
Programma 7 - Sociaal Domein
Inleiding en missie Programma 7
Terug naar navigatie - - Inleiding en missie Programma 7Inleiding
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 7 - InleidingOuderen, jeugd en gezinnen moeten in Albrandswaard, nu en in de toekomst, lang gelukkig kunnen leven. Daarom staat binnen het sociaal domein ‘de mens’ en de ‘menselijke maat’ voorop. We benutten de eigen kracht van mensen, betuttelen niet en bieden de hulp die echt nodig is. Hierbij werken de hulpverleners integraal en afgestemd op elkaar. Met name voor hulpbehoevenden die met een opstapeling van problemen te maken hebben, is integrale aanpak pure noodzaak. Wij investeren in preventie, omdat wij geloven dat voorkomen altijd beter is dan genezen. Wij sturen op het toepassen van de mogelijkheden die wij zien voor verbetering van de interne en externe samenwerking, kennisdeling en het inzetten van creatieve oplossingen. De afstemming tussen Wonen, Welzijn (en Werk) en Zorg zijn daarbij leidend.
Missie
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 7 - MissieDoor de integrale transitie binnen het sociaal domein, wordt maatwerk geleverd en gaan wij uit van de kracht van onze inwoners.
7.1 Maatschappelijke ondersteuning
Terug naar navigatie - - 7.1 Maatschappelijke ondersteuningWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 7.1 Maatschappelijke ondersteuning - Wat hebben we bereikt?-
7.1 Maatschappelijke ondersteuning
- CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
-
CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
- CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
- CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
- CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
Terug naar navigatie - 7.1 Maatschappelijke ondersteuning - Wat hebben we bereikt? - CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/organisaties/winkeliers en ondernemers.Omschrijving (toelichting)
Percentage (arbeids)participatie onder nieuwkomers met 25% verhogen ten opzichte van 2022.
VoortgangKwaliteit (indicator)
OranjeKwaliteit (toelichting)
Het blijft ingewikkeld om vergunninghouders en mensen uit beschermd wonen projecten aan betaald werk te helpen. In 2022 is het wel gelukt om het merendeel van de Oekraïners in Albrandswaard aan werk te helpen. Gebleken is dat dat werk hen helpt bij het verbeteren van de taalvaardigheid en bij het integreren. Deze positieve ervaring van werk willen we inzetten om ook vergunninghouders en mensen uit beschermd wonen projecten snel aan het werk te helpen.
In 2023 is het niet gelukt hier extra aandacht aan te besteden door de ontmanteling van de BAR en personeelstekort.
Na de ontvlechting gaan we in 2024 inzetten op meer samenwerking tussen de teams werk en inkomen, Stichting Welzijn Albrandswaard, Vluchtelingenwerk en lokale ondernemers om de doelstelling van 25% meer arbeidsparticipatie onder nieuwkomers te bereiken.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
Terug naar navigatie - 7.1 Maatschappelijke ondersteuning - Wat hebben we bereikt? - CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.Omschrijving (toelichting)
Wachttijden verkorten, snel de best passende hulp bieden.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Omdat er meer vraag is naar hulp, de vraag complexer is én er minder mensen zijn om de zorg te verlenen lopen de doorlooptijden en de wachttijden op. Als het ons lukt om de processen efficiënter te laten verlopen kunnen we daarmee kosten besparen en wachtlijsten voorkomen. Op dit moment zien we dat we de wachttijden bij de toegang van het wijkteam goed kunnen beheersen. Voor de preventie en ondersteuning fluctueren de wachttijden.
Voor de gespecialiseerde jeugdhulp in de GRJR worden de wachtlijsten opgepakt via de hervormingsagenda.
Door direct ook welzijn te betrekken bij een hulpvraag verwachten we zwaardere hulp te beperken en daarmee een positief effect op de wachtlijsten (zie speerpunt 7.1.1.e)
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.Omschrijving (toelichting)
Wachttijden verkorten, snel de best passende hulp bieden.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De zorgkosten lopen op en er is steeds minder personeel om de zorg te indiceren en/of te verlenen. Medio 2023 hebben we bij de WMO een plan van aanpak vastgesteld met 2 doelstellingen voor 2023:
1. Vóór 1 juli 2023 is de doorlooptijd van het Wmo meldingsproces stabiel teruggebracht naar 6 weken of lager; de afhandeling valt daarmee binnen de wettelijke termijn;
2. Vanaf 1 juli 2023 blijft de doorlooptijd van het Wmo meldingsproces structureel 6 weken of lager.Door de vele vacatures liepen de wachttijden weer op. dat wordt opgelost door extra inhuur. De verwachting is dat de wachttijden eind 2023 geheel zijn ingelopen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.Omschrijving (toelichting)
Bij nieuwbouw rekening houden met voorwaarden voor goede zorgverlening aan ouderen (geclusterd wonen).
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Zie speerpunt 7.1.2c. Op basis van de vast te stellen woonvisie en woonzorgvisie (begin 2024) zullen concrete afspraken gemaakt worden met alle partners uit het Wonen Welzijn Zorg beraad (WWZ) inclusief de woningbouwverenigingen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
7.2 Kwetsbare groepen
Terug naar navigatie - - 7.2 Kwetsbare groepenWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 7.2 Kwetsbare groepen - Wat hebben we bereikt?-
7.2 Kwetsbare groepen
-
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
- CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
- CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
- CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
- CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
-
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
Terug naar navigatie - 7.2 Kwetsbare groepen - Wat hebben we bereikt? - CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.Omschrijving (toelichting)
Een dementievriendelijke samenleving.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De aanpak van dementie is in 2023 verlengd. Samen met de Stichting Welzijn Albrandswaard en Argos worden er diverse activiteiten georganiseerd om de herkenbaarheid van dementie te vergroten. Ook wordt via de mantelzorg ondersteuning geboden voor mensen wiens partner dementie heeft. Welzijn Albrandswaard heeft ook training voor de WMO klantmanagers verzorgd zodat zij dementie nog beter herkennen.
in Q4 van 2023 is het signaalpunt tegen eenzaamheid gestart. Hier kunnen telefonisch of digitaal meldingen worden gedaan als iemand zich zorgen maakt over een eenzaam persoon of als iemand zelf hulp nodig heeft.
Omdat steeds meer mensen in aanraking komen met dementie blijft het noodzakelijk om hier aandacht aan te besteden. Er zal ook nog een voorstel volgen om de activiteiten in 2024 te kunnen laten doorlopen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.Omschrijving (toelichting)
Iedereen moet gelukkig en veilig kunnen wonen in Albrandswaard.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De overlast van verward gedrag lijkt toe te nemen. In het Wonen, Welzijn Zorg (WWZ) - beraad zoeken we, vooral met de partners die met verward gedrag en/of psychische stoornissen te maken hebben, de samenwerking om overlast van verwarde personen in de wijken zoveel mogelijk te voorkomen en als het wel gebeurt er adequaat op te reageren.
Begin april 2023 is een inventarisatie van de verbeterpunten verbinding Zorg en Veiligheid in het college vastgesteld. Uw raad is daarover geïnformeerd met raadsinformatiebrief 752620. Ook er is een bedrag beschikbaar gesteld voor de verbeteringen. Dit verbeterproces zal in 2024 en volgende jaren doorlopen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
-
Maatregel informatie
Naam
CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.Omschrijving (toelichting)
De vindbaarheid van hulp, ondersteuning en zorg vergroten.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Wij zien als gemeente heel veel voordelen in het normaliseren van zorg en problemen. Daarom hebben we als doel om bij een "zware of complexe" zorgvraag direct Welzijn in te zetten zodat er naast de zorgvraag ook veel aandacht is voor het 'normale' leven. Een communicatieplan kan de bewoners duidelijk maken dat een zorgvraag in Albrandswaard via de Vraagwijzer kan worden aangevraagd zodat we bovenstaand doel zo goed mogelijk kunnen bereiken.
Omdat nog niet geheel duidelijk is hoe de Albrandswaardse organisatie er in 2024 uitziet, en daarmee de samenwerking tussen wijkteam, KCC en Vraagwijzer, is het communicatieplan over het loket Vraagwijzer uitgesteld naar 2024. Dit zal door de gemeente/het wijkteam samen met Welzijn Albrandswaard worden opgepakt.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mieke van Ginkel
CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
Terug naar navigatie - 7.2 Kwetsbare groepen - Wat hebben we bereikt? - CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.7.3 Participatiewet
Terug naar navigatie - - 7.3 Participatiewet7.4 Jeugdzorg
Terug naar navigatie - - 7.4 JeugdzorgWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 7.4 Jeugdzorg - Wat hebben we bereikt?CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
Terug naar navigatie - 7.4 Jeugdzorg - Wat hebben we bereikt? - CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.7.5 Zorg & Welzijn
Terug naar navigatie - - 7.5 Zorg & WelzijnWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 7.5 Zorg & Welzijn - Wat hebben we bereikt?7.5.1 Zorg & Welzijn
Terug naar navigatie - 7.5 Zorg & Welzijn - Wat hebben we bereikt? - 7.5.1 Zorg & WelzijnPreventie en bevorderen van een gezonde levensstijl. Onze inwoners zijn zich bewust van hun gezondheid en dragen hier mede zorg voor. Via de omgevingsvisie krijgt gezondheid en sociaal welbevinden een prominente plaats.
7.6 Wijkteams
Terug naar navigatie - - 7.6 WijkteamsWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 7.6 Wijkteams - Wat hebben we bereikt?7.6.1 Wijkteams
Terug naar navigatie - 7.6 Wijkteams - Wat hebben we bereikt? - 7.6.1 WijkteamsInwoners met een hulpvraag kunnen bij 1 loket terecht voor een integrale aanpak en ondersteuning (integrale toegang).
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 7 - Sociaal Domein - Wat heeft het gekost?Analyse financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Programma 7 - Sociaal Domein - Analyse financiële afwijkingenTaakveld 0.8 Overige baten en lasten
FCL 530300 Teammanager Sociaal Domein € 184.721 nadelig
De overschrijding wordt veroorzaakt doordat er een groot deel van het jaar een manager en een teamleider voor het Sociaal Domein zijn ingehuurd. Deze inhuurlasten waren niet begroot.
FCL 530310 Team Beleid & Advies Sociaal € 218.387 voordelig
Het voordeel komt met name omdat er in de tweede tussenrapportage een bijraming op dit budget heeft plaatsgevonden, vanuit de SWO (van € 250.000). Deze bijraming was met name bedoeld om de lopende inhuurverplichtingen te kunnen dekken (van in totaal € 275.000). Daarnaast zijn niet alle openstaande vacatures vervuld. Het gevolg is een incidentele onderschrijding van dit budget.
FCL 530311 Team Wijkteam € 43.678 nadelig
Het negatieve resultaat is een gevolg van de inhuurkosten, die niet waren begroot. De vaste invulling van vacatures heeft langer op zich laten wachten, waardoor de inhuurkosten bleven stijgen. De inhuurkosten zijn hoger dan de loonkosten bij vaste invulling van de vacatures.
FCL 530515 Team SWO Poort inkomen en participatie € 157.438 voordelig
In 2024 zijn we als nieuwe organisatie gestart en is de begroting opgesteld in een overgangsperiode. Voor de personeelskosten is een geschat bedrag opgenomen om de personele invulling vanuit de ontvlechting van de BAR-organisatie te faciliteren, met als doel de continuïteit van de dienstverlening voor inwoners te waarborgen.
De verschillen tussen begroting en realisatie zijn een direct gevolg van deze transitiefase. Binnen het team Participatiewet vallen de kosten incidenteel € 157.438 lager uit, terwijl de personeelskosten voor andere teams juist hoger zijn. Dit verschil is deels te verklaren door een andere invulling van de betreffende teams Sociaal Domein dan oorspronkelijk begroot.
FCL 530516 Team SWO Wet maatschappelijke ondersteuning € 28.593 nadelig
In 2024 zijn we als nieuwe organisatie gestart en is de begroting opgesteld in een overgangsperiode. Voor de personeelskosten is een geschat bedrag opgenomen om de personele invulling vanuit de ontvlechting van de BAR-organisatie te faciliteren, met als doel de continuïteit van de dienstverlening voor inwoners te waarborgen.
De verschillen tussen begroting en realisatie zijn een direct gevolg van deze transitiefase. Binnen de Wmo vallen de kosten hierdoor incidenteel € 28.593 hoger uit, terwijl de personeelskosten voor andere teams juist lager zijn. Dit verschil is deels te verklaren door een andere invulling van de betreffende teams Sociaal Domein dan oorspronkelijk begroot.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
FCL 661015 Dak- en thuisloosheid € 27.542 voordelig
In 2024 zijn er middelen ontvangen vanuit Rotterdam (€ 67.600), in het kader van beschermd wonen. Deze middelen kwamen pas laat in het jaar binnen, en waren bovendien niet begroot. Daarnaast is een bedrag van € 31.100,- overgeheveld vanuit 2023, in het kader van de dak- en thuisloosheid. Voor de besteding van deze middelen is ook in 2024 nog geen concreet plan gemaakt. De ontvangen middelen vanuit Rotterdam willen we graag meenemen naar 2025.
FCL 662100 Subsidie vluchtelingen € 54.501 voordelig
De kosten voor Vluchtelingenwerk waren oorspronkelijk begroot op deze grootboekrekening, maar zijn in 2024 overgeboekt naar de SPUK-regeling Inburgering. Hierdoor worden deze kosten gedekt vanuit de SPUK, en drukken ze niet langer op de oorspronkelijke begroting. Dit betreft een incidenteel overschot.
FCL 662110/112/114 Opvang Oekraïners € 231.852 nadelig
De kosten die gemaakt zijn voor alle zaken omtrent de opvang van mensen uit Oekraïne (huur van panden, gas/water/licht, personeel, beveiliging, etc.), zijn ongeveer € 100.000 hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt met name door de flink gestegen energiekosten per pand. Daarnaast zijn de inkomsten vanuit het Rijk ongeveer € 100.000 lager uitgevallen dan begroot.
We ontvangen normbedragen per beschikbaar bed, waarbij de normbedragen hoger zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Het ontvangen normbedrag is overigens verlaagd ten opzichte van 2023. Desondanks houden we een restant van de Rijksbijdrage over, van € 1.550.848. Voorgesteld wordt om dit middels resultaatbestemming te storten in de reserve Migratie & Wonen. Op die manier hebben we financiële middelen staan om toekomstige uitgaven voor de opvang van specifieke doelgroepen (deels) te kunnen dekken.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
FCL 661415 Toeslagenaffaire ondersteuning gedupeerde € 127.514 voordelig
Het voordelig resultaat is voornamelijk ontstaan door de vrijval in de exploitatie van geparkeerde bedragen op de balans van voorgaande jaren (voor ca. € 376.000).
FCL 661416 Toeslagenaffaire: Kwijtschelding SOZAWE schulden € 39.115 nadelig
De overschrijding komt voornamelijk door de geboekte kwijtscheldingen van schulden (ca. € 20.000). Deze worden middels de SISA-regeling m.b.t. de Participatiewet bij het Rijk gedeclareerd.
FCL 667115 Inzet in Wijkteams € 90.302 voordelig
Het positieve resultaat wordt verklaard doordat er sprake is geweest van onderbezetting in het wijkteam. Het is de moederorganisaties niet gelukt om alle vacatures tijdig op te vullen. Tevens zijn er SPUK-middelen ingezet ten behoeve van de POH-GGZ medewerker in het wijkteam. Hierdoor is er een incidenteel overschot op dit budget.
Een deel van het totale overschot bestaat uit extra incidentele DUVO-middelen (Dienst Centrale Vrouwenopvang ) van € 49.846, bestemd voor de aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in het wijkteam. Deze zijn eind 2024 ontvangen vanuit de centrumgemeente. Hierdoor is het niet gelukt om deze te besteden. Geadviseerd wordt om deze incidentele middelen door te schuiven naar 2025 voor de doorontwikkeling van het wijkteam.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
FCL 661000 Wet BUIG uitkeringen € 261.931 nadelig
Per saldo is er een overschrijding van € 261.931 ten opzichte van de begroting. Dit is deels te verklaren door een toename in de loonkostensubsidies. Waar oorspronkelijk € 175.000 was begroot, kwamen de definitieve uitgaven uit op € 243.000. Echter is het grootste deel van de overschrijding toe te schrijven aan het feit dat er meer uitkeringen zijn verstrekt dan de BUIG-vergoeding dekt. Het betreft een incidentele overschrijding.
FCL 661005 Besluit zelfstandigen € 59.550 voordelig
In 2024 zijn incidenteel minder aanvragen BBZ (Besluit Bijstand Zelfstandigen) ontvangen dan verwacht. Dit heeft geresulteerd in een onderschrijding van het budget.
FCL 661400 Minimabeleid € 121.893 voordelig
In 2024 hebben we een flinke toename in ontvangsten gerealiseerd door terugvordering en verhaal (ca. € 268.000 meer ontvangen dan begroot). Hier staat tegenover dat er ook meer is uitgegeven voor onder meer de uitkering van de energietoeslag (€ 65.000), de bijzondere bijstand (ca. € 50.000) en de zorgverzekeringen (ca. € 45.000). Het overschot is incidenteel.
FCL 661410 Schuldhulpverlening € 56.444 voordelig
Voor 2024 was budget gereserveerd voor de aanschaf en onderhoud van software (€ 25.000), maar deze uitgaven bleken dit jaar niet noodzakelijk. Daarnaast vielen de uitgaven aan de schuldhulpverlening lager uit dan begroot (ca. € 33.600). Het betreft een incidenteel overschot.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
FCL 662301 Re-integratieprojecten € 49.454 nadelig
Voor de jaren 2024 en 2025 is een re-integratietraject ingekocht, waarvan de volledige kosten in 2024 zijn betaald. Dit betreft een incidentele uitgave, waardoor de lasten in 2024 hoger uitvallen, terwijl er in 2025 geen aanvullende kosten meer voor dit traject worden verwacht.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
FCL 666100 Voorzieningen WMO gehandicapten € 95.963 nadelig
Het negatieve resultaat wordt verklaard door een stijging van het aantal Gehandicapten Parkeerplaatsen en Gehandicapten Parkeerkaarten, 2 plafondliften voor meervoudig gehandicapte kinderen, elektrische deuropeners in gebouw Besita, dubbele trapliften en extra sportstoelen die niet ingecalculeerd waren. De verwachting is dat de overschrijding incidenteel is.
FCL 666700 WMO Eigen bijdrage € 67.832 voordelig
Door de algemene toename in cliëntaantallen stijgen ook de inkomsten middels de Eigen Bijdrage vanuit het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Dit resulteert in een positief resultaat van € 67.832. De verwachting is dat dit structureel is.
Taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)
FCL 666200 WMO Huishoudelijke verzorging ZIN € 26.920 nadelig
Het negatieve resultaat is een gevolg van een toename van de indicaties. Hierdoor zijn de kosten licht gestegen. De cliëntaantallen zijn echter stabiel gebleven. Bij de eerste tussenrapportage van 2025 worden de ontwikkelingen verder aangegeven.
Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO)
FCL 666225 WMO Begeleiding € 52.820 nadelig
In 2024 is er € 60.000 op de begroting afgeraamd, om een sluitende begroting te krijgen. Door deze aframing is er nu een tekort ontstaan van € 52.820. Dit betreft een incidenteel tekort.
Taakveld 6.71C Dagbesteding (WMO)
FCL 666230 WMO Dagbesteding € 82.509 voordelig
Het aantal cliënten is in 2e helft van 2024 afgenomen met 30%, in vergelijking met de 1e helft van 2024. Dit is onder andere ontstaan door een verschuiving van WMO naar WLZ (Wet Langdurige Zorg), in het kader van 'Langer Thuis'. Tevens is extra ingezet op voorliggende voorzieningen: toeleiding werk/opleiding en beschut en beschermd werk en jobcoaching. De verwachting is echter dat dit voordelige resultaat incidenteel is omdat door de vergrijzing eerder een stijging dan een daling van het aantal cliënten zal ontstaan.
Taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
FCL 667215 WMO Begeleiding en overige PGB € 63.021 nadelig
In 2024 is in het kader van het sluitend maken van de begroting ervoor gekozen om € 50.000,- af te ramen op dit budget. Daarnaast is een nabetaling van de Sociale Verzekeringsbank uit 2023 van € 35.121 niet opgenomen als verplichting en drukt daardoor ook op de realisatie van 2024. Deze ontwikkelingen hebben uiteindelijk geresulteerd in een incidentele overschrijding van € 63.021.
Taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding
FCL 667320 Perceel 3: Jeugdhulp begeleiding € 73.257 voordelig
FCL 667325 Perceel 3: Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf € 619.105 nadelig
Zie taakveld 6.72D.
Taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling
FCL 667305 Perceel 1: Jeugdhulp behandeling € 318.962 voordelig
FCL 667310 Perceel 2: Jeugdhulp behandeling € 200.706 nadelig
FCL 667330 Perceel 4: Jeugdhulp behandeling € 63.590 nadelig
Zie taakveld 6.72D.
Taakveld 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
FCL 667205 Lokale jeugdhulp PGB € 195.200 voordelig
Toelichting lokale jeugdzorg
In 2024 is een duidelijke verschuiving zichtbaar in de inzet van jeugdhulp. De uitgaven aan lokaal ingekochte jeugdhulp (inclusief PGB) zijn toegenomen, terwijl de totale kosten voor regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp zijn afgenomen. Dit heeft geleid tot een overschrijding op de lokale jeugdhulpbudgetten. Echter komt het totale jaarresultaat 2024 voor alle jeugdhulpbudgetten uit op een positief resultaat.
Deze ontwikkeling komt voort uit de versterking van een passend lokaal jeugdhulpaanbod. Hierdoor kunnen minder complexe hulpvragen steeds beter lokaal worden opgevangen, waardoor specialistische jeugdhulp (waaronder opdracht E) minder vaak of later worden ingezet. Op de lokale percelen 1 t/m 3 zien we een toename ontstaan door bovenstaande.
De toename op perceel 4 wordt tevens verklaard door een nieuw landelijk handelingsprotocol, waardoor meer jeugdigen dan voorheen in aanmerking komen voor dyslexie diagnostiek en behandelingen.
Hoewel deze beweging in lijn is met de beleidsdoelstelling om jeugdhulp laagdrempeliger en efficiënter te organiseren, leidt de stijging van lokale indicaties tot een budgetoverschrijding. Dit vraagt om een verdere financiële heroverweging en monitoring in de komende jaren om de kosten beheersbaar te houden. Doorontwikkeling van het wijkteam en andere voorliggende voorzieningen zijn nodig om ook de kostenstijging in de lokale jeugdhulpinkoop te kunnen beheersen en de kostenontwikkeling van de regionale hulp te behouden.
Taakveld 6.82A Jeugdbescherming
FCL 668350 Opdracht H - Veilig Thuis R'dam Rijnmond Jeugdbescherming € 118.398 voordelig
De gemeente financiert Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) met een regionale subsidie vanuit de GRJR. Deze subsidie is verdeeld over twee hoofdcomponenten, namelijk het jeugddeel (betaald uit middelen Jeugdwet) en het volwassen deel (betaald vanuit Decentrale Uitkering Vrouwen Opvang/ DUVO-middelen). Deze DUVO-middelen ontvangt de gemeente van de centrumgemeente Rotterdam. De gemeente Albrandswaard heeft voor 2024 een bedrag van € 100.282 ontvangen, die niet was begroot. In totaal resulteert voorgaande in een voordeel van € 118.398 over 2024.
Toelichting GRJR
In 2024 is een duidelijke verschuiving zichtbaar in de inzet van jeugdhulp. De uitgaven aan lokaal ingekochte jeugdhulp, inclusief PGB, zijn gestegen, terwijl de kosten voor regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp zijn afgenomen. Dit heeft geleid tot een overschrijding op de lokale jeugdhulpbudgetten en een onderschrijding op de regionale budgetten. Per saldo is een klein financieel voordeel ontstaan. Daarnaast hielden we op het onderdeel Veilig Thuis geld over door de ontvangen DUVO-middelen.
Deze ontwikkeling is grotendeels toe te schrijven aan de versterking van lokaal jeugdhulpaanbod, waardoor minder complexe hulpvragen vaker lokaal worden opgevangen. Hierdoor neemt de inzet van specialistische jeugdhulp (inkoop GRJR) af.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid
FCL 671400 Volksgezondheid € 37.630 voordelig
In 2024 is er geen gebruik gemaakt van inhuur (voordeel van € 15.500). Tevens is de bijdrage aan de GGD Rotterdam lager uitgevallen dan begroot (voordeel van ca. € 19.000).
FCL 671500 Jeugdgezondheidszorg € 71.766 voordelig
In 2024 zijn de huisvestingskosten incidenteel geboekt op de post preventief jeugd (grootboekrekening 667045). Daardoor is er een incidenteel voordeel in 2024 van € 71.000.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698007 Mutaties reserves programma 7 € 71.601 nadelig
Het nadelig saldo wordt veroorzaakt door een lagere onttrekking uit de overgehevelde jaarbudgetten dan verwacht, en door een lagere onttrekking uit de reserve Innovatie- en preventiesubsidies dan verwacht.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 7 - Sociaal Domein - BeleidsindicatorenNr. |
Indicator |
Beschrijving indicator |
AW |
NL* |
Cijfers over |
---|---|---|---|---|---|
1 |
Banen (bron: CBS/LISA) |
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. Betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
596,5 |
836,6 |
2023 |
2 |
Jongeren met een delict voor de rechter (bron: CBS) |
Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. |
1% |
1% |
2023 |
3 |
Kinderen in uitkeringsgezinnen (bron: CBS) |
Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. |
3% |
6% |
2023 |
4 |
Netto arbeidsparticipatie (bron: CBS) |
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. |
76,4% |
73,1% |
2023 |
5 |
Jeugdwerkloosheid (bron: CBS) |
Percentage personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. |
1% |
2% |
2023 |
6 |
Personen met een bijstandsuitkering (bron: CBS) |
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015), exclusief uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling en dak- en thuislozen. Betreft het aantal personen per 10.000 inwoners. |
238,9 |
343,6 |
2024 |
7 |
Aantal re-integratievoorzieningen (bron: CBS) |
Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
106,3 |
191,5 |
2023 |
8 |
Jongeren met jeugdhulp (bron: CBS) |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). |
8,5% |
11,5% |
2024 |
9 |
Jongeren met jeugdbescherming (bron: CBS) |
Betreft percentage jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. |
0,4% |
0,9% |
2024 |
10 |
Jongeren met jeugdreclassering (bron: CBS) |
Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). |
0,2% |
0,3% |
2024 |
11 |
Wmo-cliënten met een maatwerkarr. (bron: CBS) |
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. |
520 |
650 |
2024 |
Waar staat je gemeente d.d. 7 maart 2025 |
|||||
* |
Klasse matig stedelijk |
Kerngegevens
Terug naar navigatie - Programma 7 - Sociaal Domein - Kerngegevens
Sociale structuur |
Jaarrekening 2023 |
Begroting 2024 |
Jaarrekening 2024 |
---|---|---|---|
Aantal inwoners |
26.428 |
26.377 |
26.732 |
Aantal inwoners tot 20 jaar |
6.168 |
6.185 |
6.152 |
Aantal inwoners 65 jaar en ouder |
5.031 |
4.943 |
5.188 |