
Programma 4 - Financiën
Inleiding en missie Programma 4
Terug naar navigatie - - Inleiding en missie Programma 4Inleiding
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 4 - InleidingDit programma bevat speerpunten over de ontwikkeling van de financiële positie en risico's van de gemeente Albrandswaard. De Planning & Control cyclus is het instrument om zicht te houden op de voortgang van het gevoerde beleid en de financiële gezondheid van de gemeente.
Missie
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 4 - MissieWij geven niet meer uit dan we ontvangen. Onze structurele lasten zijn in evenwicht met de structurele baten. Op deze wijze kunnen wij de voorzieningen voor onze inwoners duurzaam bekostigen en zijn wij financieel betrouwbaar voor onze maatschappelijke partners. De gemeentelijke belastingen voor inwoners en bedrijven worden zo laag mogelijk gehouden en waar mogelijk gematigd. Daarnaast blijven we verstandig omgaan met de reserve- en schuldenposities van Albrandswaard en trachten we deze in de komende jaren te verbeteren om zo onze toenemende risico's op te kunnen vangen.
4.1 Financiën
Terug naar navigatie - - 4.1 FinanciënWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt?-
4.1 Financiën
- CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
-
CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
- CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.
- CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).
- CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
- CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.Omschrijving (toelichting)
Verhoogd maatschappelijk rendement en het voorkomen van onnodige (dubbele) investeringen.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Onderzocht en overwogen wordt om in het besluitvormingstraject een vast onderdeel "maatschappelijk rendement" op te nemen en de systemen zo in te richten dat in alle voorstellen een weging van het maatschappelijk rendement wordt meegegeven. Om dit centraal in laten richten is, mede gezien de organisatieontwikkeling, nu een "struikelpunt". Na het opbouwen van de nieuwe ambtelijke organisatie Albrandswaard zal hier opnieuw naar gekeken moeten gaan worden.
Tijd (indicator)
OranjeGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mario Bianchi
-
Maatregel informatie
Naam
CWP 4.1.1b Signalerende en acterende rol richting provincie en Rijk over gemeentefonds en kansen/bedreigingen voor onze gemeente.Omschrijving (toelichting)
Meer stabiliteit, continuïteit en evenredigheid in de inkomsten vanuit het Rijk.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
De ontwikkelingen en fluctuaties in het gemeentefonds hebben direct gevolgen voor de financiële positie van Albrandswaard. Zo hebben wij diverse gesprekken met de provincie gevoerd over de ontwikkelingen rondom de begroting, opbouw nieuwe organisatie en de "ravijnjaren". Uiteindelijk heeft dit geleid tot een sluitende begroting voor Albrandswaard.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mario Bianchi
CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.Omschrijving (toelichting)
Een actueel en opgeschoond overzicht van de reserves en voorzieningen op basis van aangepaste beleidsvoornemens en maatschappelijke ontwikkelingen.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Bij het opstellen van de begroting en de verwerking van (nieuwe) wensen en ontwikkelingen is tevens gekeken naar reserves en voorzieningen. In welke mate deze (nog) nodig zijn, ingezet kunnen worden of juist ingesteld moeten worden. Dit gaat een vast onderdeel vormen in het 10-jaars perspectief wat we telkens bij de tussenrapportage gaan bijwerken en met de raad gaan delen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mario Bianchi
-
Maatregel informatie
Naam
CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).Omschrijving (toelichting)
Voldoen aan rechtmatigheid en doelmatigheid.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
Afgelopen jaren is een inhaalslag gemaakt. De ontwikkelingen rondom de BAR-organisatie en de opbouw van een eigen organisatie zullen ertoe leiden dat nota's en verordeningen opnieuw en wellicht versneld moeten worden aangepast. Hiervoor is er eerst juridische en organisatorische duidelijkheid rondom de ontwikkelingen nodig. Hieraan wordt hard gewerkt. Er is op onderdelen al een start gemaakt met het aanpassen van de nota's en verordeningen. Streven is dit in 2024 zoveel mogelijk af te ronden.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mario Bianchi
CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.-
Maatregel informatie
Naam
CWP 4.1.3b Een ruim voldoende financiële buffer houden om alle risico’s te kunnen opvangen.Omschrijving (toelichting)
Een weerstandsvermogen met een ratio van minimaal 1,5.
VoortgangKwaliteit (indicator)
GroenKwaliteit (toelichting)
In de nota reserves en voorzieningen is een "richtlijn" opgenomen rondom de hoogte van het weerstandsvermogen van de gemeente Albrandswaard, wat tevens een directe relatie heeft met de reservepositie. In combinatie met het speerpunt "CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen", is in de begroting inzichtelijk gemaakt wat de risico's zijn en de benodigde financiële buffer is. Mede in relatie tot benodigde en gewenste investeringen op korte en lange termijn. Indien nodig zullen aanvullende maatregelen of keuzes worden gepresenteerd. Dit wordt periodiek gerapporteerd en geactualiseerd in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Tijd (indicator)
GroenGeld (indicator)
GroenPortefeuillehouder- Mario Bianchi
CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - Wat heeft het gekost?Analyse financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - Analyse financiële afwijkingenTaakveld 0.8 Overige baten en lasten
FCL 692205 Dubieuze debiteuren € 26.209 nadelig
Het nadelig saldo wordt verklaard door het, na afloop van het jaar, op peil brengen van de voorzieningen m.b.t. het SVHW (storting van ca. € 41.000) en de reguliere debiteuren (vrijval van ca. € 13.500).
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698004 Mutaties reserves programma 4 € 700.000 nadelig
Het nadeel wordt veroorzaakt door het ontbreken van de onttrekking uit de algemene reserve met betrekking tot de indexering van de loonkosten. Voor 2024 was hier een stelpost voor gevormd in programma 4, vanuit de algemene reserve. De stelpost is niet gebruikt, en weer vrijgevallen in de tweede tussenrapportage. Als gevolg hiervan is er ook geen onttrekking vanuit de algemene reserve.
Kerngegevens
Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - KerngegevensFinanciële structuur |
Jaarrekening 2023 |
Begroting 2024 na wijziging |
Jaarrekening 2024 |
||
---|---|---|---|---|---|
Omvang totale begroting/exploitatieomzet |
76.383.936 |
79.532.910 |
82.114.653 |
||
(Begrotings)resultaat |
2.974.341 |
1.583.400 |
612.924 |
||
Omvang algemene uitkering incl. stelpost Jeugd |
39.764.837 |
41.389.000 |
42.222.290 |
||
Algemene reserve |
15.055.705 |
9.196.293 |
14.973.410 |
||
Beklemde reserves en bestemmingsreserve |
22.046.441 |
23.630.753 |
23.972.635 |
||
Weerstandscapaciteit |
17.974.566 |
13.533.345 |
17.458.381 |
||
Voorzieningen |
8.267.439 |
6.986.928 |
8.650.994 |