Paragraaf 4 - Financiering
In deze financieringsparagraaf beschrijven we in hoeverre de plannen en acties, die we in de begroting 2023 hebben beschreven, zijn uitgevoerd. Naast enkele onderwerpen die verplicht deel uit maken van de financieringsparagraaf, gaan we ook in op een aantal ontwikkelingen die van belang zijn voor een goede uitvoering van de treasuryfunctie.
In deze paragraaf gaan wij achtereenvolgens in op:
• Wettelijke kaders en treasurystatuut;
• Rentevisie en rentebeleid;
• Renterisicobeheer;
• Liquiditeitsplanning en Financieringsbehoefte;
• Renteomslag;
• Schatkistbankieren;
• Garantstelling, en
• Kas- en relatiebeheer.
Wettelijke kaders en treasurystatuut
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - Wettelijke kaders en treasurystatuutDe wettelijke kaders rondom de financieringsfunctie zijn vastgelegd in de Wet Financiering Decentrale Overheden (Fido). Beheersing van de financiële risico’s speelt daarin een belangrijke rol. De uitwerking van deze kaders zijn vastgelegd in de financiële verordening en het treasurystatuut.
Deze vastgestelde kaders zijn door ons in 2023 gehanteerd.
Rentevisie en rentebeleid
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - Rentevisie en rentebeleidRente speelt een belangrijke rol in de begroting. Vooral door de omvang van deze bedragen, is het gewenst dit onderdeel van de begroting voor uw raad inzichtelijk te maken. Daarbij gaat het om factoren die invloed op de rente hebben en om inzicht te geven in de keuzemogelijkheden. Dit alles vatten wij gemakshalve samen onder de term ‘rentebeleid’.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen korte rente en lange rente. We spreken van korte rente bij termijnen tot maximaal 1 jaar en van lange rente bij termijnen van 1 jaar of langer.
Renteontwikkelingen op de kapitaalmarkt zijn belangrijk vanwege de risico’s die ze voor ons in kunnen houden. Wij volgen de renteontwikkelingen daarom nauwlettend. We maken hiervoor gebruik van de informatie van een aantal geldverstrekkers, waarbij we op ieder moment van de dag online de ontwikkelingen kunnen volgen.
In onderstaande tabel geven wij u inzicht in het renteverloop van lineaire leningen met een looptijd van 20 jaar in de jaren 2022 en 2023.

Renterisicobeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - RenterisicobeheerRisicobeheersing vormt één van de pijlers van de Wet Fido. Voor de bepaling van de renterisico’s die verbonden zijn aan de uitvoering van de treasuryfunctie zijn twee normen verplicht gesteld: de rente-risiconorm heeft betrekking op leningen met een looptijd vanaf 1 jaar en de kasgeldlimiet op leningen met een looptijd tot maximaal 1 jaar. Het doel van deze normen is om de budgettaire risico’s als gevolg van rentestijging te beperken.
Renterisiconorm
De renterisiconorm heeft als doel de risico’s te beperken van een toekomstig stijgende kapitaalmarktrente bij herfinanciering (van aflossingen op bestaande leningen) en renteherzieningen op bestaande langlopende leningen.
Door toepassing van deze norm ontstaat een goede spreiding van de langlopende leningenpositie, waardoor dit renterisico gelijkmatig over de jaren wordt verdeeld. Jaarlijks komt maximaal 20% van het begrotingstotaal in aanmerking voor herfinanciering en/of renteherziening. Van renteherziening is sprake als in de leningsovereenkomst is bepaald dat de rente gedurende de looptijd in een bepaald jaar wordt aangepast. Onder herfinanciering verstaan we het afsluiten van nieuwe leningen ter vervanging van bestaande financieringen en/of aflossingen op de bestaande leningenportefeuille.
In 2023 zijn geen nieuwe langlopende leningen afgesloten.
In het volgende overzicht geven we u een beeld van de renterisico’s voor de vaste schuld in relatie tot de renterisiconorm. Ook dit jaar zijn we onder de renterisiconorm gebleven.
Renterisiconorm en renterisico van de vaste schuld |
|
|---|---|
bedragen x € 1.000 |
|
Renterisico op vaste schuld |
2023 |
1. Netto renteherziening op vaste schuld |
0 |
2. Betaalde aflossingen |
4.165 |
3. Renterisico op vaste schuld (1+ 2) |
4.165 |
Renterisiconorm |
|
4a. Begrotingstotaal 2023 |
65.853 |
4b. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage |
20% |
4. Renterisiconorm |
13.171 |
Toets Renterisiconorm |
|
5a Ruimte onder renterisiconorm (4 - 3) |
9.006 |
5b Overschrijding renterisiconorm (4 - 3) |
0 |
Kasgeldlimiet
Met het kasgeldlimiet heeft de wetgever een norm gesteld voor het maximum bedrag aan kortlopende middelen (looptijd tot maximaal een jaar) waarmee de gemeente haar activiteiten mag financieren. Het doel van deze limiet is het risico te voorkomen dat fluctuaties van de korte rente direct grote impact hebben op de rentelasten tijdens het boekjaar.
Wanneer in drie opeenvolgende kwartalen de kasgeldlimiet wordt overschreden, dient dit te worden gemeld bij de toezichthouder, de Provincie, inclusief een plan om weer te voldoen aan de kasgeldlimiet.
In onderstaand overzicht is de toetsing van de kasgeldlimiet voor het jaar 2023 opgenomen. Doordat we in 2023 geen kortlopende leningen hebben afgesloten zijn we het hele jaar binnen de norm gebleven.
KASGELDLIMIET |
Albrandswaard |
|||||||
Kasgeldlimiet |
||||||||
Omvang begroting per 1 januari 2023 |
65.853.700 |
|||||||
Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag |
8,50% |
|||||||
Kasgeldlimiet in bedrag |
€ 5.597.565 |
|||||||
(Bedragen x EUR 1) |
||||||||
Bedragen |
||||||||
1e kwartaal |
2e kwartaal |
3e kwartaal |
4e kwartaal |
|||||
A |
Vlottende schuld |
|||||||
maand 1 |
- |
- |
- |
- |
||||
maand 2 |
- |
- |
- |
- |
||||
maand 3 |
- |
- |
- |
- |
||||
Gemiddelde per kwartaal |
- |
- |
- |
- |
||||
B |
Vlottende middelen |
|||||||
maand 1 |
3.728.884 |
1.850.438 |
9.710.020 |
9.208.985 |
||||
maand 2 |
3.912.062 |
6.629.621 |
10.461.796 |
7.342.334 |
||||
maand 3 |
1.875.696 |
11.470.105 |
10.659.993 |
6.701.980 |
||||
Gemiddelde per kwartaal |
3.172.214 |
6.650.055 |
10.277.270 |
7.751.100 |
||||
A-/-B |
Saldo schuld (+) of overschot (-) |
|||||||
maand 1 |
-3.728.884 |
-1.850.438 |
-9.710.020 |
-9.208.985 |
||||
maand 2 |
-3.912.062 |
-6.629.621 |
-10.461.796 |
-7.342.334 |
||||
maand 3 |
-1.875.696 |
-11.470.105 |
-10.659.993 |
-6.701.980 |
||||
C |
Gemiddeld saldo schuld (+) of overschot (-) |
-3.172.214 |
-6.650.055 |
-10.277.270 |
-7.751.100 |
|||
D |
Kasgeldlimiet |
5.597.565 |
5.597.565 |
5.597.565 |
5.597.565 |
|||
C-/-D |
Ruimte onder kasgeldlimiet |
8.769.779 |
12.247.619 |
15.874.834 |
13.348.664 |
|||
Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefte
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - Liquiditeitsplanning en financieringsbehoefteAlgemeen
De financieringsbehoefte van de gemeente is afhankelijk van diverse factoren welke de inkomende en uitgaande kasstromen beïnvloeden, zoals de investeringsplanning, de inkomsten en uitgaven van grondexploitaties en mutaties in de geldleningenportefeuille. We maken gebruik van een liquiditeitsplanning om zicht te krijgen en te houden op de financieringsbehoefte.
Leningenportefeuille
In 2023 hebben we geen langlopende leningen afgesloten. De totale omvang van onze leningenportefeuille is hierdoor afgenomen. In onderstaand overzicht is het verloop van de opgenomen langlopende leningen zichtbaar. Het gemiddelde van de rente op langlopende leningen (op basis van de stand per 1 januari) is gedaald naar 1,37% in 2023 ten opzichte van 1,46% in 2022.
Overzicht Langlopende Leningen |
(bedragen x € 1.000) |
||||
|---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 |
1-1-2024 |
1-1-2025 |
1-1-2026 |
1-1-2027 |
|
Stand leningen |
43.839 |
39.674 |
35.508 |
31.342 |
27.714 |
Nieuwe lening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Reguliere aflossingen |
4.165 |
4.166 |
4.166 |
3.628 |
2.946 |
Verstrekte leningen
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - Verstrekte leningenIn onderstaand overzicht hebben wij voor u de leningen die aan derden zijn verstrekt in beeld gebracht. In 2023 zijn geen nieuwe leningen verstrekt en is door alle geldnemers op tijd voldaan aan de rente- en aflossingsverplichtingen van de lopende leningen.
Kredietrisico op verstrekte geldleningen |
||||
|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 |
||||
Naam geldnemer |
% |
saldo uitzettingen 1 januari 2023 |
mutaties in 2022 |
saldo uitzettingen 31 december 2023 |
BAR-organisatie |
n.v.t. |
21 |
-21 |
0 |
Carnisse Mondzorg |
3 |
183 |
-26 |
157 |
Totaal verstrekte gelden |
204 |
-47 |
157 |
Renteomslag
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - RenteomslagIn de paragraaf financiering van de begroting 2023 heeft u inzicht gekregen in de rentelasten en het verwachte renteresultaat. Ook de manier waarop rente wordt toegerekend aan investeringen, programma’s en taakvelden hebben wij daarin beschreven.
Bij de begroting 2023 is de omslagrente vastgesteld op 1,17%. Het werkelijke percentage voor 2023 is 0,44%, zoals in onderstaand overzicht te zien is.
Schema rentetoerekening |
2023 |
|||
|---|---|---|---|---|
De externe rentelasten financiering |
€ |
599.105 |
||
De externe rentebaten |
-/- € |
257.110 |
||
Saldo rentelasten en rentebaten |
€ |
341.995 |
||
Rente die doorberekend wordt aan grondexploitaties |
-/- € |
81.436 |
||
Rente projectfinanciering |
-/- € |
14.399 |
||
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente |
€ |
-95.835 |
||
Rente over eigen vermogen |
+/+ € |
0 |
||
Rente over voorzieningen |
+/+ € |
0 |
||
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente |
€ |
246.160 |
||
De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) |
-/- € |
287.471 |
||
Renteresultaat op het taakveld Treasury |
€ |
-41.311 |
||
Toe te rekenen rente |
246.160 |
|||
Boekwaarde per 1 januari |
56.219.405 |
|||
Renteomslagpercentage |
0,44% |
|||
Garantstellingen
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - GarantstellingenIn het verleden zijn regelmatig garantstellingen geweest voor leningen aan derden. Met het oog op de financiële risico’s die de gemeente hierbij loopt, gaan wij terughoudend om met het honoreren van deze aanvragen. Alleen als het maatschappelijk belang ermee gediend is en er voldoende zekerheden gesteld worden, wordt een garantie verleend.
Per 31 december 2023 is het totaal van de directe garantstellingen € 34.412.459. Het totaal van de garantstellingen met een achtervangfunctie via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw was € 34.377.613.
Kas- en relatiebeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf 4 - Financiering - Kas- en relatiebeheerWat betreft het kasbeheer hanteren we al een aantal jaren de volgende uitgangspunten:
• het aantal bankrelaties en bankrekeningen wordt tot een minimum beperkt, en
• maandelijks worden liquiditeitsoverzichten opgesteld.
Met onze huisbankier, de BNG, vindt periodiek overleg plaats. Hier worden nieuwe ontwikkelingen besproken. Verschillende kredietverstrekkers geven regelmatig adviezen over het aantrekken en uitzetten van gelden. Ook in 2023 is gebruik gemaakt van de verschillende adviserende instanties, om zodoende optimaal te kunnen profiteren van de beschikbare financiële instrumenten.