau, monitor Regioakkoord, actualisatie Regioakkoord, regionale Woonvisie, intranet. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
Bijdrage gemeente 2024 |
13 |
||
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
In theorie kunnen een of meerdere gemeenten hun financiele verplichtingen niet nakomen. Deze kans is heel klein. |
|||
bedragen x € 1.000 |