Programma 7 - Sociaal Domein

Inleiding en missie Programma 7

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ouderen, jeugd en gezinnen moeten in Albrandswaard, nu en in de toekomst, lang gelukkig kunnen leven. Daarom staat binnen het sociaal domein ‘de mens’ en de ‘menselijke maat’ voorop. We benutten de eigen kracht van mensen, betuttelen niet en bieden de hulp die echt nodig is. Hierbij werken de hulpverleners integraal en afgestemd op elkaar. Met name voor hulpbehoevenden die met een opstapeling van problemen te maken hebben, is integrale aanpak pure noodzaak. Wij investeren in preventie, omdat wij geloven dat voorkomen altijd beter is dan genezen. Wij sturen op het toepassen van de mogelijkheden die wij zien voor verbetering van de interne en externe samenwerking, kennisdeling en het inzetten van creatieve oplossingen. De afstemming tussen Wonen, Welzijn (en Werk) en Zorg zijn daarbij leidend.

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Door de integrale transitie binnen het sociaal domein, wordt maatwerk geleverd en gaan wij uit van de kracht van onze inwoners.

7.1 Maatschappelijke ondersteuning

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.

Terug naar navigatie - CWP 7.1.1. Iedereen krijgt mogelijkheden om mee te doen aan werk, onderwijs, activiteiten, sport en cultuur etc. om zijn/haar talenten te ontwikkelen en om plezier te hebben.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - CWP 7.1.2. Woningen en voorzieningen in Albrandswaard helpen inwoners om langer veilig thuis wonen mogelijk te maken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

7.2 Kwetsbare groepen

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.

Terug naar navigatie - CWP 7.2.1. In onze dorpse gemeenschap heeft iedereen oog voor elkaar en helpt elkaar. Wanneer iemand niet meer voor zichzelf kan zorgen en/of (externe) hulp nodig heeft, is die hulp goed vindbaar en bereikbaar.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.

Terug naar navigatie - CWP 7.2.2. Inwoners van jong tot oud, zijn (langer) vitaal, gelukkig en gezond. Naast actief en gezond, passen mensen in Albrandswaard en Albrandswaard past bij de inwoners. Leef gezond en gelukkig met elkaar, maak plezier met elkaar, help elkaar.

7.3 Participatiewet

7.4 Jeugdzorg

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.

Terug naar navigatie - CWP 7.4.1 Voor iedereen, zowel jongeren als ouderen, is er werk of een activiteit te vinden die voor de persoon zelf voldoening geeft, die bijdraagt aan zijn/haar welbevinden en die meerwaarde geeft aan de ontwikkeling van de persoon en samenleving.

7.5 Zorg & Welzijn

7.6 Wijkteams

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Programma 7 - Sociaal domein Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
7.1-Maatschappelijke Ondersteuning 4.156.800 5.904.200 5.691.832 212.368
7.2-Kwetsbare Groepen 675.100 1.279.700 1.575.840 -296.140
7.3-Participatie 7.623.200 8.284.200 9.364.898 -1.080.698
7.4-Jeugdzorg 5.688.900 6.966.200 6.980.665 -14.465
7.5-Zorg & Welzijn 568.300 823.700 858.017 -34.317
7.6-Wijkteams 2.268.800 2.236.400 2.159.971 76.429
Totaal Lasten 20.981.100 25.494.400 26.631.224 -1.136.824
Baten
7.1-Maatschappelijke Ondersteuning 142.400 1.486.600 4.365.342 -2.878.742
7.2-Kwetsbare Groepen 0 2.151.000 220.971 1.930.029
7.3-Participatie 4.445.000 4.875.500 5.394.849 -519.349
7.4-Jeugdzorg 0 0 115.802 -115.802
7.5-Zorg & Welzijn 194.000 427.000 461.276 -34.276
7.6-Wijkteams 11.300 13.500 60.219 -46.719
Totaal Baten 4.792.700 8.953.600 10.618.458 -1.664.858
Saldo van baten en lasten 16.188.400 16.540.800 16.012.766 528.034
Onttrekkingen 0 1.343.000 1.271.864 71.136
Stortingen 44.000 1.239.800 1.229.764 10.036
Mutaties reserves 44.000 -103.200 -42.100 -61.100

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
FCL 661015 Dak- en thuisloosheid € 31.100 voordelig
Het is niet gelukt om een pilot, gelijk aan de pilot in Ridderkerk, uit te breiden naar Albrandswaard. Hierdoor komt het overschot uit op € 31.100. Dit betreft een incidenteel overschot en dient meegenomen te worden naar 2024.

FCL 662100 Vluchtelingen € 46.239 nadelig
De verleende subsidie voor Vluchtelingenwerk, waardoor zij onder meer Maatschappelijke Begeleiding kunnen bieden, is hoger dan het budget. Daarom is er een overschrijding te zien.

FCL 662101 Vluchtelingenwerk trajecten € 34.760  nadelig
Voor de trajecten die uitgevoerd worden in het kader van de Maatschappelijke Begeleiding door Vluchtelingenwerk, is geen bedrag begroot. Dit bedrag had in de 2e tussenrapportage bijgeraamd moeten worden. De hoogte van het bedrag is lager dan eerder verwacht, door het niet volledig realiseren van de huisvestingstaakstelling. Dit resulteert in een negatief resultaat van €34.760.

FCL 662110/112/114 Opvang Oekraïners € 362.456 voordelig
De kosten die gemaakt zijn voor alle zaken omtrent de opvang van mensen uit Oekraïne (huur van panden, gas/water/licht, personeel, beveiliging, etc.), komt nagenoeg overeen met hetgeen begroot is. Datzelfde geldt voor de inkomsten vanuit het Rijk.
We ontvangen normbedragen per beschikbaar bed, waarbij de normbedragen hoger zijn dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Hierdoor hebben we een restant van de Rijksbijdrage van € 2.706.300. Voorgesteld wordt om dit middels resultaatbestemming te storten in de vorig jaar opgerichte reserve Opvang. Op die manier hebben we financiële middelen staan om toekomstige uitgaven voor de opvang van specifieke doelgroepen (deels) te kunnen dekken.

FCL 665000 Kinderopvang SMI € 32.788 nadelig
Er is een toename geweest van het aantal SMI-aanvragen. Deze toename was al in 2022 ingezet, maar het budget is nooit aangepast. Als gevolg hiervan is er sprake van een overschrijding.

FCL 667001 Oudenwerk € 28.620 voordelig
In 2023 heeft de gemeente vanuit de specifieke uitkering GALA (Gezond Actief Leven Akkoord) middelen ontvangen, waarvan een deel voor mantelzorg is bedoeld. Een deel van de subsidie aan Welzijn Albrandswaard, die voor de doelen uit het GALA zijn ingezet, zijn in 2023 bekostigd uit die specifieke uitkering. Incidenteel is er daardoor in 2023 een overschot op dit budget.

Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
FCL 661415 Toeslagenaffaire ondersteuning gedupeerde € 164.995 voordelig
Het voordelig resultaat is voornamelijk ontstaan door een meevaller in de afrekening over voorgaand jaar.

FCL 667045 Lokaal Preventief Jeugd € 31.969 voordelig
Er zijn minder cursussen (zoals 'Liefdevol Opvoeden') en trainingen (zoals faalangsttraining) gegeven dan verwacht. Daarnaast is de verstrekte subsidie aan het CJG Rijnmond lager uitgevallen dan waar in de begroting rekening mee is gehouden.

FCL 667115 Inzet in Wijkteams € 108.756 voordelig
Het positieve resultaat kan worden verklaard door het feit dat we te maken hebben gehad met fors verzuim door ziekte en zwangerschapsverloven van medewerkers. Daarnaast is het vanwege doorstroom binnen de wijkteams lastig om vacante vacatures tijdig en passend op te vullen. Dit wordt veroorzaakt door de krapte op de arbeidsmarkt. Om deze redenen is het niet gelukt om het volledige budget uit te nutten. 

Verder zitten in dit resultaat de gekregen DUVO-middelen 'Toekomstscenario' van € 13.103. Deze middelen zijn eind 2023 beschikbaar gesteld, maar konden niet tijdig en doelmatig ingezet worden. Er zijn in het kader van het Toekomstscenario en de nieuwe regiovisie HGKM, regionale afspraken gemaakt over het inzetten van ervaringsdeskundigen. Deze DUVO-middelen kunnen daarvoor ingezet worden. 

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
FCL 661000 Wet BUIG uitkeringen € 206.067 nadelig
Het macro BUIG-budget is in 2023 oorspronkelijk naar beneden bijgesteld ten opzichte van 2022, vanwege de landelijke afname van het aantal uitkeringsgerechtigden. Per saldo is er uiteindelijk een overschrijding van € 206.067 te zien ten opzichte van de begroting.
Zo zijn er meer loonkostensubsidies verstrekt dan begroot, en is er fors meer uitgegeven aan de Wet Werk en Bijstand. De overschrijdingen zijn met name toe te wijzen aan te lage ramingen. Daarentegen hebben we minder uitgegeven aan de IOAW dan begroot. Ook hebben we meer inkomensoverdrachten vanuit het Rijk gekregen.

FCL 661005 Besluit zelfstandigen € 57.759 voordelig
De post Besluit Zelfstandigen bestaat uit de leningen die worden verstrekt binnen het Besluit Zelfstandigen. In 2023 zijn er geen leningen verstrekt. De mate waarin het begrote bedrag wordt gebruikt is afhankelijk van 1 of 2 leningen. Het betreft dus een incidenteel overschot.

FCL 661400 Minimabeleid € 511.544 nadelig 
Het tekort op het minimabeleid komt door de uitvoering van de eenmalige energietoeslag 2023. Dit kostte € 577.000 meer dan begroot. De bijbehorende Rijksbijdrage voor dit onderdeel is bekend gemaakt in de decembercirculaire 2023 en bedraagt € 804.246. Dit bedrag zal in 2024 nodig zijn omdat de uitvoering van de eenmalige energietoeslag nog doorloopt tot en met 30 juni 2024.

FCL 661405 Kwijtscheldingen € 45.919 nadelig
In 2023 zijn er ten opzichte van 2022 meer kwijtscheldingsverzoeken gehonoreerd aan belastingplichtigen. Dit heeft geleid tot een incidentele extra kosten aan kwijtscheldingen. 

FCL 661410 Schuldhulpverlening € 65.064 voordelig
Voor schuldhulpverlening was een bedrag begroot van € 109.400. Het bedrag bedoeld voor de uitvoering van het Minimabeleid en Plan Schuldhulpverlening Albrandswaard 2021 – 2024, is niet volledig uitgegeven. Dit plan omvat een beschrijving van diverse taken inzake de schuldhulpverlening en preventie van schulden. De Nibud Geldkrant en het project Laaggeletterdheid zijn niet uitgevoerd wegens effecten van ontvlechting van de BAR-organisatie. 
Facturen voor ingezette schuldregelingen worden bij de Kredietbank achteraf gefactureerd. In Albrandswaard zullen dus pas na afloop van de schuldregelingen facturen komen. Naar schatting gaat het om uitgestelde kosten van ongeveer €10.000, die dus in 2024 betaald zullen worden. 

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
FCL 662301 Re-integratieprojecten € 65.936 voordelig
De onderschrijding van dit budget zit volledig in de kosten van uitstroomprojecten. Deze bestaan uit drie onderdelen. Als eerste de doelgroep Arbeidsbeperkten. Hier is de onderschrijding te verklaren door een te ruime inschatting van de noodzakelijke kosten voor Jobcoaching. Het vinden van een goede plek voor deze doelgroep is lastig en arbeidsintensief; pas nadat er een plek gevonden is, wordt Job-coaching ingezet. Met betrekking tot de werkervaringsplaatsen is de onderuitputting te verklaren omdat niet alle plekken zijn ingevuld, door verloop. De doelgroep beschutwerk is moeilijk te plaatsen op een goede werkplek, omdat deze in eerste instantie beperkt aanwezig was. Door de komst van het Leerwerkbedrijf Jong Vermogen hopen wij meer mensen met een beschut indicatie te kunnen plaatsen.   

Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
FCL 666100 Voorzieningen WMO gehandicapten € 38.285 voordelig
Het positieve resultaat van €38.285 wordt verklaard door een afvlakking van de stijging van het aantal rolstoelvoorzieningen in de tweede helft van 2023 (circa 3%), terwijl een lichte stijging was voorzien. De stijging in heel 2023 (circa 11%) was lager dan verwacht (circa 14%). De verwachting is dat afvlakking van de stijging echter incidenteel zal zijn.

FCL 666205 WMO / Collectief vervoer € 33.962 voordelig
Het aantal ritten is licht gestegen, maar vertoont een stabiele ontwikkeling. Naar verwachting blijft dit zo en wordt het oude niveau van vóór corona niet bereikt. Dit resulteert in een positief incidenteel resultaat van €33.962. Het advies is om vooralsnog niet af te ramen, omdat het geheel nog te speculatief is door de nieuwe tarieven van de aanbesteding. In de eerste helft van 2024 is meer bekend over de kostenontwikkeling.

FCL 666700 WMO Eigen bijdrage € 37.716 voordelig
Door de algemene toename in cliëntaantallen stijgen ook de inkomsten vanuit de eigen bijdrage. Dit resulteert in een positief resultaat van €37.716.

Taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)

FCL 666200 WMO Huishoudelijke verzorging ZIN € 27.753 voordelig
Door verhoging van het tarief in januari 2023 zijn de uitgaven met ca. 8% gestegen. Bij het vaststellen van de begroting en bij de bijraming tijdens de 2e tussenrapportage was juist rekening gehouden met een grotere toename van de uitgaven. Dit verklaart het lichte, incidentele, overschot van €27.753.

Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO)
FCL 666225 WMO Begeleiding € 110.988 voordelig
Het incidentele overschot kan worden verklaard door een daling van 14% van de beschikkingen. Daarnaast is er bij het vaststellen van de begroting rekening gehouden met een grotere impact van de tariefverhoging per 1 oktober 2023, ten opzichte van de realisatie.

Taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
FCL 667215 WMO Begeleiding en overige PGB € 69.787 voordelig
Bij het vaststellen van de begroting is rekening gehouden met een grotere impact van de tariefverhoging. De indexatie was fors, maar deze is te hoog ingeschat. Dit resulteert in een incidenteel overschot van €69.787.

Taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding
FCL 667300 Perceel 1: Jeugdhulp begeleiding € 42.968 voordelig
FCL 667320 Perceel 3: Jeugdhulp begeleiding € 78.049 voordelig
FCL 667325 Perceel 3: Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf € 524.926 nadelig
Zie taakveld 6.72D.

Taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling
FCL 667305 Perceel 1: Jeugdhulp behandeling € 249.248 voordelig
FCL 667310 Perceel 2: Jeugdhulp behandeling € 81.442 voordelig
FCL 667330 Perceel 4: Jeugdhulp behandeling € 13.666 nadelig
Zie taakveld 6.72D.

FCL 668330 Opdracht E - Pakket thuis (ambulante hulp)-JH Behandel € 36.930 nadelig
Zie taakveld 6.82B.

Taakveld 6.72C Jeugdhulp dagbesteding
FCL 667315 Perceel 2: Jeugdhulp dagbesteding € 38.694 voordelig
Zie taakveld 6.72D

FCL 668325 Opdracht D - Steun, hulp, behandel overdag (daghulp) € 9.188 voordelig
Zie taakveld 6.82B.

Taakveld 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
FCL 667205 Lokale jeugdhulp PGB € 129.744 voordelig

Toelichting lokale jeugdzorg
In 2023 hebben we te maken gehad met een overgangsjaar bij de lokale inkoop van jeugdhulp, waardoor het niet mogelijk was om een goede begroting te maken per FCL/productcode. Er zijn in 2023 namelijk meerdere nieuwe productcodes bijgekomen naar aanleiding van de nieuwe aanbesteding in 2022. Daarnaast werden we in 2023 wettelijk verplicht om met meer en andere taakvelden (en productcodes) te werken. 
De mutaties per FCL zijn daarom niet representatief, en om die reden rapporteren we over het totale zorgverbruik. Er is een positief resultaat van € 81.554 over het totale zorgverbruik ten opzichte van de begroting. Dit is het gecombineerde resultaat van Zorg in Natura (ZIN) en het persoonsgebonden budget (PGB). 
Vanaf 2024 is de begroting op productniveau nauwkeuriger te maken op basis van het zorgverbruik in 2023. De verwachting is daardoor dat de mutaties die we nu zien per FCL na 2024 niet of nauwelijks zullen voorkomen. Eventuele afwijkingen kunnen dan wel per FLC/productniveau verantwoord worden.
De verklaring voor het genoemde positieve resultaat heeft te maken met de nieuwe inkoop van jeugdhulp vanaf 1 januari 2023. Sinds deze inkoop werkt de gemeente met een ‘p x q systematiek’ waardoor er ‘niet meer dan nodig’ wordt gedeclareerd door zorgaanbieders. In voorgaande jaren werd er gewerkt met een ‘arrangementen systematiek’ waarin de beschikkingswaarde en de bijbehorende verzilveringsgraad hoger lagen dan nu. De begroting 2023 was daarop afgesteld. 

Taakveld 6.73A Pleegzorg
FCL 668310 Opdracht A - Gewoon opgroeien buiten gezin-Pleegzorg € 2.682 voordelig
Zie taakveld 6.82B.

Taakveld 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
FCL 668315 Opdracht B - Weer naar huis(opname)-JH en verblijf € 2.359 nadelig
Zie taakveld 6.82B.

FCL 668320 Opdracht C - Opgroeien met blijvende ondersteuning € 7.540 nadelig
Zie taakveld 6.82B.

FCL 668360 Opdracht I - Overige Buitenreg. plaatsingen € 876 voordelig
Zie taakveld 6.82B.

Taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
FCL 668335 Opdracht F - Crisishulp-JeugdH crisis/LTA/GGZ-verbl. € 17.239 voordelig
Zie taakveld 6.82B.

FCL 668355 Opdracht I - Overige-JeugdH crisis/LTA/GGZ-verbl. € 6.699 nadelig
Zie taakveld 6.82B.

Taakveld 6.82A Jeugdbescherming
FCL 668340 Opdracht G - Gecertificeerde Instelling Jeugdbescherming € 21.456 voordelig
Zie taakveld 6.82B.

FCL 668350 Opdracht H - Veilig Thuis R'dam Rijnmond Jeugdbescherming € 17.711 voordelig
Zie taakveld 6.82B.

Taakveld 6.82B Jeugdreclassering
FCL 668345 Opdracht G - Gecertificeerde Instelling Jeugdreclassering € 32.208 nadelig

Toelichting GRJR
De oorspronkelijke begroting van de GRJR (juli 2022) was gebaseerd op aannames over vermindering van de inzet van regionaal ingekochte hulp (meer lokaal inzetten i.p.v. regionaal). Uit de ontvangen toewijzingen was deze verschuiving naar lokale zorg vrijwel (nog) niet zichtbaar. De ontwerpbegrotingswijziging (april 2023) was een bijstelling,  omdat die vermindering minder dan verwacht optrad in de eerste maanden, terwijl die voor de rest van het jaar nog wel werd verwacht. In de eerste burap GRJR (juli 2023) werd al geconcludeerd dat het resultaat voor 2023 lastig te voorspellen is. De eerste burap gaf wel genoeg aanleiding om de definitieve begrotingswijziging (sept 2023) op te hogen, maar was nog wel gebaseerd op inschattingen van gemeenten dat de dalende lijn alsnog door zou zetten. 
In de realisatiecijfers tot en met juli 2023 was te zien dat met name de inzet van B (opname), D (daghulp), E (ambulant) en LTA hoger was dan voorzien. De aannames op basis van de eerste rapportage, en de inschattingen per gemeente in de gewijzigde begroting, komen in de praktijk nog niet uit. 
In november 2023 was de verwachting dat de aangepaste begroting GRJR met € 35 mln. overschreden zou worden. Dit is te verklaren dat in de kern de ambities te rooskleurig door vertaald zijn in de begroting. De realisatiecijfers zijn daardoor gedurende het jaar steeds meer afgeweken van de begroting. 
Uiteindelijk is het voorlopige resultaat van 2023 voor Albrandswaard, na alle begrotingswijzigingen, een tekort van € 167.637. Echter, door de eindafrekening van 2022 (+ € 151.053) is het totale tekort € 16.584.

Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698007 Mutaties reserves programma 7 € 61.100 nadelig
Het nadelig saldo wordt veroorzaakt door een lagere onttrekking uit de overgehevelde jaarbudgetten dan verwacht, en door een lagere onttrekking uit de reserve Innovatie- en preventiesubsidies dan verwacht.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Indicator Beschrijving indicator AW NL* Cijfers over
1 Banen (bron: CBS/LISA) Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. Betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. 599,3 825,4 2022
2 Jongeren met een delict voor de rechter (bron: CBS) Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. 1% 1% 2022
3 Kinderen in uitkeringsgezinnen (bron: CBS) Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. 3% 6% 2022
4 Netto arbeidsparticipatie (bron: CBS) Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. 75,6% 72,2% 2022
5 Jeugdwerkloosheid (bron: CBS) Percentage personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. 1% 1% 2022
6 Personen met een bijstandsuitkering (bron: CBS) Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015), exclusief uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling en dak- en thuislozen. Betreft het aantal personen per 10.000 inwoners. 236,2 344,8 2023
7 Aantal re-integratievoorzieningen (bron: CBS) Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 106,3 191,5 2023
8 Jongeren met jeugdhulp (bron: CBS) Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). 8,1% 11,1% 2023
9 Jongeren met jeugdbescherming (bron: CBS) Betreft percentage jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. 0,5% 1,0% 2023
10 Jongeren met jeugdreclassering (bron: CBS) Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). 0,3% 0,3% 2022
11 Wmo-cliënten met een maatwerkarr. (bron: CBS) Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. 550 710 2022
Waar staat je gemeente d.d. 5 maart 2024
* Klasse matig stedelijk

Kerngegevens

Terug naar navigatie - Kerngegevens
Sociale structuur Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Jaarrekening 2023
Aantal inwoners 26.359 26.210 26.428
Aantal inwoners tot 20 jaar 6.284 6.237 6.168
Aantal inwoners 65 jaar en ouder 4.855 4.805 5.031
Aantal bijstandsgerechtigden 394 390 geen info