Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Met ingang van het begrotingsjaar 2017 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (het BBV) gewijzigd. Een van de wijziging betreft het verantwoorden van algemene baten en lasten in de begroting en jaarrekening.

Baten en lasten die direct verbandhouden met activiteiten die gericht zijn op de externe klant, worden verantwoord in de programma’s. Dus alleen de baten en lasten die betrekking hebben op het primaire proces worden in de programma’s opgenomen. Baten en lasten die hier niet onder vallen, worden buiten de programma’s gehouden. Het gaat hierbij om overheadkosten, algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien.

Zo komt er meer inzicht in de omvang van de baten en lasten van het primaire proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder.

1 - Algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen relatie hebben met een bepaalde activiteit.
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de taakvelden 0.5 Treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belasting overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Algemene dekkingsmiddelen Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen

Taakveld 0.5 Treasury
FCL 633015 Deelnemingen nutsbedrijven € 38.537 nadelig
Het incidentele nadeel wordt met name veroorzaakt door een lager uitgekeerd dividend van Stedin waarbij ook afwikkelingskosten van de Aandeelhouderscommissie Stedin zijn verrekend rond de overdracht en afwikkeling van de verkoop van de aandelen van Eneco.

FCL 691100 Financiering € 144.607 voordelig
De ontvangen rente op de schatkistrekening wordt per dag berekend op basis van het saldo en de op dat moment geldende dagrente. Dit maakt het lastig om vooraf een inschatting te maken van de te ontvangen rente. De rente is in 2023 gestegen van 1,89% per 1-1-2023 naar 3,88% per 31-12-2023.

FCL 691101 Rentetoerekening vanuit activa € 453.643 nadelig
Doordat er in 2023 veel renteopbrengst van het schatkistbankieren is geweest, moest het renteomslag percentage, en daarmee de doorberekende rente aan de diverse taakvelden, sterk verlaagd worden. Dat levert op deze post een nadeel op van € 400.500. Daarnaast was de boekwaarde van de investeringen per 1-1-2023 ruim € 4,5 miljoen lager dan begroot. Dat levert een lagere doorberekende rente van € 53.100 op.  Dit komt vooral door onderuitputting bij de investeringen (in de jaarrekening 2022 is er voor bijna € 3,3 miljoen aan investeringskredieten doorgeschoven). Daarnaast zijn in 2022 in de grondexploitatie 'Buijtenland' gronden verkocht met een boekwaarde van € 1,4 miljoen. 

Taakveld 0.62 OZB niet-woningen

FCL 693350 OZB Niet Woningen € 118.608 voordelig
In 2023 zijn er over de voorgaande jaren (2021 en 2022) aanslagen OZB niet-woningen opgelegd. Hiermee zijn nagekomen baten gerealiseerd. Daarnaast zijn er als gevolg van bezwaren minder OZB- verminderingen toegekend dan begroot. Dit heeft geleid tot een incidentele extra opbrengst voor de OZB niet-woningen.

Taakveld 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
FCL 692100 Algemene uitkering € 1.312.437 voordelig 
Het grote voordeel wordt veroorzaakt door de incidentele ontvangen middelen bij de decembercirculaire 2023, met name voor de Energietoelage. Deze circulaire kon niet meer tijdig in de begroting worden verwerkt. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de Raadsinformatiebrief Decembercirculaire 2023, van 9 januari 2024.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Nr. Indicator Beschrijving indicator AW NL* Cijfers over
1 Gemiddelde WOZ-waarde (bron: CBS) De gemiddelde WOZ waarde van woningen in duizenden euro's. 431 368 2023
2 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (bron: COELO) Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. 1.000 860 2023
3 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (bron: COELO) Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten 1.188 942 2023
Waar staat je gemeente d.d. 5 maart 2024
* Klasse matig stedelijk

Uitsplitsing lokale heffingen

Terug naar navigatie - Uitsplitsing lokale heffingen
Lokale heffingen Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)

Uitsplitsing algemene uitkering

Terug naar navigatie - Uitsplitsing algemene uitkering
Algemene uitkering Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)

Uitsplitsing dividend

Terug naar navigatie - Uitsplitsing dividend
Dividend Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)

Uitsplitsing saldo financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
Saldo financieringsfunctie Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)

2 - Overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV artikel 1 lid 2). In de notitie Overhead van de commissie BBV is aangegeven welke baten en lasten verantwoord worden onder overheadkosten.
In het kort komt het erop neer dat de volgende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden.
- Directe kosten worden zoveel mogelijk direct toerekenen aan de desbetreffende taakvelden en programma’s.
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead.
- Sturende taken vervult door hiërarchische leidinggevende behoren tot de overhead.
- De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

De baten en lasten voor overhead zijn verantwoord op het taakveld 0.4 Overhead.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overhead Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
9.2-Overhead 7.855.700 8.826.800 9.037.706 -210.906
Totaal Lasten 7.855.700 8.826.800 9.037.706 -210.906
Baten
9.2-Overhead 27.500 31.800 71.400 -39.600
Totaal Baten 27.500 31.800 71.400 -39.600
Saldo van baten en lasten 7.828.200 8.795.000 8.966.306 -171.306

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen

Taakveld 0.4 Overhead
FCL 600200 Bestuursondersteuning € 64.988 nadelig
De overschrijding van de lasten worden met name veroorzaakt door diverse advieskosten (voor een totaal van € 43.000), die niet zijn begroot. Dit betreffen voornamelijk kosten voor ingehuurde adviesbureaus voor diverse projecten. Daarnaast zijn er ook nagekomen personele lasten geboekt, die eveneens niet zijn begroot.

FCL 600530 Overhead vanuit de BAR € 109.780 nadelig
Vanuit de BAR zijn er meer overheadkosten doorbelast dan vooraf verwacht. Hier staat tegenover dat de bijdrage aan de BAR-uren in programma 1 lager is dan begroot.

Uitsplitsing saldo Overhead
Hieronder is een gespecificeerd overzicht van de Overhead te zien.

Overhead Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is-)
Bestuursondersteuning 285.800 592.900 671.098 -78.198
Communicatie en voorlichting 64.000 74.000 66.168 7.832
Juridische zaken 22.600 22.600 7.708 14.892
Overhead vanuit BAR 7.242.200 7.899.400 8.035.497 -136.097
Doorbelasting kosten gemeentehuis 241.100 237.900 257.235 -19.335
Saldo lasten 7.855.700 8.826.800 9.037.706 -210.906
Bestuursondersteuning 0 0 -13.210 13.210
Overhead vanuit BAR 0 0 -26.316 26.316
Doorbelasting kosten gemeentehuis -27.500 -31.800 -31.874 74
Saldo baten -27.500 -31.800 -71.400 39.600
Gerealiseerd resultaat Overhead 7.828.200 8.795.000 8.966.306 -171.306
-/- is negatief
+/+ is positief

3 - Vennootschapsbelasting (Vpb)

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Door de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn gemeenten met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen.
Omdat de Belastingdienst de gemeente in zijn geheel aanslaat voor de Vpb-heffing en deze heffing niet per overheidsonderneming uitsplitst, wordt de eventueel af te dragen Vpb-heffing van alle ondernemingsactiviteiten opgenomen als één bedrag in het programmaplan en het overzicht van baten en lasten. Het is niet nodig om per programma waarin ondernemingsactiviteiten zijn opgenomen een naar rato-deelbedrag Vpb-heffing te ramen.

De Vpb is verantwoord onder het taakveld 0.9.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Vennootschapsbelasting Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)
Lasten 31.400 426.400 412.884 13.516
Saldo van baten en lasten 31.400 426.400 412.884 13.516

4 - Onvoorzien

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de begroting is een bedrag opgenomen voor onvoorziene lasten. Er is sprake van onvoorziene lasten wanneer deze onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar zijn. Deze post is niet bedoeld om overschrijdingen op bestaande budgetten te dekken.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Onvoorzien Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)
Lasten 75.000 75.000 0 75.000
Saldo van baten en lasten 75.000 75.000 0 75.000