-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
1. Algemeen
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Voorwoord
-
Blz. 7
Belangrijkste resultaten 2023
-
Blz. 8
Belangrijkste resultaten 2023
-
Blz. 9
Hoofdlijnen financieel resultaat
-
Blz. 10
Financieel resultaat 2023
-
Blz. 11
Financiële ontwikkelingen en voorstel resultaatbestemming 2023
-
Blz. 12
Budgettair resultaat
-
Blz. 13
Werkelijk resultaat
-
Blz. 14
Resultaat na resultaatbestemming
-
Blz. 15
Voorstellen resultaatbestemming 2023
-
Blz. 16
2. Rekening in één oogopslag
-
Blz. 17
3. Programmaverantwoording
-
Blz. 18
Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur
-
Blz. 19
Missie Programma 1
-
Blz. 20
Missie
-
Blz. 21
Kerngegevens bestuurlijke structuur
-
Blz. 22
1.1 Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 23
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 24
CWP 1.1.1 Overlast en criminaliteit in Albrandswaard vroegtijdig signaleren, voorkomen en tegengaan.
-
Blz. 25
CWP 1.1.1b Samen met onze partners, ondernemers en inwoners zorgen we dat het jaarlijks actieplan wordt uitgevoerd.
-
Blz. 26
CWP 1.1.1c Aanstellen Coördinator zorg en veiligheid
-
Blz. 27
CWP 1.1.1d Pilot om de rol van de wijkbrandweer te vergroten
-
Blz. 28
CWP 1.1.2 Overlast van jeugd in Albrandswaard voorkomen en tegengaan.
-
Blz. 29
CWP 1.1.2a Samen met politie en jongerenwerk de integrale aanpak (Jeugdoverlast) uitvoeren.
-
Blz. 30
CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.
-
Blz. 31
CWP 1.1.3a We doen mimimaal 4x per jaar preventieve acties om inwoners en ondernemers te informeren over het voorkomen van inbraken en diefstallen.
-
Blz. 32
CWP 1.1.3b Samen met de politie zetten we acties in op de hotspots in de gemeente.
-
Blz. 33
CWP 1.1.3c Cameratoezicht bij metrostations.
-
Blz. 34
CWP 1.1.3d Zichtbaarheid handhaving vergroten op basis van signalen; opstellen jaarplan, extra inzet BOA's en samenwerking partners versterken.
-
Blz. 35
CWP 1.1.3e We bespreken regelmatig de veiligheid en het veiligheidsgevoel rond de klinieken. We werken samen met Antes, Fivoor, politie en onwonenden o.a. via de klankbordgroepen.
-
Blz. 36
CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.
-
Blz. 37
CWP 1.1.4a Bevorderen van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners door actieve participatie en regie in netwerk.
-
Blz. 38
CWP 1.1.4b Opstellen van een integrale aanpak waarin rollen, verantwoordelijkheden, taken en de wijze van samenwerking zijn vastgelegd. Opstellen van convenant tussen de partners.
-
Blz. 39
CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.
-
Blz. 40
CWP 1.1.5a Door voorlichting vergroten we de bewustwording onder bewoners en ondernemers.
-
Blz. 41
CWP 1.1.5b Kennisontwikkeling door, en samenwerking met, bijzondere partners zoals RIEC, Douane, DCMR en CCC.
-
Blz. 42
1.2 Algemeen Bestuur
-
Blz. 43
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 44
CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
-
Blz. 45
CWP 1.2.1a We zoeken inwoners op. We organiseren ontmoetingsmomenten, fysiek en digitaal. Inwoners worden voorafgaand aan besluitvorming betrokken, bij de start van elke ontwikkeling worden inwoners geïnformeerd.
-
Blz. 46
CWP 1.2.1b Bij de start van een participatieproces starten we een campagne gericht op de doelgroep, zodat inwoners tijdig op de hoogte zijn van de ontwikkeling en de mogelijkheid om te participeren.
-
Blz. 47
CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
-
Blz. 48
CWP 1.2.2b Meer Albrandswaarders doen mee, onder dit motto dagen we onze inwoners uit om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in hun wijk.
-
Blz. 49
CWP 1.2.2c We introduceren een hedendaagse aanpak van participatie.
-
Blz. 50
CWP 1.2.3 Onze dienstverlening is persoonlijk, makkelijk en betrouwbaar.
-
Blz. 51
CWP 1.2.3a We bouwen een inspirerende en vitale gemeentelijke organisatie op die, naast de eigen deskundigheid, de expertise van samenwerkingspartners benut.
-
Blz. 52
CWP 1.2.3b Doorontwikkeling online dienstverlening
-
Blz. 53
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 54
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 55
Beleidsindicatoren
-
Blz. 56
Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen & Economie
-
Blz. 57
Inleiding en missie Programma 2
-
Blz. 58
Inleiding
-
Blz. 59
Missie
-
Blz. 60
2.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 61
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 62
CWP 2.1.1 Werken volgens de Omgevingswet die waarschijnlijk op 1-1-2023 in werking treedt.
-
Blz. 63
CWP 2.1.1a Uitwerking van de concept omgevingsvisie. Het gefaseerd opstellen van deel omgevingsplannen die tezamen voor 2030 één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente vormen.
-
Blz. 64
CWP 2.1.1b Herzien van de procedure marktinitiatieven, inclusief evaluatie.
-
Blz. 65
CWP 2.1.2 Keuzes maken voor de Rand van Rhoon op lange termijn.
-
Blz. 66
CWP 2.1.2a Scenario's uitwerken voor de Rand van Rhoon.
-
Blz. 67
2.2 Wonen
-
Blz. 68
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 69
CWP 2.2.1 Een evenwichtige woningvoorraad, gericht op starters en ouderen. Dit met behoud van een goede balans tussen wonen, groen en infrastructuur.
-
Blz. 70
CWP 2.2.1a Onderzoek doen naar de mogelijkheden van nieuwe bouwlocaties en van de transformatie van vastgoed in Albrandswaard.
-
Blz. 71
CWP 2.2.1b Actualisatie van de woonvisie, inclusief het opstellen van een Woon-Zorgvisie.
-
Blz. 72
CWP 2.2.1c Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen (Tiny Houses, flexwoningen).
-
Blz. 73
2.3 Economie
-
Blz. 74
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 75
CWP 2.3.1 Albrandswaard heeft een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers die vooruit willen, innovatief zijn maar ook actief bijdragen aan de transitie naar een duurzame economie.
-
Blz. 76
CWP 2.3.1a Intensiever contact met ondernemers en winkeliers.
-
Blz. 77
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 78
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 79
Beleidsindicatoren
-
Blz. 80
Programma 3 - Buitenruimte
-
Blz. 81
Inleiding en missie Programma 3
-
Blz. 82
Inleiding
-
Blz. 83
Missie
-
Blz. 84
3.1 Buitenruimte
-
Blz. 85
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 86
CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.
-
Blz. 87
CWP 3.1.1a Transparant maken van de afweging tussen verschillende aspecten m.b.t. de effecten van duurzaamheid.
-
Blz. 88
CWP 3.1.1b We stimuleren inwoners om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Waar mogelijk vergroenen we de openbare ruimte. Hierbij stellen we onszelf als doel om 5% aan overbodige verharding in de openbare ruimte om te vormen naar groen.
-
Blz. 89
CWP 3.1.1c We inventariseren welke initiatieven er zijn om het hergebruik van materialen te stimuleren. We verkennen de samenwerking met verschillende partners.
-
Blz. 90
CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.
-
Blz. 91
CWP 3.1.2a Opstellen groenvisie en uitvoeringsplan waarin we de biodiversiteit stimuleren.
-
Blz. 92
CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.
-
Blz. 93
CWP 3.1.3a Mobiliteitsvisie opstellen.
-
Blz. 94
CWP 3.1.3b Een uitvoeringsagenda over de mobiliteitsvisie opstellen.
-
Blz. 95
CWP 3.1.3c Het verhogen van de verkeersveiligheid met als focus schoolroutes en omgevingen.
-
Blz. 96
CWP 3.1.3d Het stimuleren van deelmobiliteit en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer.
-
Blz. 97
CWP 3.1.3e De realisatie van een snellaad netwerk binnen de gemeentegrenzen.
-
Blz. 98
3.2 Kunst & Cultuur
-
Blz. 99
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 100
CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
-
Blz. 101
CWP 3.2.1b Uitdragen van de doelen en ambities in de kunst- en cultuurnota.
-
Blz. 102
CWP 3.2.1c De Albrandswaardse monumenten (terug) onder de aandacht brengen. Meedoen aan Monumentendag.
-
Blz. 103
CWP 3.2.1d Het evenementenbeleid wordt herzien.
-
Blz. 104
3.3 Maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 105
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 106
CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
-
Blz. 107
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 108
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 109
Beleidsindicatoren
-
Blz. 110
Programma 4 - Financiën
-
Blz. 111
Inleiding en missie Programma 4
-
Blz. 112
Inleiding
-
Blz. 113
Missie
-
Blz. 114
4.1 Financiën
-
Blz. 115
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 116
CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
-
Blz. 117
CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.
-
Blz. 118
CWP 4.1.1b Signalerende en acterende rol richting provincie en Rijk over gemeentefonds en kansen/bedreigingen voor onze gemeente.
-
Blz. 119
CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
-
Blz. 120
CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.
-
Blz. 121
CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).
-
Blz. 122
CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
-
Blz. 123
CWP 4.1.3a Meer sturen op trends en ontwikkelingen met financiële consequenties aan de hand van de adviezen van de auditcommissie.
-
Blz. 124
CWP 4.1.3b Een ruim voldoende financiële buffer houden om alle risico’s te kunnen opvangen.
-
Blz. 125
CWP 4.1.3c Risico’s van de ontwikkelingen van de GR BAR-organisatie voor onze gemeente in kaart brengen.
-
Blz. 126
CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
-
Blz. 127
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 128
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 129
Kerngegevens
-
Blz. 130
Programma 5 - Educatie
-
Blz. 131
Inleiding en missie Programma 5
-
Blz. 132
Inleiding
-
Blz. 133
Missie
-
Blz. 134
5.1 Educatie
-
Blz. 135
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 136
CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.
-
Blz. 137
CWP 5.1.1a In samenwerking met de partners in het onderwijs stellen we een koersdocument op.
-
Blz. 138
CWP 5.1.1b Een integraal huisvestingsplan vaststellen.
-
Blz. 139
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 140
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 141
Beleidsindicatoren
-
Blz. 142
Programma 6 - Sport
-
Blz. 143
Inleiding en missie Programma 6
-
Blz. 144
Inleiding
-
Blz. 145
Missie
-
Blz. 146
6.1 Sport
-
Blz. 147
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 148
CWP 6.1.1 Iedereen in Albrandswaard doet mee met sporten en bewegen. Het is belangrijk voor een gezond gewicht en een gezonde leefstijl.
-
Blz. 149
CWP 6.1.1a Stimuleren in de uitvoering van het Akkoord van Albrandswaard.
-
Blz. 150
CWP 6.1.1b Actief stimuleren rookvrije accommodaties.
-
Blz. 151
CWP 6.1.1c Actief stimuleren ‘de gezonde kantine’.
-
Blz. 152
CWP 6.1.1d Bewegen in de buitenruimte.
-
Blz. 153
CWP 6.1.1e Actualiseren sportbeleid.
-
Blz. 154
CWP 6.1.1f Met de verenigingen een intentieovereenkomst sluiten over de toekomst van het sportpark De Omloop.
-
Blz. 155
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 156
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 157
Beleidsindicatoren
-
Blz. 158
Programma 7 - Sociaal Domein
-
Blz. 159
Inleiding en missie Programma 7
-
Blz. 160
Inleiding
-
Blz. 161
Missie
-
Blz. 162
7.1 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 163
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 164
CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
-
Blz. 165
CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/organisaties/winkeliers en ondernemers.
-
Blz. 166
CWP 7.1.1d Inwoners die op dit moment geen betaald werk kunnen doen te stimuleren om vrijwilligerswerk te doen.
-
Blz. 167
CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
-
Blz. 168
CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
-
Blz. 169
CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
-
Blz. 170
CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
-
Blz. 171
7.2 Kwetsbare groepen
-
Blz. 172
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 173
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
-
Blz. 174
CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
-
Blz. 175
CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
-
Blz. 176
CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
-
Blz. 177
CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
-
Blz. 178
7.3 Participatiewet
-
Blz. 179
7.4 Jeugdzorg
-
Blz. 180
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 181
CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
-
Blz. 182
7.5 Zorg & Welzijn
-
Blz. 183
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 184
7.5.1 Zorg & Welzijn
-
Blz. 185
7.6 Wijkteams
-
Blz. 186
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 187
7.6.1 Wijkteams
-
Blz. 188
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 189
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 190
Beleidsindicatoren
-
Blz. 191
Kerngegevens
-
Blz. 192
Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
-
Blz. 193
Inleiding
-
Blz. 194
Inleiding
-
Blz. 195
1 - Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 196
Inleiding
-
Blz. 197
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 198
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 199
Beleidsindicatoren
-
Blz. 200
Uitsplitsing lokale heffingen
-
Blz. 201
Uitsplitsing algemene uitkering
-
Blz. 202
Uitsplitsing dividend
-
Blz. 203
Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
-
Blz. 204
2 - Overhead
-
Blz. 205
Inleiding
-
Blz. 206
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 207
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 208
3 - Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 209
Inleiding
-
Blz. 210
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 211
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 212
4 - Onvoorzien
-
Blz. 213
Inleiding
-
Blz. 214
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 215
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 216
4. Paragrafen
-
Blz. 217
Paragraaf 1 - Lokale heffingen
-
Blz. 218
Inleiding
-
Blz. 219
Beleidskaders
-
Blz. 220
Overzicht geraamde en gerealiseerde belastingen en heffingen
-
Blz. 221
Kostendekking
-
Blz. 222
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 223
Lokale woonlasten
-
Blz. 224
Paragraaf 2 - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 225
Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 226
Risicoprofiel concern Albrandswaard
-
Blz. 227
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 228
Risico's
-
Blz. 229
Risicoprofiel grondbedrijf
-
Blz. 230
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 231
Relatie benodigde en beschikbare weestandscapaciteit
-
Blz. 232
Risicokaart
-
Blz. 233
Kengetallen
-
Blz. 234
Conclusie over huidig risicoprofiel
-
Blz. 235
Toelichting exploitatieruimte
-
Blz. 236
Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 237
Inleiding
-
Blz. 238
Aanwezige kapitaalgoederen
-
Blz. 239
Zorg voor de openbare ruimte
-
Blz. 240
Wegen
-
Blz. 241
Straatreiniging
-
Blz. 242
Openbare verlichting
-
Blz. 243
Verkeer
-
Blz. 244
Riolering
-
Blz. 245
Groen en bomen
-
Blz. 246
Waterwegen en baggeren
-
Blz. 247
Civiele kunstwerken
-
Blz. 248
Spelen
-
Blz. 249
Gebouwen
-
Blz. 250
Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederen
-
Blz. 251
Relevante reserves
-
Blz. 252
Kerngegevens
-
Blz. 253
Paragraaf 4 - Financiering
-
Blz. 254
Inleiding
-
Blz. 255
Wettelijke kaders en treasurystatuut
-
Blz. 256
Rentevisie en rentebeleid
-
Blz. 257
Renterisicobeheer
-
Blz. 258
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
-
Blz. 259
Verstrekte leningen
-
Blz. 260
Renteomslag
-
Blz. 261
Garantstellingen
-
Blz. 262
Kas- en relatiebeheer
-
Blz. 263
Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 264
Inleiding
-
Blz. 265
Personeel
-
Blz. 266
Beleidsindicatoren
-
Blz. 267
ENSIA
-
Blz. 268
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 269
Programmarekening (begrotingscriterium)
-
Blz. 270
Verklaringen begrotingsonrechtmatigheid
-
Blz. 271
Investeringen (begrotingscriterium)
-
Blz. 272
Voorwaardencriterium
-
Blz. 273
Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
-
Blz. 274
Aanbevelingen
-
Blz. 275
Impact BAR-uren 2023
-
Blz. 276
Paragraaf 6 - Verbonden partijen
-
Blz. 277
Inleiding
-
Blz. 278
Achtergrondinformatie
-
Blz. 279
GR MRDH
-
Blz. 280
SVHW
-
Blz. 281
GGD RR
-
Blz. 282
GR JR
-
Blz. 283
GR NRIJ
-
Blz. 284
GR BAR-organisatie
-
Blz. 285
VRR
-
Blz. 286
DCMR
-
Blz. 287
Essendael Beheer b.v.
-
Blz. 288
GEM Essendael c.v.
-
Blz. 289
BNG
-
Blz. 290
Stedin groep
-
Blz. 291
NV BAR afvalbeheer
-
Blz. 292
BV gemeenschappelijk bezit Evides (Water)
-
Blz. 293
CJG
-
Blz. 294
svWrR
-
Blz. 295
Paragraaf 7 - Grondbeleid
-
Blz. 296
Inleiding
-
Blz. 297
Grondbeleid
-
Blz. 298
Actuele prognose
-
Blz. 299
Gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 300
Verliesvoorzieningen verliesgevende grondexploitaties
-
Blz. 301
Reserve Ontwikkelingsprojecten
-
Blz. 302
Paragraaf 8 - Wet Open Overheid
-
Blz. 303
Inleiding
-
Blz. 304
Woo contactfunctionaris
-
Blz. 305
Passieve openbaarmaking
-
Blz. 306
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 307
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 308
5. Jaarrekening
-
Blz. 309
1 - Grondslagen
-
Blz. 310
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 311
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 312
Rechtmatigheid
-
Blz. 313
Balans
-
Blz. 314
2 - Balans
-
Blz. 315
Inleiding
-
Blz. 316
Activa
-
Blz. 317
Passiva
-
Blz. 318
3 - Toelichting op de balans
-
Blz. 319
algemeen
-
Blz. 320
Immateriële vaste activa
-
Blz. 321
Materiële vaste activa
-
Blz. 322
Financiële vaste activa
-
Blz. 323
Voorraden
-
Blz. 324
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 325
Liquide middelen
-
Blz. 326
Overlopende activa
-
Blz. 327
VASTE PASSIVA
-
Blz. 328
Eigen vermogen
-
Blz. 329
Voorzieningen
-
Blz. 330
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 331
Kortlopende schulden
-
Blz. 332
Overlopende passiva
-
Blz. 333
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 334
4 - Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 335
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 336
Verwijzing analyses financiële afwijkingen
-
Blz. 337
EMU-saldo
-
Blz. 338
5 - Incidentele baten en lasten
-
Blz. 339
Incidentele baten en lasten programma 1
-
Blz. 340
Incidentele baten en lasten programma 2
-
Blz. 341
Incidentele baten en lasten programma 3
-
Blz. 342
Incidentele baten en lasten programma 4
-
Blz. 343
Incidentele baten en lasten programma 5
-
Blz. 344
Incidentele baten en lasten programma 6
-
Blz. 345
Incidentele baten en lasten programma 7
-
Blz. 346
Toelichting
-
Blz. 347
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 348
6 - WNT verantwoording 2023
-
Blz. 349
Inleiding
-
Blz. 350
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 351
7 - Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 352
Verantwoordelijkheid college burgemeester en wethouders
-
Blz. 353
8 - Taakvelden
-
Blz. 354
Overzicht op taakvelden
-
Blz. 355
9 - SiSa-verantwoording
-
Blz. 356
Sisa-bijlage
-
Blz. 357
Sisa
-
Blz. 358
Sisa
-
Blz. 359
Sisa
-
Blz. 360
Sisa
-
Blz. 361
Sisa
-
Blz. 362
Sisa
-
Blz. 363
Sisa
-
Blz. 364
Bijlagen
-
Blz. 365
Bijlage 1 - Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 366
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 367
Bijlage 2 - Gegarandeerde geldleningen
-
Blz. 368
Gegarandeerde leningen
-
Blz. 369
Bijlage 3 - Staat van kredieten
-
Blz. 370
Staat van kredieten
-
Blz. 371
Toelichting
-
Blz. 372
Bijlage 4 - Toelichting reserves
-
Blz. 373
Algemene reserve
-
Blz. 374
Ontwikkelingsprojecten vrije reserve
-
Blz. 375
Strategisch verbinden
-
Blz. 376
Vitaal Albrandswaard
-
Blz. 377
Ondernemend Albrandswaard
-
Blz. 378
Baggeren
-
Blz. 379
Grootonderhoud gebouwen
-
Blz. 380
Bestemmingsreserve Wethouderspensioenen
-
Blz. 381
Sociaal deelfonds
-
Blz. 382
Betaalbare en bereikbare woningen
-
Blz. 383
Duurzaamheid
-
Blz. 384
Rentelasten
-
Blz. 385
Negatieve prognose De Omloop
-
Blz. 386
Innovatie en preventiesubsidie
-
Blz. 387
Rekenkamer
-
Blz. 388
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 389
Nieuwbouw school Don Bosco
-
Blz. 390
Nieuwbouw sportzaal Portland
-
Blz. 391
Nieuwbouw Buitendienst
-
Blz. 392
Nieuwbouw school Valckesteyn
-
Blz. 393
Ruiming begraafplaats Portugaal
-
Blz. 394
Ruiming begraafplaats Rhoon
-
Blz. 395
Opvang
-
Blz. 396
Hoogspanningsleiding Portugaal
-
Blz. 397
Bijlage 5 - Toelichting voorzieningen
-
Blz. 398
Dubieuze debiteuren
-
Blz. 399
Wethouderspensioenen
-
Blz. 400
Wachtgeld vm wethouders
-
Blz. 401
Afwikkelingskosten Ontwikkeling Centrum Portugaal
-
Blz. 402
Afwikkelingskosten Portland
-
Blz. 403
Spaarvoorziening riolering
-
Blz. 404
Beklemde middelen afvalstoffenheffing
-
Blz. 405
Project Overhoeken
-
Blz. 406
Plan Spui
-
Blz. 407
Voorziening Polder Albrandswaard
-
Blz. 408
Voorziening Binnenland
-
Blz. 409
Sporthal Portland
-
Blz. 410
R.V.U.
-
Blz. 411
Bijlage 6 - Afgeronde speerpunten
-
Blz. 412
Wat hebben we bereikt?
-
Blz. 413
CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
-
Blz. 414
CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
-
Blz. 415
CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
-
Blz. 416
CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
-
Blz. 417
CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
-
Blz. 418
CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
-
Blz. 419
CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
-
Blz. 420
CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
-
Blz. 421
CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
-
Blz. 422
Bijlage 7 - Afkortingenlijst
-
Blz. 423
Gebruikte afkortingen
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap