Programma 3 - Buitenruimte

Inleiding en missie Programma 3

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente streeft een kwalitatief hoge en duurzaam openbare ruimte na, waarbij aandacht is voor veiligheid en leefbaarheid die wij samen met onze inwoners realiseren.

Wijkregie zet zich in op het bevorderen van meer burgerparticipatie, gerichte communicatie en het verbreden van het netwerk. De werkwijze van Wijkregie kenmerkt zich met een bottom-up benadering, ofwel integraal werken en zoeken naar passende oplossingen en/of mogelijkheden. De speerpunten kenmerken zich door dichtbij de burger zijn en hen betrekken bij beleid en ontwikkelingen in de wijk.

Evenementen dragen bij aan een levendige gemeente, een positief imago van de verschillende dorpskernen. Meer evenementen die de plaatselijke economie en de sociale cohesie bevorderen.

Het realiseren van maatschappelijke doelstellingen is een belangrijke pijler in de gemeente Albrandswaard. De huisvesting om deze doelstellingen te kunnen bewerkstelligen, noemen we maatschappelijk vastgoed. De laatste jaren zijn er veel ontwikkelingen op dit gebied. Om deze ontwikkelingen goed te kunnen blijven managen is professionalisering en sturing hierop van groot belang.

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Een kwalitatief hoge en duurzaam openbare ruimte, waarbij aandacht is voor veiligheid en leefbaarheid die wij samen met onze inwoners realiseren.

3.1 Buitenruimte

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.

Terug naar navigatie - CWP 3.1.1 Inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties nemen hun aandeel in het verduurzamen van onze gemeente. Iedereen in Albrandswaard is bewust van onze ambitie om voor 2050 een klimaatneutrale gemeente te zijn.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.

Terug naar navigatie - CWP 3.1.2 We werken aan een duurzame en groene gemeente. Dit doen we o.a. door het versterken van het groene karakter van onze gemeente. Daarnaast dringen we de hoeveelheid restafval terug en stimuleren we bewoners te scheiden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.

Terug naar navigatie - CWP 3.1.3 Vergroten van de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij onze inwoners. Hierbij staan de fietser en voetganger centraal in het verkeer. Wij realiseren veilige (school)omgevingen. Wij stimuleren duurzame mobiliteit en deelmobiliteit.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

3.2 Kunst & Cultuur

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.

Terug naar navigatie - CWP 3.2.1 Cultuur in Albrandswaard verrijkt, verbindt en versterkt. Cultuur is een onmisbaar onderdeel van de Albrandswaardse samenleving.. Wij koesteren het cultuurhistorische karakter van Albrandswaard en vragen aandacht voor culturele profilering.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

3.3 Maatschappelijk vastgoed

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.

Terug naar navigatie - CWP 3.3.1 Het gemeentelijk vastgoed wordt nu en in de toekomst effectief en efficiënt benut en sluit aan bij de behoefte van de gebruikers. In het uitvoeringsplan wordt de bezettingsgraad van het huidige gemeentelijk vastgoed onderzocht.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Programma 3 - Buitenruimte Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
3.1-Buitenruimte 16.998.000 18.374.900 17.934.359 440.541
3.2-Kunst & Cultuur 381.300 218.400 245.953 -27.553
Totaal Lasten 17.379.300 18.593.300 18.180.312 412.988
Baten
3.1-Buitenruimte 8.673.100 8.893.500 9.596.263 -702.763
3.2-Kunst & Cultuur 18.200 13.200 39.511 -26.311
Totaal Baten 8.691.300 8.906.700 9.635.774 -729.074
Saldo van baten en lasten 8.688.000 9.686.600 8.544.538 1.142.062
Onttrekkingen 516.700 425.100 278.000 147.100
Stortingen 21.500 21.500 21.500 0
Mutaties reserves -495.200 -403.600 -256.500 -147.100

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
FCL 621000 Planmatig onderhoud wegen € 301.344 voordelig
Het asfalteren van de S. vd Kolklaan is als gevolg van slechte weersomstandigheden (veel regen en lage temperaturen door vorst) doorgeschoven naar 2024. Als gevolg hiervan willen we het in 2023 incidenteel aangevraagde budget van € 150.000 doorschuiven naar 2024.
De onderschrijding van het budget wordt verder veroorzaakt door lagere kapitaallasten als gevolg van het doorschuiven van investeringen van 2022 naar 2023, en een lager gerealiseerd percentage van de omslagrente ten opzichte van de begroting.

FCL 621031 Planmatig onderhoud openbare verlichting € 75.861 voordelig
Het omvormen naar LED-verlichting heeft door leveringsproblemen vertraging opgelopen. In plaats van in 2023, worden de werkzaamheden nu in het eerste kwartaal van 2024 uitgevoerd, waardoor het aangevraagde budget voor deze werkzaamheden (€ 60.000) wordt doorgeschoven naar 2024.
Verder is door slechte weersomstandigheden slechts een deel van het schilderwerk van de masten uitgevoerd. Het overige schilderwerk is uitgesteld tot 2024. Daarom wordt voorgesteld om het restantbudget van € 12.700 door te schuiven naar 2024.


FCL 621045 Verkeersplan en -veiligheid € 89.691 voordelig
Er staan veel 'projecten' gepland vanuit verkeer, maar bij andere afdelingen was er sprake van onderbezetting waardoor deze projecten niet konden worden uitgevoerd. Hierdoor laat het budget een grote onderschrijding zien.
Het opstellen van het mobiliteitsplan wordt in 2024 uitgevoerd en afgerond. Hiervoor willen we het bijbehorende bedrag van € 85.000 doorschuiven, wat nu op de stelpost 900613 staat. 


Taakveld 2.5 Openbaar vervoer
FCL 621200 Openbaar vervoer € 35.806 nadelig
In het resultaat van is de subsidie van de MRDH nog niet verwerkt. Deze subsidie is op 22 november 2023 aangevraagd, maar nog niet in 2023 ontvangen, en bedraagt afgerond € 48.403.

Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
FCL 656000 Openbaar groen planmatig € 51.841 nadelig
In de begroting is geen budget opgenomen voor hondenvoorzieningen. De kosten voor de hondenvoorzieningen in het Park Rhoon (€ 15.000) zijn daarom hier geboekt. Daarnaast is grondwerk uitgevoerd in het park Rhoon, wat duurder is uitgevallen dan begroot (ca. € 30.000). 
Ook waren er meer onderzoeks- en inspectiekosten (ca. € 15.000) door onvoorzien meerwerk in het onderzoek van de nevengeul Oude Maas.

FCL 656010 Wijkregie € 25.213 voordelig
In 2023 is er extra budget (€ 20.000) gevraagd voor het verrichten van onderzoek naar gelote dorpskernraad. Dit onderzoek is uitgevoerd door maatwerkvragen toe te voegen aan de burgerpeiling 'Waar staat je gemeente 2023'.  Het incidenteel budget voor dit speerpunt is hiermee echter niet gebruikt. Dit verklaart de onderschrijding van dit budget.

Taakveld 7.2 Riolering
FCL 672200 Riolering planmatig onderhoud € 135.418 voordelig
De uitgaven voor onderhouds- en reinigingskosten waren lager (- € 43,7k), omdat de inspecties goedkoper uitvielen dan begroot. Ook waren er minder onderzoeken nodig dan begroot. Het budget voor samenwerken in de afvalwaterketen is niet volledig benut, omdat er dit jaar geen gezamenlijke grote onderzoeksvragen aan de orde waren. De kapitaallasten zijn lager dan begroot (- € 40k) als gevolg van een lager percentage omslagrente.
Verder wordt er meer onttrokken aan de voorziening beklemde middelen dan begroot (+ € 217k). Hier staat tegenover dat de toevoeging aan de voorziening vervanging riolering € 169k hoger is uitgevallen.

FCL 672201 Riolering dagelijks onderhoud € 35.979 voordelig
De kosten voor het dagelijks onderhoud zijn lager uitgevallen dan begroot, omdat er minder onderzoeken nodig waren dan vooraf gedacht. 


FCL 672211 Hoofdrioolgemaal Portugaal € 62.921 nadelig
Door fors meer pompuren vanwege veel regenval zijn de energielasten € 55.000 hoger uitgevallen, mede door de hogere energieprijzen. Daarnaast waren er hogere kosten (ca. € 7.000) door het vervangen van een grote afsluiter.


FCL 672215 Overige gemalen € 179.758 voordelig
In de begroting is uitgegaan van hogere tarieven van de energieleverancier. Later bleken die tarieven lager. Door vertraagde facturatie van de energieleverancier was dit helaas niet eerder bekend. Het gevolg is € 146.000 lagere energiekosten. Omdat er vervangingen gepland staan is er minder onderhoud uitgevoerd waardoor de onderhoudslasten dit jaar € 31.000 lager zijn.
Daarnaast is er een bedrag van ongeveer € 40.000 ontvangen van het waterschap voor renovatie gemaal Kerkstraat. Dit was niet in de begroting opgenomen.
Verder zijn de kapitaallasten lager dan begroot als gevolg van een lager percentage omslagrente.


FCL 672600 Baten rioolrecht € 72.187 nadelig
Naast de toekenning van meer bezwaren (€ 62.000) dan in de begroting was voorzien, zijn er in 2023 minder groot waterverbruikers die zijn betrokken in de rioolheffing niet-woningen. Het voorgaande heeft geleid tot incidenteel minder opbrengst rioolheffing. 


Taakveld 7.3 Afval
FCL 672100 Planning reiniging en afval € 151.357 nadelig
De afwijking wordt veroorzaakt door de hogere opbrengst van de afvalstoffenheffing. Als gevolg hiervan is een bedrag van € 205.679 in de voorziening beklemde middelen gestort, waar geen begroot saldo tegenover stond. De kapitaallasten zijn ongeveer € 37.500 lager uitgevallen dan begroot, mede door nog niet afgeronde investeringsprojecten.


FCL 672102 Inzameling huishoudelijk afval € 80.601 nadelig
Zie verklaring onder FCL 672104.

FCL 672104 Afval brengstation / Aanbiedstation € 68.290 voordelig
Per saldo is er een nadeel van ongeveer € 12.000.
De verwerkingskosten van het GFT vielen lager uit dan begroot (- € 26k). Hier stonden hogere verwerkingskosten voor papier tegenover (+ € 25,3k). 
De doorbelaste kosten voor de inzameling van huishoudelijk afval zijn hoger uitgevallen dan begroot (+ € 89,2k), terwijl de doorbelaste kosten voor het aanbiedstation juist lager zijn uitgevallen (- € 67,3k).

FCL 672161 Gemeentewerf Albrandswaard - Nijverheidsweg 3 € 61.757 voordelig
Als gevolg van de toegepaste indexatie waren de werkelijke huurinkomsten in 2023 € 34.800,- hoger dan begroot.  Aan de lastenkant zijn de energiekosten (- € 18,8k)  lager uitgevallen dan begroot. Ook de kapitaallasten zijn lager uitgevallen vanwege het lagere omslagpercentage t.o.v. de begroting (- € 17,5k).

FCL 672500 Baten reinigingsrecht en afvalstoffenheffing € 164.856 voordelig
In 2022 is het variabel tarief nieuw ingevoerd. Net als vorig jaar, zijn er ook in 2023 meer aanbiedingen en ledigingen van restafval, middels de minicontainers, geweest dan waar aanvankelijk bij de raming van was uitgegaan. Dit heeft geleid tot een fors hogere opbrengst van de afvalstoffenheffing.    

Taakveld 7.4 Milieubeheer
FCL 672310 Geluid € 32.865 voordelig
Dit restant bedrag willen we doorschuiven naar 2024. Het gaat om incidenteel budget voor de basis geluid emissie (bge)/tellen/omgevingswet en voor het afronden van het Programma Geluid.

FCL 672315 Duurzame energietransitie € 352.175 voordelig
Als gevolg van het verkrijgen van de CDOKE-subsidie worden veel kosten met betrekking tot duurzaamheid geboekt op deze subsidie, waardoor er een onderschrijding is van het exploitatiebudget. Alle gemaakte kosten in 2023 zijn, als gevolg van de subsidieregeling, naar de balans gebracht, en zullen in 2024 in de exploitatie terechtkomen.
Ook voor 2024 zijn gelden vanuit de CDOKE regeling toegezegd waardoor het beroep op dekking uit de reserve Duurzaamheid afneemt. 
We stellen echter wel voor om het overschot in de exploitatie op Duurzaamheid, € 210.000, te storten in de reserve Duurzaamheid.


FCL 672319 Windenergie Albrandswaard € 31.418 nadelig
Bij de ontwikkeling van de windturbinelocatie Beneluxplein door Rotterdam is inbreng en het volgen van het proces van essentieel belang. Ook de ondersteuning van de Albrandswaardse klankbordgroep is noodzakelijk. De kosten betreffen met name de inzet van extern personeel, wat niet begroot is.


FCL 672327 Energietransitie Thema Energie € 51.812 nadelig
De overschrijding is ontstaan door het specifiek toerekenen van diverse kosten naar deze post zonder dat er vanuit Duurzame Energietransitie hiervoor een bedrag was toegekend. Deze kosten horen eigenlijk op de duurzame energietransitie geboekt te worden.


FCL 672336 Thema Mobiliteit € 45.803 nadelig
De overschrijding is ontstaan door het specifiek toerekenen van diverse kosten naar deze post zonder dat er vanuit Duurzame Energietransitie hiervoor een bedrag was toegekend. Deze kosten horen eigenlijk op de duurzame energietransitie geboekt te worden.


Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
FCL 673200 Baten begraafplaatsrechten € 97.625 voordelig
De hogere opbrengsten komen onder meer door ontvangsten die betrekking hadden op 2022; o.a. de achterstallige betalingen die alsnog geïnd zijn. Ook is 2023 financieel volledig afgerond. Daarnaast zijn er meer uitvaarten geweest. Ook levert de uitgifte van enkele onbepaalde tijd graven een hogere opbrengst op. 


Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698003 Mutaties reserves programma 3 € 147.100 nadelig
Het nadelige saldo komt met name doordat er ook minder is uitgegeven aan de diverse doorgeschoven posten uit 2022 dan verwacht.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Indicator Beschrijving indicator AW NL* Cijfers over
1 Omvang huishoudelijk restafval (bron: CBS) Aantal kilo niet-gescheiden ingezameld huishoudelijk afval per inwoner. 177 148 2022
2 Hernieuwbare elektriciteit (bron: RWS) Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit. 14,0% 33,1% 2021
Waar staat je gemeente d.d. 5 maart 2024
* Klasse matig stedelijk