
Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - InleidingDe gemeente beheert de kapitaalgoederen waarvoor zij verantwoordelijk is. De kapitaalgoederen verhardingen, riolering, civiele kunstwerken, groen, speelgelegenheden, openbare verlichting en watergangen vertegenwoordigen tezamen een vervangingswaarde van ruim € 252,1 miljoen. Zorgvuldig beheer van dit kapitaal is belangrijk. Hiermee wordt kapitaalvernietiging voorkomen en blijft de waarde zo hoog mogelijk. De waarde is afgestemd op de activiteiten die in de openbare ruimte plaatsvinden, zoals wonen, werken en recreëren. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen wordt aangegeven wat de kaders zijn waarbinnen het onderhoud van deze goederen plaats vindt.
Aanwezige kapitaalgoederen
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Aanwezige kapitaalgoederenDe gemeente Albrandswaard beheert binnen de openbare ruimte de volgende kapitaalgoederen:
• Verhardingen zoals wegen, straten, paden en pleinen binnen de bebouwde kom;
• Straatmeubilair;
• Openbare verlichting;
• Verkeer- en straatnaamborden;
• Gemeentelijke riolering;
• Waterbodems, beschoeiingen;
• Civiele kunstwerken;
• Openbaar groen;
• Speelvoorzieningen, en
• Gemeentelijke gebouwen.
Om de kapitaalgoederen goed te kunnen beheren, is halverwege 2020 het Beheerplan openbare ruimte 2020 - 2024 ambtelijk geactualiseerd. Het beheerplan geeft duidelijkheid over de kosten die gemaakt moeten worden om de openbare ruimte te onderhouden binnen de wettelijke kaders en de met de gemeenteraad afgesproken beleidskaders. Uitgangspunt daarbij is dat de planningen voor vervanging en groot onderhoud zijn gebaseerd op resultaatgericht beheer. Dit houdt in dat wordt onderhouden of vervangen wat daadwerkelijk nodig is, in plaats van onderhouden of vervangen op basis van technische levensduur. Voor 2025 staat op de planning om het beheerplan te actualiseren.
In 2024 is een nieuw Groenbeleidsplan opgesteld en vastgesteld. Er wordt gewerkt aan een Uitvoeringsplan Groen waarin het beleid verder wordt uitgewerkt. dit resulteert in een uitvoeringsprogramma, dat wordt opgesteld in samenhang met de uitvoering van verschillende andere maatregelen op het gebied van duurzaamheid.
Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2021 – 2025 vormt de basis voor het onderhoud en vervangingen van riolering. Binnen dit programma staat beschreven op welke locatie welk onderhoud of vervanging noodzakelijk is. De rioolheffing wordt op basis van het PSW bepaald. Omdat het programma afloopt wordt in 2025 de opvolger hiervan; het Water en Rioleringsplan (WRP) opgesteld.
Zorg voor de openbare ruimte
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Zorg voor de openbare ruimteBinnen het vastgestelde integraal beheerplan zijn de beeldnormeringen van de CROW en de landelijke Standaard 2018 het uitgangspunt. Het beheerplan differentieert op basis van gebiedsindeling en kwaliteitsniveaus. Hierbij is kwaliteitsniveau B het gemiddelde uitgangspunt. In 2025 wordt het beheerplan geactualiseerd.
In de beheerplannen zijn projecten en onderhoudsmaatregelen opgenomen om de gewenste kwaliteit te realiseren en te behouden. De planningen van de verschillende beheerdisciplines worden op elkaar afgestemd, zodat werkzaamheden gecombineerd worden uitgevoerd. Om deze integraliteit te borgen wordt de onderhoudsplanning jaarlijks geactualiseerd.
De onderliggende beheerplannen en het integrale beheer heeft als doel:
• Het zorgen voor een veilige, comfortabele, leefbare en duurzame openbare ruimte voor de bewoners van Albrandswaard;
• De afgesproken kwaliteit van de openbare ruimte waarborgen door kwaliteitssturing;
• Het beleid en consequenties hiervan v.w.b. de vastgestelde kwaliteitsniveaus aan alle belanghebbenden communiceren, zodat gekozen beleid en daarmee keuzes in de dagelijkse praktijk duidelijk en uitlegbaar zijn;
• Voldoen aan wettelijke normen;
• Budgetbeheersing;
• Integrale afstemming tussen de verschillende beheeractiviteiten;
• Termijnplanning voorhanden, en
• Integrale aanpak van de taakvelden om hiermee een efficiëntieslag te behalen.
De beleidskaders waarbinnen het beheer en onderhoud wordt uitgevoerd is o.a. opgenomen in: Beheerkwaliteitsplan 2012 (BKP), de beleidsnota’s Groenbeleidsplan 2024, het Programma Stedelijk Water 2021 -2025, het Gemeentelijke Verkeer-, en Vervoersplan 2012 (nieuw in 2025 het “Mobiliteitsplan”), Laadvisie 2021, Speelruimteplan 2010 – 2020 (nieuw in 2025 “Speelruimteplan 2025”), Licht op Albrandswaard, beleidskader openbare verlichting 2016 (wordt geactualiseerd in 2025), Beleidsplan afval en grondstoffen 2019 en het Baggerplan. Dit beleid is vertaald in de genoemde beheerplannen en wordt zo ter uitvoering gebracht.
Wegen
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - WegenZorgtaak
De functie van het gemeentelijke wegennet is om het verkeer veilig, vlot en comfortabel te verwerken. Als wegbeheerder heeft de gemeente een zorgplicht om haar wegen te onderhouden en veilig te houden. Deze plicht is afgeleid van de Wegenwet. Onvoldoende zorg hiervoor leidt tot klachten van gebruikers van de buitenruimte en mogelijk tot schadeclaims. Door het opstellen van het beheerplan openbare ruimte 2020 - 2024 is de financiering van het onderhoud van het totale wegenbestand voor de komende jaren inzichtelijk en beheersbaar gemaakt. De onderhoudstoestand van de wegen in relatie tot het beschikbare budget is hierbij onderbouwd.
Integraal project
In 2024 lag de focus op het renoveren van de straten in de omgeving van park Rhoon (Sering, Jasmijn, Rozenhof, Magnolia, Primulahof, Goudenregen, Perelaer, Prunus en deel van De Gaarde). Deze renovaties zijn in 2023 voorbereid en aanbesteed. De uitvoering en realisatie ervan zijn gedaan in 2024. Hier is In het kader van de integrale aanpak is de hele openbare ruimte aangepakt waaronder groen, riolering en waar nodig gebleken openbare verlichting. Bij de planvorming in 2023 is ook rekening gehouden met verkeerskundige aanpassingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Naast deze reconstructie vinden er aan de hand van weginspecties buiten het dagelijks en grotere planmatige onderhoudswerkzaamheden plaats. Deze locaties ( levensduur verlengend onderhoud) komen voort uit de jaarlijkse weginspecties.
Uitgevoerd (planmatig) onderhoud
In 2024 zijn diverse onderhoudswerkzaamheden aan de wegen uitgevoerd. Zo is van de rijbaan Schroeder vd Kolklaan het asfalt voorzien van een nieuwe toplaag en in het Bakkerspark zijn de halfverharding paden volledig vernieuwd en zijn diverse trottoirs herbestraat verdeeld over de drie kernen. Ook zijn door de hele gemeente oneffenheden door wortelopdruk in de bestrating verwijderd en daarmee zijn diverse levensduur verlengende reparaties uitgevoerd op alle verhardingen.
Areaal
In 2024 beschikte Albrandswaard over circa 116 hectare aan diverse verharding met een vervangingswaarde van circa € 78 miljoen. Binnen deze discipline is kwaliteitsniveau A doorgevoerd in de centra gebieden, niveau B in de woonwijken en niveau C op industrieterreinen. Deze niveaus worden getoetst conform de CROW beeldnormeringen. De technische staat van de verharding op dit moment is goed. Het effect van de verlaagde kwaliteit op de industrieterreinen en de doorgevoerde bezuiniging in 2021 en 2022 zal pas na meerdere jaren effect hebben. Op termijn is dus wel extra onderhoud en daarmee budget noodzakelijk om opgelopen achterstanden in te halen. Dit wordt in de gaten gehouden door de wegen via jaarlijkse weginspecties te beoordelen.
Zettingsgebieden
De bodem onder de openbare ruimte van Albrandswaard bestaat nagenoeg overal uit klei. Klei is een middelmatig stabiele bodemondergrond en geeft doorgaans een gelijkmatige zetting. Echter, eind jaren '90 en beginjaren '00 is er infrastructuur aangelegd op een minder stabiele bodem dan klei. Dit betreft de (Vinex) wijken Parels en Diamant van Portland en een derde deel van de wijk Valckensteijn in Poortugaal. Hier zal eerder groot onderhoud nodig zijn door verzakkingen. Tot op heden zijn de verzakkingen voor de korte termijn aangepakt, komend jaar zal onderzoek verricht gaan worden om de aanpak en de kosten voor de komende periode te bepalen.
Straatreiniging
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - StraatreinigingBinnen het onderdeel ‘schoon houden van de openbare ruimte’ valt ook de onkruidbestrijding op verhardingen. Binnen Albrandswaard worden hiervoor geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Kwaliteit
Een schone leefomgeving heeft in onze gemeente een hoge prioriteit. In de dorpscentra (winkelgebieden) wordt kwaliteitsniveau A als norm gehanteerd en voor het overige deel van de openbare ruimte kwaliteitsniveau B. Via visuele controles buiten en tussentijdse oplevermomenten van wijken waar het onderhoud is uitgevoerd zien we erop toe dat deze kwaliteit wordt behaald.
Openbare verlichting
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Openbare verlichtingOpenbare verlichting speelt een belangrijke rol in de openbare ruimte. Als gemeente dragen we zorg voor een goed functionerende openbare verlichting waarmee de sociale veiligheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid wordt gediend. Bij de toepassing of vervanging van openbare verlichting hanteren we de volgende uitgangspunten:
- De gemeente zorgt voor verlichting op maat daar waar het volgens de Nederlandse Praktijk Richtlijn NPR 13201 + A1:2018 nl noodzakelijk is, of vanuit sociale veiligheid wenselijk is;
- De openbare verlichting is energiezuinig en afgestemd op de behoefte;
- Vervanging van masten/armaturen wordt zoveel mogelijk gecombineerd met geplande reconstructies en uitgevoerd in LED verlichting;
- Om de elektrotechnische veiligheid van de installaties te verbeteren voorzien we niet geaarde lichtmasten bij vervanging van dubbel geïsoleerde aansluitkastjes en/ of armaturen, en
- In het buitengebied en bij randen van natuurgebieden hanteren wij het uitgangspunt: ‘er wordt niet verlicht, tenzij’.
In 2024 zijn er ca. 700 armaturen op diverse locaties in Rhoon en Poortugaal vervangen. Hierbij worden oude armaturen vervangen en gaan we over naar LED-verlichting, waardoor op energie bespaard wordt. Verder zijn er 40 lichtmasten vervangen. Dit waren verouderde masten en masten die waren vervangen als gevolg van een aanrijding. Tevens zijn er 80 klassieke koperen armaturen in de centrums van Rhoon en Poortugaal gerenoveerd en voorzien van LED.
In ruim 750 armaturen die nog enkele jaren mee kunnen zijn de conventionele lampen vervangen door LED-lampen. Deze lampen verbruiken minder energie en gaan langer mee.
Kwaliteit
In 2024 beschikte Albrandswaard over een areaal van circa 6.300 lichtmasten met een vervangingswaarde van circa € 5,7 miljoen. De gehele openbare verlichtingsinstallatie voor het preventieve en correctieve onderhoud is uitbesteed aan een daartoe gespecialiseerd bedrijf. Storingen die gerelateerd zijn aan de ondergrondse infrastructuur zijn hoofdzakelijk de verantwoordelijkheid van Stedin.
De verlichtingskwaliteit zelf is niet via wettelijke of bindende bepalingen geregeld. De gemeente is in het algemeen wel verantwoordelijk voor de veiligheid van de openbare ruimte.
Verkeer
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - VerkeerIn 2024 heeft het opstellen van een nieuw mobiliteitsplan centraal gestaan. Dit plan dient handvatten te bieden hoe we als gemeente met alle toekomstige verkeersontwikkelingen, mobiliteitsvraag en nieuwbouw in de gemeente omgaan. Dit omvat ook een uitvoeringsplan voor de komende 5 jaar waarmee we gericht verschillende problemen (schoolzones, GOW30, langzame verkeersverbindingen) kunnen aanpakken en de verkeersveiligheid verder kunnen verbeteren.
In 2025 zullen starten om hier uitvoering aan te geven en ontwikkelen we nieuw beleid op verschillende vlakken, zoals voor lopen en fiets, laadinfrastructuur en (gereguleerd) parkeren.
Riolering
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - RioleringRiolering draagt bij aan de volksgezondheid. De gemeente is wettelijk verplicht een Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) vast te stellen. De gemeente heeft een zorgplicht met betrekking tot inzameling en transport van afvalwater, hemelwater en grondwater. Hiervoor mag de gemeente ook rioolheffing innen. In het kader van de Omgevingswet is het GRP omgevormd naar een Programma Stedelijk Water (PSW) 2021 – 2025. De thema's duurzaamheid en klimaatadaptie krijgen in het PSW nadrukkelijk aandacht. Het PSW is vastgesteld in 2020. Het PSW geeft een actueel beeld van de benodigde onderhoudsbehoefte voor de riolering voor een periode van 5 jaar en voor de lange termijn. In het eerste half jaar van 2025 wordt een nieuw WRP (water en rioleringsplan), de opvolger van het PSW, opgesteld voor de periode 2026 -2030
In 2023 is gestart met het vervangen van riolering en verhardingen in de Jasmijn, Sering en een gedeelte van de Gaarde. Dit project is in 2024 afgerond. Het riool in de Akkerstraat is vernieuwd en op diverse locaties binnen de gemeente is het riool gerenoveerd; deze werkzaamheden zijn in 2024 afgerond. Daarnaast is een integraal beheerproject opgestart in de straten De Warnaar, De Terp, De Meeting en De Heuvel. Binnen dit project wordt de riolering vervangen en worden de straten klimaatadaptief ingericht. De jaren 2023 en 2024 stonden in het teken van het vastleggen van ambities en het opstellen van een schetsontwerp. De ambitie is om 2025 met de uitvoering te starten. Tevens zal in 2025 worden gestart met het voorbereiden van het integraal herinrichten van de wijk Ghijseland en de Graaf Bentincklaan.
Kwaliteit
In 2023 beschikte Albrandswaard over circa 133 kilometer vrij verval riool en 49 kilometer drukriolering met een vervangingswaarde van circa € 89 miljoen. Volgens landelijke maatstaven wordt ten aanzien van de kwaliteit van rioolstelsels niet gesproken in termen van kwaliteitsnormen zoals bij wegen, groen en straatreiniging maar van schadeklassen. Voorbeelden van deze schadeklassen zijn: scheurvorming in buizen, wortelingroei, verzakking en zandinloop. De beslissing tot vervanging of renovatie is gebaseerd op de uitkomsten van een rioolinspectie. Riolering gaat normaliter gemiddeld 60 tot 65 jaar mee. De riolering wordt eens in de 7 jaar gereinigd (ongeveer 19 km) en eens in de 14 jaar geïnspecteerd (ongeveer 9,5 km). Incidenteel worden extra inspecties uitgevoerd naar aanleiding van klachten (bijv. over wegverzakkingen).
Bij rioolvervangingsprojecten wordt zoveel als mogelijk integraal gewerkt. Daarbij streven we ernaar om de openbare ruimte robuust in te richten. Effecten van klimaatverandering, waaronder wateroverlast, kunnen op die wijze worden beperkt. Wateroverlast kan niet alleen met riolering verholpen worden. Het betekent ook iets voor de wegverharding en groeninrichting. We werken samen met onze inwoners, ondernemers en woningbouwverenigingen.
Groen en bomen
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Groen en bomenDe bomen, beplanting en het gras in een gemeente zijn de aankleding van de openbare buitenruimte en belangrijk voor de beleving van onze buitenruimte. De gemeente hanteert het motto 'Albrandswaard: Dorpen tussen groen en stad'. De groene long in een verder verstedelijkte omgeving. Het ontwikkelen, opbouwen en onderhouden van het openbaar groen is daarom een belangrijk gegeven. Deze belangrijke uitgangspunten en nog vele andere punten zijn vastgelegd in een nieuw Groenbeleidsplan dat in 2024 is vastgesteld. In 2025 wordt dit verder uitgewerkt in een uitvoeringsplan Groen, en vervolgens wordt het beleid uitgerold in een 4-jarig uitvoeringsprogramma.
Sinds 2016 wordt er stevig ingezet op een consequent boombeheer gericht op een optimale begeleiding en ontwikkeling van bomen en het uitvoeren van structurele boomveiligheidscontroles. In 2024 is weer 1/3e deel van het bomenbestand gecontroleerd conform de geplande cyclus en worden de noodzakelijke snoeimaatregelen uitgevoerd. In navolging daarop ontstaat inzicht in de bomen die gekapt dienen te worden vanwege veiligheid. Deze worden vervolgens ook in hetzelfde jaar gekapt en waar mogelijk vervangen. Door jaarlijkse herhaling van deze planning wordt er zorg gedragen voor een kwalitatief goed en veilig bomenbestand.
In 2024 zijn weer vele mooie groen successen behaald waarbij vele en verschillende boomsoorten en heestersoorten zijn aangeplant die bijdragen aan meer beleving en zorgen voor een hogere biodiversiteit. De grootste groenprojecten van het afgelopen jaar zijn:
• Groenrenovatie Hofnar te Rhoon
• Boomvervangingsplan Saffierhoven te Portland
• Boomvervangingsplan Begraafplaats te Poortugaal
• Boomvervangingsplan herplanting dode bomen deelgebied Albrandswaard
• Vergroening Willem de Kooning Allee
• Vergroening Portlandsebaan
• Vergroening Rijsdijk/Dorpsdijk
• Vergroening Werkersdijk/Maasstraat
• Groeninrichting Plukpark/Herdenkingsbos Schroeder van der Kolklaan te Poortugaal
De groenprojecten dragen bij aan het groen houden van onze dorpen en het verhogen van de kwaliteit van het groen.
Kwaliteit
In 2024 beschikte Albrandswaard over circa 28 ha. beplanting, 110 ha. gras en ruim 13.600 bomen met een vervangingswaarde van circa € 14,5 miljoen. Binnen het groen is kwaliteitsniveau A het uitgangspunt in de centra gebieden en niveau B in de woonwijken en industrieterreinen. Via visuele controles buiten en tussentijdse oplevermomenten van wijken waar het onderhoud is uitgevoerd wordt erop toegezien dat de kwaliteit wordt behaald. Waar nodig wordt vervolgens bijgestuurd of extra onderhoud gepleegd om het buiten schoon, heel en veilig te houden.
Waterwegen en baggeren
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Waterwegen en baggerenDe gemeente en het waterschap zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van het oppervlaktewater en voor het op diepte houden van de sloten en waterwegen in de gemeente. Het onderhoud bestaat uit het verwijderen van waterplanten en riet (dagelijks onderhoud) en baggeren (planmatig onderhoud). Bij slecht beheer en onderhoud kunnen beide ervoor zorgen dat er een slechte doorstroming en afwatering ontstaat.
Van deze werkzaamheden is baggeren het meest ingrijpend. In alle wateren in ons gebied ligt op de bodem een laag bagger: een mengeling van plantenresten en bezonken slib. De aangroei van bagger is een natuurlijk proces. Gemiddeld groeit bagger met ongeveer een centimeter per jaar. Om te voorkomen dat onze wateren steeds minder diep worden, moeten we de bagger eens in de zoveel tijd weghalen. Met het baggeren komen de sloten en waterwegen weer op de oorspronkelijke diepte. Problemen met de waterhuishouding, waterkwaliteit en te ondiep water worden daarmee opgelost.
Daarnaast worden er binnen onze gemeente beschoeiingen onderhouden. Op basis van technische levensduur en visuele inspecties wordt beoordeeld waar beschoeiing aan vervanging toe is. Waar mogelijk wordt daarbij bekeken of beschoeiing vervangen kan worden door natuurvriendelijke oevers. Indien dit niet mogelijk blijkt zal nieuwe beschoeiing terug geplaatst worden. Indien uit de inspectie blijkt dat vervanging nodig is zal dit uitgevoerd worden, indien in goede staat zal vervanging worden uitgesteld.
Kwaliteit
De gemeente Albrandswaard beschikt over circa 46 ha. oppervlakte water (sloten en plassen). Baggeronderhoud wordt planmatig gedaan op basis van jaarlijkse inpeilingen en op basis van meldingen klachten. De hieruit voortkomende werkzaamheden worden in een onderhoudsbestek verwerkt en uitgevoerd door een aannemer. Bij uitvoering van het baggeren speelt de Wet Natuurbescherming en beperking van overlast een belangrijke rol. Daarom vindt uitvoering plaats tussen 1 oktober en 15 maart. Het dagelijks onderhoud van de oevers en het verwijderen van riet en waterplanten wordt jaarlijks uitgevoerd. Uitvoering van deze werkzaamheden vinden plaats vanaf 15 juli. Via toezicht zorgt de gemeente ervoor dat de juiste kwaliteit wordt behaald en voldaan wordt aan de wet- en regelgeving.
Vanaf 1 januari 2024 maken we voor het baggeronderhoud, planningen en baggerprognose gebruik van een specialistisch gis programma. In de periode van 2019 tot en met 2022 is zeer beperkt gebaggerd, voornamelijk door de PFAS-problematiek. Ook de coronamaatregelen hebben geleid tot minder uitvoering van werkzaamheden. Hierdoor is er een achterstand in het reguliere baggeronderhoud. In 2023 is begonnen met het inhalen van deze achterstand, en in 2024 is dit proces voortgezet om het baggeronderhoud in Albrandswaard weer verder recht te trekken. Ook in 2025 zal deze inhaalslag voortgezet moeten worden om de achterstanden volledig in te lopen.
Voor de beschoeiing hebben we in 2024 voorbereidingswerkzaamheden getroffen om de beschoeiing in Rhoon Noord te kunnen vervangen in 2025. Deze werkzaamheden hebben we opgesplitst in twee jaar vanwege de grote hoeveelheid beschoeiing die in de wijk moeten worden gerenoveerd.
Civiele kunstwerken
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Civiele kunstwerkenDefinitie kunstwerken
De civiele kunstwerken van Albrandswaard bestaan uit bruggen, trappen, geluidsschermen, vlonders en visplaatsen. Voet /fiets bruggen vormen hiervan het grootste aandeel. Voor het beheren en onderhouden van de bruggen is eind 2024 het beheerplan geactualiseerd. Ten aanzien van de gemiddelde onderhoudskosten en de levensduur van bruggen zijn geen landelijke normen vastgesteld. Reden hiervoor is dat dit per brug sterk afhankelijk is van de ligging, omgevingsaspecten en de toegepaste constructie.
Beheerplan
Met de huidige objectgegevens en inspectie resultaten van 2024 is het beheerplan opgesteld. Dit beheerplan geeft inzicht in de onderhoudsaanpak (periode 2025-2029), met daarin opgenomen het meerjarig vervangingsplan. Voordat tot vervanging wordt besloten wordt altijd eerst nog grondig gecontroleerd door een maatregeltoets op locatie. Hiermee bepalen we of vervanging ook werkelijk aan de orde is of dat uitstel en onderhoud mogelijk is in plaats van vervanging.
Vervanging
In 2024 is de brug aan de Kamperfoelie volledig vernieuwd. Ook zijn diverse bruggen gereinigd waarbij algen en mos aanslag zijn verwijderd en enkele daarvan geschilderd. In 2024 zijn alle bruggen in Albrandswaard door een extern bedrijf geïnspecteerd, de daaruit komende onderhoudsmaatregelen zijn deels in 2024 uitgevoerd en worden in 2025 voortgezet.
Kwaliteit
In 2024 beschikte Albrandswaard over circa 100 civiele kunstwerken met een vervangingswaarde van circa € 7,7 miljoen. Bij het opstellen van het beheerplan en het daarin ook opgenomen vervangingsplan dit jaar worden de hierna genoemde aspecten afgewogen:
• Veiligheid;
• Levensduur verlengend, en
• Schoonhouden.
Inhaalslag onderhoud
Vanwege noodzakelijke bezuinigingen in 2021 en 2022 is er op het onderhoudsbudget voor civiele kunstwerken bespaard. Dit was mogelijk vanwege de (op dat moment) goede staat van de bruggen (schoon, heel en veilig). Nu, drie jaar later, is er onderhoud noodzakelijk t.a.v. het esthetische aspect schoon maar vooral t.a.v. het conserveren (o.a. schilderen). Bruggen zijn hierdoor op korte termijn niet minder veilig geworden maar minder fraai om te zien, en kwetsbaarder door ontbreken van conserverende laklaag. Voor uitstel van groot onderhoud schilderwerk zijn in 2024 een aantal bruggen schoongemaakt en daar waar nodig (plaatselijk) geconserveerd.
Spelen
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - SpelenIn het ‘Besluit Veiligheid van Attractie- en Speeltoestellen’ (het Attractiebesluit) zijn de wettelijke bepalingen voor aansprakelijkheid en veiligheid vastgelegd. Indien er sprake is van een ongeval door een gebrek aan het speeltoestel of een onveilige ondergrond, dan is degene die het speeltoestel beheert altijd als eerste aansprakelijk.
Alle speelruimten en speeltoestellen zijn beoordeeld en afgezet tegen de demografische ontwikkelingen binnen de gemeente. Dit is verwoord in het Speelruimteplan 2010 - 2020. In 2023 heeft een evaluatie plaatsgevonden van het speelruimteplan. Hiermee is nieuw inzicht ontstaan in de locaties waar geïnvesteerd en waar vervangen moet worden en welke speellocaties mogelijk opgeheven kunnen worden. Hiermee voorkomen we dat investeringen op de verkeerde plek gedaan worden. De evaluatie uit 2023 zal in 2025 verder worden vertaald in een nieuw op te stellen Speelruimteplan.
In 2024 zijn conform het beheerplan openbare ruimte geen speellocaties in de gemeente heringericht. Wel zijn er op 3 locaties speeltoestellen vervangen. Het gaat hierbij om de locaties: Pinksterbloem te Rhoon, Molenweg te Poortugaal en Lenghenhof te Portland. Voor deze speellocaties geldt dat er pas vervangen wordt als dit vanuit veiligheid noodzakelijk is waarbij bij renovatie van volledige speellocaties altijd gekeken wordt of toestellen die herbruikbaar zijn eventueel te verplaatsen zijn.
Kwaliteit
In 2024 beschikte Albrandswaard over 129 speelplekken met een vervangingswaarde van circa € 2,3 miljoen. Op basis van de regelgeving worden de speeltoestellen vier keer per jaar gecontroleerd en geconstateerde afwijkingen en mankementen zo snel als mogelijk verholpen. De inspectieresultaten, reparaties en aanpassingen worden vastgelegd in een logboek. Tijdens het dagelijks onderhoud door de buitendienst wordt er op gelet dat alles schoon, heel en veilig is.
Gebouwen
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - GebouwenIn 2022 is voor alle gemeentelijke gebouwen een nieuwe meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld. Op basis van deze MJOP’s is een financiële doorrekening gemaakt met de te verwachten onderhoudskosten en hoe deze worden gedekt t/m 2036.
Kwaliteit
Ten aanzien van de kwaliteitsnorm voor gemeentelijke gebouwen worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
• De gemeentelijke gebouwen bevinden zich op onderhoudsniveau 3.
• Het op planmatige wijze uitvoeren van het regulier onderhoud met materialen van gelijkwaardige kwaliteit.
Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederen
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederenOmschrijving |
Budget/krediet |
Opmerking |
---|---|---|
Budgetten |
||
Wegen |
1.153.200 |
excl. 749.700 kapitaallasten |
Riolering |
577.400 |
excl. 492.300 kapitaallasten |
Verkeersmiddelen |
291.500 |
excl. 62.000 kapitaallasten |
Groen, waterwegen en baggeren |
2.339.200 |
excl. 116.700 kapitaallasten |
Civiele kunstwerken |
75.300 |
|
Spelen |
79.300 |
excl. 95.600 kapitaallasten |
Straatreiniging |
498.400 |
|
Straatmeubilair |
39.200 |
|
Openbare verlichting |
569.800 |
excl. 92.200 kapitaallasten |
5.623.300 |
||
Investeringen |
||
Wegen |
22.400 |
|
Riolering |
1.194.400 |
|
Bruggen |
58.900 |
|
Beschoeiingen |
108.500 |
|
Speelvoorzieningen |
65.900 |
|
Openbare verlichting |
229.300 |
|
1.679.400 |
Relevante reserves
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - Relevante reservesNaam Reserve |
Saldo per |
Saldo per |
Saldo per |
Saldo per |
Saldo per |
Saldo per |
1-1-2024 |
1-1-2025 |
1-1-2026 |
1-1-2027 |
1-1-2028 |
1-1-2029 |
|
Reserve Baggeren |
336.186 |
280.286 |
224.386 |
168.486 |
112.586 |
56.686 |
Reserve Grootonderhoud gebouwen |
1.072.517 |
1.188.817 |
1.305.117 |
1.421.417 |
1.537.717 |
1.654.017 |
1.408.703 |
1.469.103 |
1.529.503 |
1.589.903 |
1.650.303 |
1.710.703 |
Kerngegevens
Terug naar navigatie - Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen - KerngegevensOmschrijving |
Aantal |
Toelichting |
|||
---|---|---|---|---|---|
Groen |
|||||
Bomen |
13.797 |
stuks |
|||
Natuurlijke beplanting |
175.806 |
m2 |
bosplantsoen, etc. |
||
Cultuurlijke beplanting |
104.925 |
m2 |
heesters, rozen, etc. |
||
Haag |
22.010 |
m2 |
|||
Gras |
1.020.802 |
m2 |
|||
Openbare verlichting |
|||||
Lichtmasten |
6.051 |
stuks |
|||
Armaturen |
6.121 |
stuks |
|||
Lichtbronnen |
6.164 |
stuks |
|||
Speelvoorzieningen |
|||||
Speel- en sporttoestellen |
667 |
stuks |
Verspreid over 119 speelplekken en 9 schoolpleinen |
||
Kunstmatige valondergronden |
9.308 |
m2 |
waaronder kunstgras, rubber tegels, ecoscape, zand, boomschors en gietvloer |
||
Waterhuishouding |
|||||
Watergang |
463.187 |
m2 |
|||
Oeverbeschoeiing |
24.142 |
m |
|||
Natuurlijke oevers |
38.388 |
m |
|||
Wegen |
|||||
Asfalt |
282.197 |
m2 |
|||
Bestrating |
899.861 |
m2 |
|||
Overige verhardingen |
14.616 |
m2 |
|||
Goot |
1.493 |
m2 |
|||
Kolken |
11.916 |
stuks |
|||
Verkeer |
|||||
Markeringen |
2.914 |
m2 |
|||
Verkeersborden |
2.320 |
stuks |
|||
Verkeersteken |
1.680 |
stuks |
|||
Civiele kunstwerken |
|||||
Fiets- en voetbruggen |
71 |
stuks |
|||
Overige kunstwerken |
69 |
stuks |
Trappen, visplaatsen |
||
Verkeersbruggen |
8 |
stuks |
|||
Vlonders |
2 |
stuks |
|||
Riolering |
|||||
Drukriolering |
77.400 |
m |
|||
Rioolvoorziening |
9 |
stuks |
|||
Vrijvervalleiding |
143.380 |
m |
|||
Rioolput |
3.682 |
stuks |
|||
Gemalen |
|||||
Gemalen |
45 |
stuks |
|||
Drukriool |
234 |
stuks |
|||
CVK |
43 |
stuks |
|||
Bergbezinkvoorziening |
5 |
stuks |
|||
Kunstwerk |
1 |
stuks |
|||