Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
    3. Blz. 4 1. Algemeen
      1. Blz. 5 Voorwoord
        1. Blz. 6 Voorwoord
      2. Blz. 7 Belangrijkste resultaten 2023
        1. Blz. 8 Belangrijkste resultaten 2023
      3. Blz. 9 Hoofdlijnen financieel resultaat
        1. Blz. 10 Financieel resultaat 2023
        2. Blz. 11 Financiële ontwikkelingen en voorstel resultaatbestemming 2023
        3. Blz. 12 Budgettair resultaat
        4. Blz. 13 Werkelijk resultaat
        5. Blz. 14 Resultaat na resultaatbestemming
        6. Blz. 15 Voorstellen resultaatbestemming 2023
    4. Blz. 16 2. Rekening in één oogopslag
    5. Blz. 17 3. Programmaverantwoording
      1. Blz. 18 Programma 1 - Openbare Orde en Veiligheid & Algemeen Bestuur
        1. Blz. 19 Missie Programma 1
          1. Blz. 20 Missie
          2. Blz. 21 Kerngegevens bestuurlijke structuur
        2. Blz. 22 1.1 Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 23 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 24 CWP 1.1.1 Overlast en criminaliteit in Albrandswaard vroegtijdig signaleren, voorkomen en tegengaan.
              1. Blz. 25 CWP 1.1.1b Samen met onze partners, ondernemers en inwoners zorgen we dat het jaarlijks actieplan wordt uitgevoerd.
              2. Blz. 26 CWP 1.1.1c Aanstellen Coördinator zorg en veiligheid
              3. Blz. 27 CWP 1.1.1d Pilot om de rol van de wijkbrandweer te vergroten
            2. Blz. 28 CWP 1.1.2 Overlast van jeugd in Albrandswaard voorkomen en tegengaan.
              1. Blz. 29 CWP 1.1.2a Samen met politie en jongerenwerk de integrale aanpak (Jeugdoverlast) uitvoeren.
            3. Blz. 30 CWP 1.1.3 Het gevoel van veiligheid vergroten door een betere (meer) zichtbaarheid van toezicht en handhavers op straat.
              1. Blz. 31 CWP 1.1.3a We doen mimimaal 4x per jaar preventieve acties om inwoners en ondernemers te informeren over het voorkomen van inbraken en diefstallen.
              2. Blz. 32 CWP 1.1.3b Samen met de politie zetten we acties in op de hotspots in de gemeente.
              3. Blz. 33 CWP 1.1.3c Cameratoezicht bij metrostations.
              4. Blz. 34 CWP 1.1.3d Zichtbaarheid handhaving vergroten op basis van signalen; opstellen jaarplan, extra inzet BOA's en samenwerking partners versterken.
              5. Blz. 35 CWP 1.1.3e We bespreken regelmatig de veiligheid en het veiligheidsgevoel rond de klinieken. We werken samen met Antes, Fivoor, politie en onwonenden o.a. via de klankbordgroepen.
            4. Blz. 36 CWP 1.1.4 Perspectief bieden aan personen met multi-problematiek en overlast terugdringen van personen met complexe problematiek waaronder verward gedrag.
              1. Blz. 37 CWP 1.1.4a Bevorderen van de samenwerking tussen de zorg- en veiligheidspartners door actieve participatie en regie in netwerk.
              2. Blz. 38 CWP 1.1.4b Opstellen van een integrale aanpak waarin rollen, verantwoordelijkheden, taken en de wijze van samenwerking zijn vastgelegd. Opstellen van convenant tussen de partners.
            5. Blz. 39 CWP 1.1.5 Zien en gezien worden is het motto bij ondermijning. We voorkomen dat criminelen of criminele organisaties (on)bewust worden gefaciliteerd bij criminele praktijken. We gaan verweving van de onder- en bovenwereld tegen.
              1. Blz. 40 CWP 1.1.5a Door voorlichting vergroten we de bewustwording onder bewoners en ondernemers.
              2. Blz. 41 CWP 1.1.5b Kennisontwikkeling door, en samenwerking met, bijzondere partners zoals RIEC, Douane, DCMR en CCC.
        3. Blz. 42 1.2 Algemeen Bestuur
          1. Blz. 43 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 44 CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
              1. Blz. 45 CWP 1.2.1a We zoeken inwoners op. We organiseren ontmoetingsmomenten, fysiek en digitaal. Inwoners worden voorafgaand aan besluitvorming betrokken, bij de start van elke ontwikkeling worden inwoners geïnformeerd.
              2. Blz. 46 CWP 1.2.1b Bij de start van een participatieproces starten we een campagne gericht op de doelgroep, zodat inwoners tijdig op de hoogte zijn van de ontwikkeling en de mogelijkheid om te participeren.
            2. Blz. 47 CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
              1. Blz. 48 CWP 1.2.2b Meer Albrandswaarders doen mee, onder dit motto dagen we onze inwoners uit om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in hun wijk.
              2. Blz. 49 CWP 1.2.2c We introduceren een hedendaagse aanpak van participatie.
            3. Blz. 50 CWP 1.2.3 Onze dienstverlening is persoonlijk, makkelijk en betrouwbaar.
              1. Blz. 51 CWP 1.2.3a We bouwen een inspirerende en vitale gemeentelijke organisatie op die, naast de eigen deskundigheid, de expertise van samenwerkingspartners benut.
              2. Blz. 52 CWP 1.2.3b Doorontwikkeling online dienstverlening
        4. Blz. 53 Wat heeft het gekost?
        5. Blz. 54 Analyse financiële afwijkingen
        6. Blz. 55 Beleidsindicatoren
      2. Blz. 56 Programma 2 - Ruimtelijke ordening, Wonen & Economie
        1. Blz. 57 Inleiding en missie Programma 2
          1. Blz. 58 Inleiding
          2. Blz. 59 Missie
        2. Blz. 60 2.1 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 61 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 62 CWP 2.1.1 Werken volgens de Omgevingswet die waarschijnlijk op 1-1-2023 in werking treedt.
              1. Blz. 63 CWP 2.1.1a Uitwerking van de concept omgevingsvisie. Het gefaseerd opstellen van deel omgevingsplannen die tezamen voor 2030 één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente vormen.
              2. Blz. 64 CWP 2.1.1b Herzien van de procedure marktinitiatieven, inclusief evaluatie.
            2. Blz. 65 CWP 2.1.2 Keuzes maken voor de Rand van Rhoon op lange termijn.
              1. Blz. 66 CWP 2.1.2a Scenario's uitwerken voor de Rand van Rhoon.
        3. Blz. 67 2.2 Wonen
          1. Blz. 68 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 69 CWP 2.2.1 Een evenwichtige woningvoorraad, gericht op starters en ouderen. Dit met behoud van een goede balans tussen wonen, groen en infrastructuur.
              1. Blz. 70 CWP 2.2.1a Onderzoek doen naar de mogelijkheden van nieuwe bouwlocaties en van de transformatie van vastgoed in Albrandswaard.
              2. Blz. 71 CWP 2.2.1b Actualisatie van de woonvisie, inclusief het opstellen van een Woon-Zorgvisie.
              3. Blz. 72 CWP 2.2.1c Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor alternatieve woonvormen (Tiny Houses, flexwoningen).
        4. Blz. 73 2.3 Economie
          1. Blz. 74 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 75 CWP 2.3.1 Albrandswaard heeft een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers die vooruit willen, innovatief zijn maar ook actief bijdragen aan de transitie naar een duurzame economie.
              1. Blz. 76 CWP 2.3.1a Intensiever contact met ondernemers en winkeliers.
        5. Blz. 77 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 78 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 79 Beleidsindicatoren
      3. Blz. 80 Programma 3 - Buitenruimte
        1. Blz. 81 Inleiding en missie Programma 3
          1. Blz. 82 Inleiding
          2. Blz. 83 Missie
        2. Blz. 84 3.1 Buitenruimte
          1. Blz. 85 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 86 CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.
              1. Blz. 87 CWP 3.1.1a Transparant maken van de afweging tussen verschillende aspecten m.b.t. de effecten van duurzaamheid.
              2. Blz. 88 CWP 3.1.1b We stimuleren inwoners om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Waar mogelijk vergroenen we de openbare ruimte. Hierbij stellen we onszelf als doel om 5% aan overbodige verharding in de openbare ruimte om te vormen naar groen.
              3. Blz. 89 CWP 3.1.1c We inventariseren welke initiatieven er zijn om het hergebruik van materialen te stimuleren. We verkennen de samenwerking met verschillende partners.
            2. Blz. 90 CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.
              1. Blz. 91 CWP 3.1.2a Opstellen groenvisie en uitvoeringsplan waarin we de biodiversiteit stimuleren.
            3. Blz. 92 CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.
              1. Blz. 93 CWP 3.1.3a Mobiliteitsvisie opstellen.
              2. Blz. 94 CWP 3.1.3b Een uitvoeringsagenda over de mobiliteitsvisie opstellen.
              3. Blz. 95 CWP 3.1.3c Het verhogen van de verkeersveiligheid met als focus schoolroutes en omgevingen.
              4. Blz. 96 CWP 3.1.3d Het stimuleren van deelmobiliteit en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer.
              5. Blz. 97 CWP 3.1.3e De realisatie van een snellaad netwerk binnen de gemeentegrenzen.
        3. Blz. 98 3.2 Kunst & Cultuur
          1. Blz. 99 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 100 CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
              1. Blz. 101 CWP 3.2.1b Uitdragen van de doelen en ambities in de kunst- en cultuurnota.
              2. Blz. 102 CWP 3.2.1c De Albrandswaardse monumenten (terug) onder de aandacht brengen. Meedoen aan Monumentendag.
              3. Blz. 103 CWP 3.2.1d Het evenementenbeleid wordt herzien.
        4. Blz. 104 3.3 Maatschappelijk vastgoed
          1. Blz. 105 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 106 CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
        5. Blz. 107 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 108 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 109 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 110 Programma 4 - Financiën
        1. Blz. 111 Inleiding en missie Programma 4
          1. Blz. 112 Inleiding
          2. Blz. 113 Missie
        2. Blz. 114 4.1 Financiën
          1. Blz. 115 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 116 CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.
              1. Blz. 117 CWP 4.1.1a In het besluitvormingstraject het maatschappelijk rendement meer mee laten wegen bij de uiteindelijke beslissing.
              2. Blz. 118 CWP 4.1.1b Signalerende en acterende rol richting provincie en Rijk over gemeentefonds en kansen/bedreigingen voor onze gemeente.
            2. Blz. 119 CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.
              1. Blz. 120 CWP 4.1.2a Onderzoek naar inzet en noodzaak verhogen/verlagen van reserves en voorzieningen.
              2. Blz. 121 CWP 4.1.2b Frequenter bijstellen van het financieel beleid (nota’s en verordeningen) naar aanleiding van wijzigingen in de wetgeving (jaarlijks bij wijziging wetgeving) en/of bedrijfsvoering (iedere 3 jaar).
            3. Blz. 122 CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.
              1. Blz. 123 CWP 4.1.3a Meer sturen op trends en ontwikkelingen met financiële consequenties aan de hand van de adviezen van de auditcommissie.
              2. Blz. 124 CWP 4.1.3b Een ruim voldoende financiële buffer houden om alle risico’s te kunnen opvangen.
              3. Blz. 125 CWP 4.1.3c Risico’s van de ontwikkelingen van de GR BAR-organisatie voor onze gemeente in kaart brengen.
            4. Blz. 126 CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
        3. Blz. 127 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 128 Analyse financiële afwijkingen
        5. Blz. 129 Kerngegevens
      5. Blz. 130 Programma 5 - Educatie
        1. Blz. 131 Inleiding en missie Programma 5
          1. Blz. 132 Inleiding
          2. Blz. 133 Missie
        2. Blz. 134 5.1 Educatie
          1. Blz. 135 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 136 CWP 5.1.1 Ieder kind krijgt les op zijn of haar eigen niveau. De samenwerking met de partners in het onderwijs- en maatschappelijk middenveld wordt geïntensiveerd en over de gehele gemeente is sprake van een netwerk van kwalitatief goede scholen.
              1. Blz. 137 CWP 5.1.1a In samenwerking met de partners in het onderwijs stellen we een koersdocument op.
              2. Blz. 138 CWP 5.1.1b Een integraal huisvestingsplan vaststellen.
        3. Blz. 139 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 140 Analyse financiële afwijkingen
        5. Blz. 141 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 142 Programma 6 - Sport
        1. Blz. 143 Inleiding en missie Programma 6
          1. Blz. 144 Inleiding
          2. Blz. 145 Missie
        2. Blz. 146 6.1 Sport
          1. Blz. 147 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 148 CWP 6.1.1 Iedereen in Albrandswaard doet mee met sporten en bewegen. Het is belangrijk voor een gezond gewicht en een gezonde leefstijl.
              1. Blz. 149 CWP 6.1.1a Stimuleren in de uitvoering van het Akkoord van Albrandswaard.
              2. Blz. 150 CWP 6.1.1b Actief stimuleren rookvrije accommodaties.
              3. Blz. 151 CWP 6.1.1c Actief stimuleren ‘de gezonde kantine’.
              4. Blz. 152 CWP 6.1.1d Bewegen in de buitenruimte.
              5. Blz. 153 CWP 6.1.1e Actualiseren sportbeleid.
              6. Blz. 154 CWP 6.1.1f Met de verenigingen een intentieovereenkomst sluiten over de toekomst van het sportpark De Omloop.
        3. Blz. 155 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 156 Analyse financiële afwijkingen
        5. Blz. 157 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 158 Programma 7 - Sociaal Domein
        1. Blz. 159 Inleiding en missie Programma 7
          1. Blz. 160 Inleiding
          2. Blz. 161 Missie
        2. Blz. 162 7.1 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 163 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 164 CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
              1. Blz. 165 CWP 7.1.1b Vergunninghouders en ontheemden zo spoedig mogelijk aan betaald werk helpen. Lokale beschermd wonen projecten verbinden met onze lokale verenigingen/organisaties/winkeliers en ondernemers.
              2. Blz. 166 CWP 7.1.1d Inwoners die op dit moment geen betaald werk kunnen doen te stimuleren om vrijwilligerswerk te doen.
            2. Blz. 167 CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.
              1. Blz. 168 CWP 7.1.2a De processen bij Jeugdhulp onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
              2. Blz. 169 CWP 7.1.2b De processen bij WMO onderzoeken om deze sneller en efficiënter te laten verlopen. Plan van aanpak opstellen en invoeren.
              3. Blz. 170 CWP 7.1.2d Concrete (prestatie)afspraken maken met de woningcorporaties over wonen en zorg.
        3. Blz. 171 7.2 Kwetsbare groepen
          1. Blz. 172 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 173 CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
              1. Blz. 174 CWP 7.2.1a We voeren samen met onze partners een campagne gericht op herkenning, bewustwording, voorlichting van dementie en evalueren die. Trainingsbijeenkomsten voor ketenpartners.
              2. Blz. 175 CWP 7.2.1d We verbeteren de samenwerking tussen GGZ, wijkteam, woningbouwverenigingen en inwoners op het gebied van overlast door verward gedrag in de wijken.
              3. Blz. 176 CWP 7.2.1e Stimuleren dat Stichting Welzijn Albrandswaard en de wijkteams een communicatieplan opstellen om het loket Vraagwijzer van de Stichting Welzijn Albrandswaard en de functie daarvan te optimaliseren.
            2. Blz. 177 CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
        4. Blz. 178 7.3 Participatiewet
        5. Blz. 179 7.4 Jeugdzorg
          1. Blz. 180 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 181 CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
        6. Blz. 182 7.5 Zorg & Welzijn
          1. Blz. 183 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 184 7.5.1 Zorg & Welzijn
        7. Blz. 185 7.6 Wijkteams
          1. Blz. 186 Wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 187 7.6.1 Wijkteams
        8. Blz. 188 Wat heeft het gekost?
        9. Blz. 189 Analyse financiële afwijkingen
        10. Blz. 190 Beleidsindicatoren
        11. Blz. 191 Kerngegevens
      8. Blz. 192 Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
        1. Blz. 193 Inleiding
          1. Blz. 194 Inleiding
        2. Blz. 195 1 - Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 196 Inleiding
          2. Blz. 197 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 198 Analyse financiële afwijkingen
          4. Blz. 199 Beleidsindicatoren
          5. Blz. 200 Uitsplitsing lokale heffingen
          6. Blz. 201 Uitsplitsing algemene uitkering
          7. Blz. 202 Uitsplitsing dividend
          8. Blz. 203 Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
        3. Blz. 204 2 - Overhead
          1. Blz. 205 Inleiding
          2. Blz. 206 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 207 Analyse financiële afwijkingen
        4. Blz. 208 3 - Vennootschapsbelasting (Vpb)
          1. Blz. 209 Inleiding
          2. Blz. 210 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 211 Analyse financiële afwijkingen
        5. Blz. 212 4 - Onvoorzien
          1. Blz. 213 Inleiding
          2. Blz. 214 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 215 Analyse financiële afwijkingen
    6. Blz. 216 4. Paragrafen
      1. Blz. 217 Paragraaf 1 - Lokale heffingen
        1. Blz. 218 Inleiding
        2. Blz. 219 Beleidskaders
        3. Blz. 220 Overzicht geraamde en gerealiseerde belastingen en heffingen
        4. Blz. 221 Kostendekking
        5. Blz. 222 Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
        6. Blz. 223 Lokale woonlasten
      2. Blz. 224 Paragraaf 2 - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 225 Aanleiding en achtergrond
        2. Blz. 226 Risicoprofiel concern Albrandswaard
        3. Blz. 227 Actuele ontwikkelingen
        4. Blz. 228 Risico's
        5. Blz. 229 Risicoprofiel grondbedrijf
        6. Blz. 230 Beschikbare weerstandscapaciteit
        7. Blz. 231 Relatie benodigde en beschikbare weestandscapaciteit
        8. Blz. 232 Risicokaart
        9. Blz. 233 Kengetallen
        10. Blz. 234 Conclusie over huidig risicoprofiel
        11. Blz. 235 Toelichting exploitatieruimte
      3. Blz. 236 Paragraaf 3 - Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 237 Inleiding
        2. Blz. 238 Aanwezige kapitaalgoederen
        3. Blz. 239 Zorg voor de openbare ruimte
        4. Blz. 240 Wegen
        5. Blz. 241 Straatreiniging
        6. Blz. 242 Openbare verlichting
        7. Blz. 243 Verkeer
        8. Blz. 244 Riolering
        9. Blz. 245 Groen en bomen
        10. Blz. 246 Waterwegen en baggeren
        11. Blz. 247 Civiele kunstwerken
        12. Blz. 248 Spelen
        13. Blz. 249 Gebouwen
        14. Blz. 250 Budgetten en kredieten onderhoud/vervanging kapitaalgoederen
        15. Blz. 251 Relevante reserves
        16. Blz. 252 Kerngegevens
      4. Blz. 253 Paragraaf 4 - Financiering
        1. Blz. 254 Inleiding
        2. Blz. 255 Wettelijke kaders en treasurystatuut
        3. Blz. 256 Rentevisie en rentebeleid
        4. Blz. 257 Renterisicobeheer
        5. Blz. 258 Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
        6. Blz. 259 Verstrekte leningen
        7. Blz. 260 Renteomslag
        8. Blz. 261 Garantstellingen
        9. Blz. 262 Kas- en relatiebeheer
      5. Blz. 263 Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering
        1. Blz. 264 Inleiding
        2. Blz. 265 Personeel
        3. Blz. 266 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 267 ENSIA
        5. Blz. 268 Rechtmatigheidsverantwoording
        6. Blz. 269 Programmarekening (begrotingscriterium)
        7. Blz. 270 Verklaringen begrotingsonrechtmatigheid
        8. Blz. 271 Investeringen (begrotingscriterium)
        9. Blz. 272 Voorwaardencriterium
        10. Blz. 273 Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
        11. Blz. 274 Aanbevelingen
        12. Blz. 275 Impact BAR-uren 2023
      6. Blz. 276 Paragraaf 6 - Verbonden partijen
        1. Blz. 277 Inleiding
        2. Blz. 278 Achtergrondinformatie
        3. Blz. 279 GR MRDH
        4. Blz. 280 SVHW
        5. Blz. 281 GGD RR
        6. Blz. 282 GR JR
        7. Blz. 283 GR NRIJ
        8. Blz. 284 GR BAR-organisatie
        9. Blz. 285 VRR
        10. Blz. 286 DCMR
        11. Blz. 287 Essendael Beheer b.v.
        12. Blz. 288 GEM Essendael c.v.
        13. Blz. 289 BNG
        14. Blz. 290 Stedin groep
        15. Blz. 291 NV BAR afvalbeheer
        16. Blz. 292 BV gemeenschappelijk bezit Evides (Water)
        17. Blz. 293 CJG
        18. Blz. 294 svWrR
      7. Blz. 295 Paragraaf 7 - Grondbeleid
        1. Blz. 296 Inleiding
        2. Blz. 297 Grondbeleid
        3. Blz. 298 Actuele prognose
        4. Blz. 299 Gemeentelijke grondexploitaties
        5. Blz. 300 Verliesvoorzieningen verliesgevende grondexploitaties
        6. Blz. 301 Reserve Ontwikkelingsprojecten
      8. Blz. 302 Paragraaf 8 - Wet Open Overheid
        1. Blz. 303 Inleiding
        2. Blz. 304 Woo contactfunctionaris
        3. Blz. 305 Passieve openbaarmaking
        4. Blz. 306 Actieve openbaarmaking
        5. Blz. 307 Informatiehuishouding op orde
    7. Blz. 308 5. Jaarrekening
      1. Blz. 309 1 - Grondslagen
        1. Blz. 310 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 311 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 312 Rechtmatigheid
        4. Blz. 313 Balans
      2. Blz. 314 2 - Balans
        1. Blz. 315 Inleiding
        2. Blz. 316 Activa
        3. Blz. 317 Passiva
      3. Blz. 318 3 - Toelichting op de balans
        1. Blz. 319 algemeen
        2. Blz. 320 Immateriële vaste activa
        3. Blz. 321 Materiële vaste activa
        4. Blz. 322 Financiële vaste activa
        5. Blz. 323 Voorraden
        6. Blz. 324 Uitzettingen korter dan één jaar
        7. Blz. 325 Liquide middelen
        8. Blz. 326 Overlopende activa
        9. Blz. 327 VASTE PASSIVA
        10. Blz. 328 Eigen vermogen
        11. Blz. 329 Voorzieningen
        12. Blz. 330 Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
        13. Blz. 331 Kortlopende schulden
        14. Blz. 332 Overlopende passiva
        15. Blz. 333 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
      4. Blz. 334 4 - Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 335 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 336 Verwijzing analyses financiële afwijkingen
        3. Blz. 337 EMU-saldo
      5. Blz. 338 5 - Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 339 Incidentele baten en lasten programma 1
        2. Blz. 340 Incidentele baten en lasten programma 2
        3. Blz. 341 Incidentele baten en lasten programma 3
        4. Blz. 342 Incidentele baten en lasten programma 4
        5. Blz. 343 Incidentele baten en lasten programma 5
        6. Blz. 344 Incidentele baten en lasten programma 6
        7. Blz. 345 Incidentele baten en lasten programma 7
        8. Blz. 346 Toelichting
        9. Blz. 347 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
      6. Blz. 348 6 - WNT verantwoording 2023
        1. Blz. 349 Inleiding
        2. Blz. 350 Bezoldiging topfunctionarissen
      7. Blz. 351 7 - Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 352 Verantwoordelijkheid college burgemeester en wethouders
      8. Blz. 353 8 - Taakvelden
        1. Blz. 354 Overzicht op taakvelden
      9. Blz. 355 9 - SiSa-verantwoording
        1. Blz. 356 Sisa-bijlage
        2. Blz. 357 Sisa
        3. Blz. 358 Sisa
        4. Blz. 359 Sisa
        5. Blz. 360 Sisa
        6. Blz. 361 Sisa
        7. Blz. 362 Sisa
        8. Blz. 363 Sisa
    8. Blz. 364 Bijlagen
      1. Blz. 365 Bijlage 1 - Gewaarborgde geldleningen
        1. Blz. 366 Gewaarborgde geldleningen
      2. Blz. 367 Bijlage 2 - Gegarandeerde geldleningen
        1. Blz. 368 Gegarandeerde leningen
      3. Blz. 369 Bijlage 3 - Staat van kredieten
        1. Blz. 370 Staat van kredieten
        2. Blz. 371 Toelichting
      4. Blz. 372 Bijlage 4 - Toelichting reserves
        1. Blz. 373 Algemene reserve
        2. Blz. 374 Ontwikkelingsprojecten vrije reserve
        3. Blz. 375 Strategisch verbinden
        4. Blz. 376 Vitaal Albrandswaard
        5. Blz. 377 Ondernemend Albrandswaard
        6. Blz. 378 Baggeren
        7. Blz. 379 Grootonderhoud gebouwen
        8. Blz. 380 Bestemmingsreserve Wethouderspensioenen
        9. Blz. 381 Sociaal deelfonds
        10. Blz. 382 Betaalbare en bereikbare woningen
        11. Blz. 383 Duurzaamheid
        12. Blz. 384 Rentelasten
        13. Blz. 385 Negatieve prognose De Omloop
        14. Blz. 386 Innovatie en preventiesubsidie
        15. Blz. 387 Rekenkamer
        16. Blz. 388 Afvalstoffenheffing
        17. Blz. 389 Nieuwbouw school Don Bosco
        18. Blz. 390 Nieuwbouw sportzaal Portland
        19. Blz. 391 Nieuwbouw Buitendienst
        20. Blz. 392 Nieuwbouw school Valckesteyn
        21. Blz. 393 Ruiming begraafplaats Portugaal
        22. Blz. 394 Ruiming begraafplaats Rhoon
        23. Blz. 395 Opvang
        24. Blz. 396 Hoogspanningsleiding Portugaal
      5. Blz. 397 Bijlage 5 - Toelichting voorzieningen
        1. Blz. 398 Dubieuze debiteuren
        2. Blz. 399 Wethouderspensioenen
        3. Blz. 400 Wachtgeld vm wethouders
        4. Blz. 401 Afwikkelingskosten Ontwikkeling Centrum Portugaal
        5. Blz. 402 Afwikkelingskosten Portland
        6. Blz. 403 Spaarvoorziening riolering
        7. Blz. 404 Beklemde middelen afvalstoffenheffing
        8. Blz. 405 Project Overhoeken
        9. Blz. 406 Plan Spui
        10. Blz. 407 Voorziening Polder Albrandswaard
        11. Blz. 408 Voorziening Binnenland
        12. Blz. 409 Sporthal Portland
        13. Blz. 410 R.V.U.
      6. Blz. 411 Bijlage 6 - Afgeronde speerpunten
        1. Blz. 412 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 413 CWP 1.2.1 Heldere, duidelijke, en herkenbare communicatie met onze inwoners.
          2. Blz. 414 CWP 1.2.2 Inwoners van Albrandswaard zijn bereid een bijdrage te leveren aan hun wijk of buurt. Inwoners zijn bereid om mee te praten over vraagstukken waarbij de gemeente om de mening van haar inwoners vraagt. Inwoners weten wijkregie te vinden.
          3. Blz. 415 CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.
          4. Blz. 416 CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.
          5. Blz. 417 CWP 4.1.4 De invoering van deze wetswijziging Rechtmatigheidsverantwoording goed voorbereiden en ervoor zorgen dat onze organisatie klaar is voor de verandering in de wijze van het afleggen van verantwoording bij de jaarrekening 2023.
          6. Blz. 418 CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.
          7. Blz. 419 CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.
          8. Blz. 420 CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.
          9. Blz. 421 CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.
      7. Blz. 422 Bijlage 7 - Afkortingenlijst
        1. Blz. 423 Gebruikte afkortingen
    9. Activiteiten
    10. Overzicht
    11. Zoeken
    12. Publicatie bijlagen
    13. Contact
    14. PrivacyStatement
    15. Sitemap