Paragraaf 5 - Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In 2023 is besloten de GR-BAR organisatie niet in de bestaande vorm voort te zetten. Vanaf 1 januari 2024 is een deel van de bedrijfsvoering voortgezet in De BedrijfsvoeringsPartner. Daarmee heeft 2023 in het teken gestaan, en zal 2024 ook in het teken staan van, het inrichten van de taken die teruggekomen zijn naar de gemeente. 

Met ingang van het boekjaar 2023 wordt de rechtmatigheidsverantwoording ingevoerd. Dan geeft de accountant niet langer een verklaring over de rechtmatigheid af in zijn accountantsverklaring bij de jaarrekening, maar legt het college verantwoording af over de rechtmatigheid in de jaarrekening. Het college is van mening dat er over 2023 rechtmatig gehandeld is. Voor een verdere uiteenzetting verwijzen wij naar het kopje 'Rechtmatigheidsverantwoording' in deze paragraaf.

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

Doordat de verantwoording over 2023 is, worden hieronder gebruik gemaakt van cijfers uit de GR-BAR organisatie. 

Bezetting in de organisatie, exclusief vacatureruimte
Per 31 december 2023 waren in de GR BAR 816,82 fte (903 werknemers) in dienst met een vast of tijdelijk dienstverband. Het instroompercentage (12,7%;  in 2022 = 16,9%) is het percentage van de bezetting (fte) dat in 2023 in dienst is getreden bij de GR BAR. Het doorstroompercentage (9,1%; in 2022 = 8,5%) is het percentage van de bezetting (fte) dat via een interne sollicitatieprocedure een andere functie is gaan vervullen of duurzaam van functie is veranderd. Het uitstroompercentage (17,8%; in 2022 = 13,1%) is het percentage van de bezetting (fte) dat uit dienst is getreden. 

Ziekteverzuim
In 2023 was het verzuimpercentage in de GR BAR gemiddeld 6,93% (2022: 6,94%). Hiermee is het ziekteverzuim nagenoeg gelijk gebleven aan vorig jaar. Ter vergelijking: in 2022 was het verzuimpercentage bij gemeenten met 50.000-100.000 inwoners 6,6%. De verzuimnorm - gebaseerd op een normstelling waarbij een kwart van de gemeenten een verzuim heeft dat lager ligt dan dit cijfer - is in 2022 voor gemeenten met 50.000-100.000 inwoners 5,8%. Er is gekozen voor een vergelijking met deze gemeentegrootteklasse omdat de omvang van onze GR BAR hier het beste bij past.
De verzuimcijfers van 2023 binnen de sector gemeenten zijn nog niet bekend.

Werknemers in de doelgroep banenafspraak
Voor het jaar 2023 is de norm voor het aantal arbeidsuren van werknemers die vallen binnen de doelgroep banenafspraak (voorheen genoemd “garantiebanen”) 42.300 uur. In 2023 zijn voor de doelgroep 27.196 uren gerealiseerd. Onze GR BAR heeft daarmee de doelstelling niet behaald.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten zijn 5 verplichte beleidsindicatoren ingevoerd die betrekking hebben op de bedrijfsvoering. In de jaarrekening 2023 van de BAR-organisatie zijn deze beleidsindicatoren vermeld.

ENSIA

Terug naar navigatie - ENSIA

In 2023 voerden we weer de ENSIA-audit uit. De audit is tijdig uitgevoerd en vastgelegd in de ENSIA-tool van het Ministerie. De tool is de basis voor de verantwoording over informatiebeveiliging die het college, gelijktijdig met de jaarstukken, aflegt aan de raad. Hieronder volgt het rapport over de audit.

Totaaloverzicht getoetste normen ICT-beveiligingsassessment

DigiD-aansluiting Gemeente Albrandswaard – digitaal loket Burgerzaken met aansluitnummer 1003345

Gemeente Albrandswaard biedt de volgende functionaliteit aan waarvoor DigiD-aansluiting Gemeente Albrandswaard – digitaal loket Burgerzaken voor authenticatie wordt gebruikt: 
•    De eDienst Burgerzaken wordt door gemeenten aan inwoners beschikbaar gesteld. De eDienst Burgerzaken stelt de inwoners in de gelegenheid om informatie op te vragen uit de BRP en of door te geven binnen het burgerzaken domein. Zo is het onder andere mogelijk om uittreksels en afschriften aan te vragen en huwelijken of geboortes door te geven. Ook kunnen inwoners wijzigingen in hun situatie doorgeven aan de gemeente zoals verhuizingen en of emigraties.

Het object van onderzoek was de webomgeving van DigiD-aansluiting. Deze functionaliteit wordt geboden door de volgende webapplicatie:
•    eDiensten Burgerzaken (versie 1.8.8).

Deze applicatie betreft een geheel standaardpakket en wordt onderhouden door Centric Netherlands B.V. De infrastructuur onderliggend aan de webapplicatie wordt beheerd door Centric DBS Hosting welke dient als een interne service organisatie ten opzichte van de Business Unit Persoonsinformatie Voorziening. Het beheer door Centric DBS Hosting wordt uitgevoerd conform een managed services contract op basis waarvan zij verantwoordelijk is voor het beheer, onderhoud en ontwikkeling van de infrastructuur, netwerkcomponenten en de hypervisor in scope van de eDiensten Burgerzaken webapplicatie.

Deze applicatie is extern benaderbaar via het volgende internetadres(sen): https://edienstenburgerzaken.albrandswaard.nl

DigiD-aansluiting Gemeente Albrandswaard – digitaal loket Burgerzaken bevindt zich in de Demilitarized Zone (DMZ). De infrastructuur waar deze applicatie op draait, wordt beheerd door Centric Netherlands B.V. in de vorm van SaaS.

Het object van zelfevaluatie is de web-omgeving van DigiD-aansluiting Gemeente Albrandswaard – digitaal loket Burgerzaken. De zelfevaluatie heeft zich gericht op de webapplicatie, de internetadressen waarmee deze kan worden benaderd, de infrastructuur (binnen de DMZ waar de webapplicatie zich bevindt) en een aantal ondersteunende processen conform de “Norm ICT-beveiligingsassessments DigiD” van Logius.

Gemeente Albrandswaard heeft een deel van de DigiD web-omgeving uitbesteed aan Centric Netherlands B.V.. Als gevolg hiervan is een aantal maatregelen belegd bij deze serviceorganisatie(s). Het onderzoeken van deze maatregelen is dan ook uitgevoerd door de IT-auditor van deze serviceorganisatie(s). De normen waar deze maatregelen betrekking op hebben maken geen onderdeel uit van de zelfevaluatie, tenzij sprake is van een gedeelde norm.

Een DigiD-aansluiting dient aan het gehele normenkader te voldoen. Deze zelfevaluatie ENSIA voor DigiD is toegepast op dat deel van het normenkader dat niet onder uitbesteding aan de leverancier(s) van de gemeente valt. De overige normen worden afgedekt door onderstaande TPM / assurancerapportage van de leverancier(s): 

SaaS-leverancier  
Naam serviceorganisatie:  Centric Netherlands B.V.
Referentie/rapportnummer:  TPM 1: 23X00190221AVN-EDB
TPM 2: N.v.t.
Afgiftedatum:  TPM 1: 18-10-2023
TPM 2: N.v.t.
Naam RE-auditor:  B. Beugelaar
Ondertekend door RE-auditor:  Ja

Onze IT-auditor heeft tevens getoetst of de zelfevaluatie en de TPM’s / assurancerapportage(s) van onze leverancier(s) het gehele normenkader afdekken. Het kan voorkomen dat een norm deels bij een leverancier en deels bij de gemeente getoetst is (de zogenaamde 'gedeelde norm').

De uitkomst uit de zelfevaluatie is getoetst door onze RE-gecertificeerde IT-auditor. De conclusie van de auditor is opgenomen in het assurancerapport met kenmerk ALB232528.

Onderstaande tabel toont de uitkomsten van de zelfevaluatie per norm inclusief de normen die getoetst zijn bij leverancier(s).

DigiD-norm Getoetst bij aansluithouder Getoetst bij SaaS-leverancier Totaaloordeel norm
B.01 Informatiebeveiligingsbeleid  Voldoet Voldoet Voldoet
B.05 Contractmanagement     Voldoet Voldoet Voldoet
U/TV.01 Identificatie en authenticatie Niet van toepassing  [1]    Voldoet Voldoet
U/WA.02 Webapplicatiebeheerproces  Voldoet Voldoet Voldoet
U/WA.03 Automatische data-invoercontrole  Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/WA.04 Normaliseren uitvoer Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/WA.05 Cryptografie/ Privacybevordering   Voldoet Voldoet Voldoet
U/PW.02 Garanderen webprotocollen Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/PW.03 Configureren webserver Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/PW.05 Toegang tot beheermechanismen  Niet van toepassing Voldoet Voldoet 
U/PW.07 Hardening van platformen Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/NW.03 DMZ Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/NW.04 Protectie- en detectiemechanismen Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/NW.05 Scheiding beheer- en productieomgeving  Niet van toepassing Voldoet Voldoet
U/NW.06 Hardening van netwerken Voldoet Voldoet Voldoet
C.03 Vulnerability-assessments Niet van toepassing Voldoet Voldoet
C.04 Penetratietesten Niet van toepassing Voldoet Voldoet 
C.06 Signaleringsfuncties Niet van toepassing Voldoet Voldoet
C.08 Wijzigingenbeheer    Voldoet Voldoet Voldoet
C.09 Patchmanagement Niet van toepassing Voldoet Voldoet

[1] Ten aanzien van norm U/TV.01 worden geen aanvullende beheersmaatregelen van de gemeente Albrandswaard verwacht. Voor eDiensten Burgerzaken heeft de gemeente geen mogelijkheden om gebruikers aan te maken binnen de applicatie.

Suwinet
Dit vormt een afzonderlijk onderdeel van de collegeverklaring ENSIA 2023. Onderwerp van de verklaring is het gebruik van Suwinet. Deze verklaring heeft betrekking op de Verantwoordingsrichtlijn GeVS 2022 die is gebaseerd op geselecteerde controls uit de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO).

Suwinet-gegevens worden ten behoeve van de dienstverlening aan onze burgers wel door serviceorganisaties verwerkt. Hierbij is de eventuele aanwezigheid van IT-serviceorganisaties in aanmerking genomen.
Het college van B & W is als opdrachtgever verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van het gebruik van Suwinet, en legt hierover verantwoording af. De gemeente heeft een deel van de
Suwinet taken uitbesteed aan de BAR-organisatie. Als gevolg hiervan zijn een aantal maatregelen belegd bij deze serviceorganisatie. In de navolgende tabellen is opgenomen of het onderzoeken over het al dan
niet voldoen aan deze maatregelen is uitgevoerd door de IT-auditor van deze serviceorganisatie. De controls die betrekking hebben op de taken die belegd zijn bij de serviceorganisatie maken geen onderdeel uit van de zelfevaluatie van onze gemeente, tenzij sprake is van een gedeelde norm.

Gebruik van Suwinet voor SUWI-taken
Voor de volgende taken wordt Suwinet op de volgende plaatsen gebruikt:

Taak Organisatie TPM/AR
Participatiewet (Pw) Binnen de gemeente en BAR-organisatie. De taken worden uitgevoerd door de BAR-organisatie. Nee/Nee
Inkomensvoorziening voor Oudere en
gedeeltelijk Arbeidsongeschikte
Werknemers (IOAW)
Binnen de gemeente. De taken worden uitgevoerd
door de BAR-organisatie.
Nee/Nee
Wet inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte
gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Binnen de gemeente. De taken worden uitgevoerd
door de BAR-organisatie.
Nee/Nee
Wet gemeentelijke
schuldhulpverlening (WGS)
Binnen de gemeente. De taken worden uitgevoerd
door de BAR-organisatie.
Nee/Nee


Gebruik van Suwinet voor niet-SUWI-taken

Voor de volgende niet-SUWI-taken wordt Suwinet op de volgende plaatsen gebruikt:

Taak Organisatie TPM/AR
Hulp aan vroegtijdig schoolverlaters door
Regionaal Meld- en Coördinatiecentrum (RMC)
Niet van toepassing Nee/Nee
Onderzoek loonbeslag door
Gemeentelijke Belastingdeurwaarders
Niet van toepassing Nee/Nee
Adresonderzoek door Burgerzaken Niet van toepassing Nee/Nee


Naleving BIO-maatregelen
Met uitzondering van de volgende maatregelen voldoen de interne beheersingsmaatregelen voor de SUWI-taken op 31 december 2023 in opzet en bestaan aan de doelstellingen uit de
verantwoordingsrichtlijn GeVS 2022:

Organisatie SUWI-taak BIO-maatregel Applicatie
Binnen de gemeente - Participatiewet (PW)
- Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers (IOAW)
- Wet inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte
gewezen zelfstandigen (IOAZ)
5.1.1 Beleidsregels voor informatiebeveiliging
5.1.2 Beoordeling van het informatiebeveiligingsbeleid
6.1.1 Rollen en verantwoordelijkheden bij informatiebeveiliging
6.1.2 Scheiding van taken
7.2.2 Bewustzijn, opleiding en training ten aanzien van informatiebeveiliging
9.2.1 Registratie en afmelden van gebruikers
9.2.2 Gebruikers toegang verlenen
9.2.5 Beoordeling van toegangsrechten van gebruikers
9.2.6 Toegangsrechten intrekken of aanpassen
10.1.1 Beleid inzake het gebruik van cryptografische
beheersmaatregelen
12.1.1 Gedocumenteerde bedieningsprocedures
12.4.1 Gebeurtenissen registreren
12.4.2 Beschermen van informatie in logbestanden
18.1.4 Privacy en bescherming van persoonsgegevens
DKD-Inlezen eDiensten
BAR-organisatie Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
(Wgs)
5.1.1 Beleidsregels voor informatiebeveiliging
5.1.2 Beoordeling van het informatiebeveiligingsbeleid
6.1.1 Rollen en verantwoordelijkheden bij informatiebeveiliging
6.1.2 Scheiding van taken
7.2.2 Bewustzijn, opleiding en training ten aanzien van informatiebeveiliging
9.2.1 Registratie en afmelden van gebruikers
9.2.2 Gebruikers toegang verlenen
9.2.5 Beoordeling van toegangsrechten van gebruikers
9.2.6 Toegangsrechten intrekken of aanpassen
10.1.1 Beleid inzake het gebruik van cryptografische
beheersmaatregelen
12.1.1 Gedocumenteerde bedieningsprocedures
12.4.1 Gebeurtenissen registreren
12.4.2 Beschermen van informatie in logbestanden
18.1.4 Privacy en bescherming van persoonsgegevens
Wgs-Inkijk

 

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

De rechtmatigheidsverantwoording heeft betrekking op drie criteria: begrotingscriterium, voorwaardencriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium.

Begrotingscriterium
De begrotingsrechtmatigheid heeft betrekking op het financiële handelen binnen het kader van de geautoriseerde begroting. Dit wordt formeel als volgt omschreven:

“Financiële beheerhandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s”.

Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen de afwijkingen in de jaarrekening herkenbaar te worden opgenomen en van een toelichting te worden voorzien. Als blijkt dat de gerealiseerde uitgaven op programmaniveau hoger zijn dan geautoriseerd, is er sprake van begrotingsonrechtmatigheid. Er zijn verschillende typen begrotingsoverschrijdingen. Overschrijdingen die binnen de beleidskaders van de gemeente passen, worden in het collegeoordeel niet meegewogen.

De door de raad gestelde kaders zijn bepalend voor de invulling van het budgetbeheer door het college. Het systeem van budgetbeheer- en bewaking moet waarborgen dat de baten en de lasten binnen de begroting blijven en dat belangrijke wijzigingen of dreigende overschrijdingen tijdig worden gemeld aan de raad, zodat deze tijdig een besluit kan nemen.

Om de kaders te bepalen, is op 6 maart 2023 de nieuwe financiële verordening door de gemeenteraad vastgesteld (met ingangsdatum 1-1-2023). Hierin is, in artikel 22, aangegeven dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen zijn enkel acceptabel in de volgende situaties (zie artikel 22 lid 4):

a. Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.
b. Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
c. De overschrijding is geautoriseerd door middel van vaststelling van een tussentijdse rapportage.

In artikel 20 lid 3 van de financiële verordening wordt aangegeven dat geconstateerde afwijkingen (fouten of onduidelijkheden) groter dan € 50.000 worden toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Van elke afzonderlijke budgetafwijking wordt aangegeven of deze acceptabel of onrechtmatig is.

In de rechtmatigheidsverantwoording weegt de bruto-overschrijding dus mee voor de correctie van acceptabele overschrijdingen. De bruto-overschrijding betreft de totale overschrijding van de lasten van een programma. De financiële verordening geeft spelregels wanneer overschrijdingen als acceptabel worden aangemerkt. Na correctie van acceptabele overschrijdingen blijkt de netto-overschrijding. Tot voorgaande jaren was dit de onrechtmatigheid die werd meegewogen in het rechtmatigheidsoordeel van de accountant. In de paragraaf bedrijfsvoering presenteren wij de bruto-overschrijding en de netto-overschrijding. Doordat de overschrijdingen grotendeels acceptabele verschillen zijn is er geen verbeterplan nodig.

Bovenstaande werkwijze leidt tot het volgende opsomming:

Categorie

Bruto-overschrijding van de lasten. 
Basis oordeel rechtmatigheids-
verantwoording.

Netto overschrijding na correcties voor acceptabele overschrijdingen
Programmarekening     2.693.535 158.591
Investeringen 0 0
Voorwaardencriterium 0 0
M&O-criterium 0 0
Totaal onrechtmatig 2.693.535 158.591 

Voor de analyse van de onrechtmatigheden verwijzen wij u graag naar het onderdeel volgend op onderstaande tabel.

Programmarekening (begrotingscriterium)

Terug naar navigatie - Programmarekening (begrotingscriterium)

In de volgende tabel zijn de lasten van 2023 opgenomen, voor zowel de begroting na wijziging als de daadwerkelijke lasten.

Begrotingsrechtmatigheid (lasten) Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -) Na correcties acceptabel
Lasten
1 Openbare Orde & Veiligheid & Algemeen Bestuur 6.652.900 6.648.761 4.139 0
2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie 3.148.700 3.945.975 -797.275 80.393
3 Buitenruimte 18.593.300 18.180.312 412.988 0
4 Financiën 798.400 9.409 788.991 0
5 Educatie 3.937.400 3.475.203 462.197 0
6 Sport 2.041.400 2.123.236 -81.836 0
7 Sociaal Domein 25.494.400 26.631.224 -1.136.824 0
9 Overige Baten en Lasten
9.1-Algemene dekkingsmiddelen 131.900 597.354 -465.454 0
9.2-Overhead 8.826.800 9.037.706 -210.906 78.198
9.3-Vennootschapbelasting 419.600 407.324 12.276 0
9.4-Onvoorzien 75.000 0 75.000 0
Totaal 9 Overige Baten en Lasten 9.453.300 10.042.384 -589.084 78.198
Totaal Lasten 70.119.800 71.056.505 -936.705 158.591

De bruto overschrijdingen betreffen de volgende programma’s:
- Ruimtelijk Ordening, Wonen & Economie: € 797.275;
- Sport: € 81.836;
- Sociaal Domein: € 1.136.824;
- Algemene dekkingsmiddelen: € 466.694, en
- Overhead: € 210.906.

Totale bruto overschrijding alle programma’s: € 2.693.535. Dit is het bedrag wat meetelt in de rechtmatigheidsverantwoording.

Dit betekent dat de uitgaven in de hierboven genoemde programma’s in principe onrechtmatig zijn, en er dus onrechtmatig is gehandeld. Niet alle gedane uitgaven zijn echter onrechtmatig. In artikel 22 lid 4 van de financiële verordening wordt aangegeven wanneer gedane uitgaven als acceptabel worden beschouwd (zie het onderdeel Begrotingscriterium). Hierdoor corrigeren we de bruto overschrijdingen in de betreffende programma’s, met de genoemde categorieën in de financiële verordening.

Deze werkwijze leidt tot een netto overschrijding van € 158.591. Dit bedrag hebben we gebruikt om te beoordelen of er verbetermaatregelen nodig zijn; omdat dit bedrag lager ligt dan de materialiteit van 1% van de totale lasten hebben wij dit als niet noodzakelijk geacht.
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de programma's Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie, Sport, Sociaal Domein, Algemene dekkingsmiddelen en Overhead overschrijdingen laten zien die verklaard dienen te worden. De overige programma's laten geen overschrijdingen zien. De uitgaven van deze programma's zijn daarmee acceptabel.

Programma 2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie
De totale overschrijding in dit programma bedraagt € 797.275.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante, over- en onderschrijdingen. 
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar programma 2 Ruimtelijke ordening, Wonen & Economie.

Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
In dit taakveld zitten de gronden en landerijen (FCL 631020). Hier zit een onderschrijding van de lasten van € 57.818 met name vanwege een lagere omslagrente dan begroot. Hierdoor is er minder rente toegerekend dan begroot. Ook zijn de gemeentelijke belasten fors lager dan begroot. Verder zit in dit taakveld ook het onderzoek van RO-projecten (FCL 632000), waar een onderschrijding van € 169.647 waarneembaar is. Dit betreft incidentele budgetten voor diverse doeleinden, die nog niet zijn benut. 
Conclusie: We kwalificeren de onderschrijdingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.

Taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving

In dit taakveld vallen alle marktinitiatieven. De totale overschrijding van de marktinitiatieven bedraagt € 394.360. Hier staan echter € 468.847 meer direct gerelateerde inkomsten tegenover, dan begroot. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. 
Daarnaast is er een overschrijding op FCL 681050; Uitkoop woningen onder hoogspanningsleidingen, van € 115.347. Tegenover deze kosten staan direct gerelateerde baten voor hetzelfde bedrag. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.  
Verder zitten in dit taakveld ook de bestemmingsplannen (FCL 681000). Dit budget is onderschreden met € 64.287, wat komt omdat de bestemmingsplannen voor De Omloop en Poort van Buitenland nog niet, respectievelijk pas in december 2023 zijn gestart. Ook zit het opstellen van de Omgevingsvisie (FCL 681012) in dit taakveld. De onderschrijding voor deze FCL bedraagt € 60.000, omdat het opstellen van de Omgevingsvisie is doorgeschoven naar 2024. Tot slot zit de onderschrijding op Slot Valckensteinsedijk (FCL 6810241) van € 68.286 op dit taakveld, wat voornamelijk komt door het doorgeschoven budget uit 2022.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen binnen dit taakveld voor € 509.708 als een categorie a budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel. De onderschrijdingen kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.

Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Binnen dit taakveld vallen de grex'en Plan Spui, Polder Albrandswaard, Binnenland en De Omloop.
Dit betreft respectievelijk de volgende FCL's: 68300114, 68300119, 68300127 en 68300175.

FCL 68300114 Plan Spui; totale overschrijding € 143.150.
FCL 68300119 Polder Albrandswaard; totale onderschrijding € 103.748.
FCL 68300127 Binnenland; totale overschrijding € 178.090.
FCL 68300175 De Omloop; totale overschrijding € 401.093. 

Totale overschrijding grex'en: € 618.585. Tegenover deze kosten staan direct gerelateerde inkomsten, ter waarde van € 2.143.040.
Conclusie: We classificeren de afwijkingen binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel.

FCL 68300001 Grondbedrijf algemeen; overschrijding € 80.393. Deze overschrijding classificeren we als onrechtmatig.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen binnen dit taakveld voor € 618.585 als een categorie a budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel. Het restant (€ 80.393) betreft een onrechtmatige budgetafwijking. Er telt derhalve € 80.393 mee in het oordeel.

Taakveld 7.4 Milieubeheer
In dit taakveld zit de SPUK Verlaging energierekening, op FCL 672339. De overschrijding bedraagt € 154.051. De lasten van deze regeling worden volledig gecompenseerd door de baten, waardoor het budgetneutraal door het programma loopt. 
Conclusie: We kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. 

Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 2 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 21.014.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.

Programma 6 Sport
De totale overschrijding in dit programma bedraagt € 81.836.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar programma 6 Sport.

Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
In dit taakveld zit FCL 653005 Exploitatie zwembad. De overschrijding bedraagt € 61.533, wat met name veroorzaakt wordt door de hogere energielasten. Hier is een compensatie voor ontvangen vanuit het Rijk.
Conclusie: we kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.

Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 6 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 4.146.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.

Er blijft na bovenstaande analyse nog een bedrag van € 16.158 over, en bestaat uit diverse verschillen die individueel allen kleiner zijn dan € 50.000. Daarom zijn ze niet nader geanalyseerd.

Programma 7 Sociaal domein
De totale overschrijding in dit programma bedraagt € 1.136.824.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar programma 7 Sociaal domein.

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
De kosten voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen op de locatie Kleidijk (FCL 662112) zitten in dit taakveld. De overschrijding van de kosten bedraagt € 57.916. De kosten van de opvang van Oekraïnse vluchtelingen worden volledig gecompenseerd door het Rijk. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. 
Conclusie: We kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.

Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
In dit taakveld zit FCL 661415 Toeslagenaffaire Ondersteuning gedupeerden. De overschrijding bedraagt € 61.979. Deze uitgaven worden gecompenseerd door direct gerelateerde baten uit de bijbehorende specifieke uitkering. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. 
Verder zit in de taakveld ook FCL 667115 Inzet in Wijkteams. Hier bedraagt de onderschrijding € 62.802, wat met name komt door het niet volledig kunnen invullen van het personeelsbestand.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking van € 61.979 binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. De onderschrijding van € 62.802 kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
In dit taakveld zit de overschrijding op de Wet BUIG uitkeringen van € 749.590. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven aan de Wet Werk en Bijstand. De uitvoering van deze wet betreft een open einde regeling, waardoor de overschrijding acceptabel is. Daarnaast zit ook het Minimabeleid (FCL 661400) in dit taakveld. Hier heeft een overschrijding van € 500.012 plaatsgevonden, wat volledig is toe te schrijven aan de gemaakte kosten voor de uitvoering van de energietoeslag. Voor de uitgaven aan de energietoeslag worden we volledig gecompenseerd door het Rijk, waardoor er direct gerelateerde baten tegenover staan. 
Verder zit in dit taakveld een onderschrijding op FCL 661005 Besluit Zelfstandigen van € 56.700. Dit budget is helemaal niet gebruikt, omdat er geen leningen zijn verstrekt. Ook is er een onderschrijding op de Schuldhulpverlening van € 65.064, omdat vanwege de BAR-ontvlechting niet alle projecten volledig zijn uitgevoerd.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking van € 749.590 binnen dit taakveld als een categorie b budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. De afwijking van € 500.012 kwalificeren we als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee eveneens acceptabel. De onderschrijdingen van € 56.700 en € 65.064 kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Op FCL 662301 Re-integratieprojecten is een onderschrijding van € 62.837, met name omdat de begroting te ruim was ingeschat.
Conclusie: De onderschrijding kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.

Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO)
In de WMO zit op FCL 666225 WMO Begeleiding een onderschrijding van € 110.988, wat met name verklaard kan worden door een daling van de beschikkingen.
Conclusie: De onderschrijding kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.

Taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
In de WMO zit op FCL 667215  WMO Begeleiding en overige PGB een onderschrijding van € 69.787, wat met name komt omdat de tariefindexatie minder hoog heeft uitgepakt dan begroot.
Conclusie: De onderschrijding kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.

Lokale jeugdhulp
De verantwoording van de lokale jeugdhulp is dit jaar samen genomen (zie de toelichting in programma 7 voor meer informatie hierover), en bestaat uit de volgende FCL's:
667205 Lokale jeugdhulp PBG --> onderschrijding van € 129.743
667300 Perceel 1: Jeugdhulp begeleiding --> onderschrijding van € 42.968
667305 Perceel 1: Jeugdhulp behandeling -->onderschrijding van € 249.248
667310 Perceel 2: Jeugdhulp behandeling --> onderschrijding van € 81.442
667315 Perceel 2: Jeugdhulp dagbesteding --> onderschrijding van € 74.414
667320 Perceel 3: Jeugdhulp begeleiding --> onderschrijding van € 78.049
667325 Perceel 3: Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf --> overschrijding van € 524.926
667330 Perceel 4: Jeugdhulp behandeling --> overschrijding van € 13.666
668200 Lokale jeugdhulp ZIN --> geen over- of onderschrijding

Totale onderschrijding op lokale jeugdhulp: € 117.272.
De overschrijdingen zitten in taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding (voor FCL 667325) en taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling (voor FCL 667330), en hebben te maken met het opnieuw inrichten van de administratie. De uitgaven aan jeugdhulp betreffen een open-einde regeling.
Conclusie: De diverse onderschrijdingen kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel. De afwijkingen van € 524.926 en € 13.666, binnen respectievelijk taakvelden 6.72A en 6.72B, betreffen een open-einde regeling, en kwalificeren we daarom als een categorie b budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel.

Taakveld 7.1 Volksgezondheid
Voor de SPUK IZA bedraagt de overschrijding € 110.893. Deze lasten worden volledig gecompenseerd door direct gerelateerde baten.
Conclusie: we kwalificeren de afwijking van € 110.893 als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.

Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 7 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van 47.055.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.

Programma Algemene dekkingsmiddelen
De totale overschrijding in het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen bedraagt € 466.694.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar het programma 'Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten'.

Taakveld 0.5 Treasury
De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding betreft de toerekening van rente vanuit de activa aan de diverse taakvelden, op FCL 691101. De toerekening is een stuk lager uitgevallen dan begroot (nadelig effect is € 453.642), als gevolg van een lagere omslagrente en uitgestelde investeringen.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel, doordat het nadeel in dit taakveld leidt tot voordelen in andere taakvelden. 

Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 9 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 1.236.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.


Er blijft na bovenstaande analyse nog een bedrag van € 11.812 over, en bestaat uit diverse verschillen die individueel allen kleiner zijn dan € 50.000. Daarom zijn ze niet nader geanalyseerd.

Programma Overhead
De totale overschrijding in het onderdeel Overhead bedraagt € 210.906.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar het programma 'Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten'.

Taakveld 0.4 Overhead
De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding betreft de doorbelaste overhead vanuit de BAR (FCL 600530) ; hier is € 136.096 meer aan uitgegeven dan begroot. In programma 1 is een voordeel op de doorbelasting van de BAR-uren van € 105.445.  Verder zit er in dit taakveld een overschrijding op FCL 600200 Bestuursondersteuning, van € 78.198. Dit komt met name door diverse advieskosten en nagekomen personele lasten, waarvan de hoogte pas na het kalenderjaar bekend is geworden. Dit had echter wel begroot kunnen worden, omdat al wel bekend was dat er nog zaken na zouden komen.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld van € 136.096 niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel. De afwijking van € 78.198 betreft een onrechtmatige budgetafwijking. Er telt derhalve € 78.198 mee in het oordeel.

Er blijft na bovenstaande analyse nog een bedrag van € 3.388 over, en bestaat uit diverse verschillen die individueel allen kleiner zijn dan € 50.000. Daarom zijn ze niet nader geanalyseerd.

Investeringen (begrotingscriterium)
In bijlage 3 “Staat van kredieten” zijn alle beschikbaar gestelde kredieten opgenomen.
De investeringen waarbij de grens van € 50.000 overschreden is, betreffen onderstaande projecten waarbij deelkredieten zijn gesaldeerd tot de volledige projecten.

Investeringen Totaal beschikbaar gesteld krediet Beschikbaar 2023 Werkelijke uitgaven 2023 Beschikbaar ultimo 2023
Welhoeksedijk Fietsstraat + poller 250.000 250.000 26.000 224.000
Welhoeksedijk Fietsstraat + poller (bate) -128.000 -128.000 - -128.000
Subtotaal 122.000 122.000 26.000 96.000
Dorpsdijk Fietsstraat 170.600 170.600 21.800 148.800
Dorpsdijk Fietsstraat (bate) -139.000 -139.000 - -139.000
Subtotaal 31.600 31.600 21.800 9.800
Herinrichting F. vd Poest Clementlaan 365.000 365.000 43.600 321.400
Herinrichting F. vd Poest Clementlaan (bate) -182.000 -182.000 - -182.000
Subtotaal 183.000 183.000 43.600 139.400
Ventilatie scholen Don Bosco 455.000 210.000 - 210.000
Ventilatie scholen Don Bosco (bate) -210.000 -210.000 - -210.000
Subtotaal 245.000 - - -
Totaalsaldo 581.600 336.600 91.400 245.200

Welhoeksedijk Fietsstraat + poller
Als de bate in de Welhoeksedijk fietsstraat + poller wordt meegerekend, vallen we binnen het totale krediet, en zijn de uitgaven rechtmatig.

Dorpsdijk Fietsstraat
Als de bate in de Dorpsdijk Fietsstraat wordt meegerekend, vallen we nog binnen het totale krediet, en zijn de uitgaven rechtmatig. 

Herinrichting F. vd Poest Clementlaan
Als de bate in de herinrichting F. vd Poest Clementlaan wordt meegerekend, vallen we nog binnen het totale krediet, en zijn de uitgaven rechtmatig. 

Ventilatie scholen Don Bosco
Het budget voor dit project is in 2023 bijgesteld. De uitvoering ervan is doorgeschoven naar 2024, door gebrek aan installateurs en materialen.
De Rijksdienst voor ondernemend Nederland heeft het uitstel verleend.

In totaal classificeren we € 0,00 aan uitgaven als onrechtmatig in 2023. 

Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving, zowel intern als extern.
Met onze interne controles sluiten we aan bij de goedkeurings- en rapporteringstoleranties die de accountant hanteert. In nauwe samenspraak met de accountant hebben we de omvang van de steekproeven en de uit te voeren controles bepaald. Op de volgende gebieden hebben controles plaatsgevonden:

- Inkoop en aanbestedingen;
- Treasury;
- Facturen;
- Memorialen;
- Waarderen, activeren en afschrijven;
- Personeel;
- Subsidieverlening en vaststelling;
- Grondexploitaties;
- Participatiewet (incl. IOAW, IOAZ en BBZ);
- WMO;
- Jeugdwet, en
- Lokale hulpverlening.

Rechtmatigheidsfouten moeten in de verantwoording opgenomen en toegelicht worden indien zij boven het door de raad vastgestelde verantwoordingspercentage uitkomen. Wij hanteren de rapporteringstolerantie die ook met de accountant is afgesproken.

Conclusie uit controles
Bij de uitgevoerde Verbijzonderde Interne Controle zijn op alle hierboven genoemde onderdelen geen financiële rechtmatigheidsfouten geconstateerd. 

Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
Misbruik en oneigenlijk gebruik is een van de criteria waarop de jaarrekening van de gemeente wordt getoetst. Dit criterium dekt samen met het begrotingscriterium en voorwaardencriterium de financiële rechtmatigheid af. In de financiële verordening wordt aangegeven dat het college verantwoordelijk is voor het vastleggen van beleid en interne regels op deze gebieden. Met de Nota Misbruik en Oneigenlijk gebruik, die op 5 juni 2023 door de raad is vastgesteld, wordt invulling gegeven aan een van deze gebieden.

Het begrip misbruik en oneigenlijk gebruik wordt door de Commissie BBV in de Kadernota rechtmatigheid 2023 als volgt omschreven:

Misbruik
Het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of -uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag bedrag aan heffingen aan de overheid te betalen.

Oneigenlijk gebruik
Het door het aangaan van rechtshandelingen, al dan niet gecombineerd met feitelijke handelingen, verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelgeving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan.

Misbruik en oneigenlijk gebruik gaat zowel over mogelijkheden voor fraude, diefstal of andere  vormen van zelfverrijking in de organisatie, ambtelijk en bestuurlijk, als over misbruik van regelingen door burgers, bedrijven en instellingen. In de praktijk zal vaak sprake zijn van samenspanning door externe partijen met één of meerdere personen binnen de gemeente.
Bij alle processen waar sprake kan zijn van misbruik en oneigenlijk gebruik moeten in de kaders voor deze regelingen waarborgen zijn opgenomen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen.

Extern geldt dat geen middelen de deur uitgaan zonder toetsing aan geldende regelgeving. De gemeente Albrandswaard vindt het belangrijk dat o.a. de uitkeringen, subsidies en vergunningen naar de inwoners of bedrijven gaan die daar recht op hebben. Het is belangrijk dat ook de duur en hoogte van het bedrag juist is.

Om misbruik te voorkomen moeten we niet alleen naar buiten kijken, maar ook naar ons eigen handelen. Intern gelden integriteitsregelingen, de ambtseed, functiescheiding in (financiële) processen, maar ook aanspreekgedrag en collegiale toetsing.

Conclusie
Uit de uitgevoerde Verbijzonderde Interne Controle zijn geen gevallen van misbruik en oneigenlijk gebruik bekend geworden.

Aanbevelingen

Terug naar navigatie - Aanbevelingen

Begrotingscriterium
Binnen de bestaande processen voor het budgetbeheer en de planning & control cyclus is veel aandacht voor de budgetoverschrijdingen. Het verder ontwikkelen van de rapportages en het verbeteren van de informatie met prognoses moet bijdragen aan een eerdere signalering van begrotingsonrechtmatigheden door overschrijdingen. Hier zal de komende tijd meer aandacht aan worden besteed.

Impact BAR-uren 2023

Terug naar navigatie - Impact BAR-uren 2023
Programma Taakveld Effect doorverdeling naar taakvelden
1 Openbare Orde & Veiligheid en Algemeen Bestuur 0.1 Bestuur -184.539
0.2 Burgerzaken 9.577
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 388
1.2 Openbare orde en veiligheid 12.605
Subtotaal -161.969
2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 7.670
3.1 Economische ontwikkeling 1.123
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 135
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 121
3.4 Economische promotie 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 11.964
Subtotaal 21.014
3 Buitenruimte 0.2 Burgerzaken 407
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.288
2.1 Verkeer en vervoer 18.888
2.2 Parkeren 462
2.3 Recreatieve havens 22
2.4 Economische havens en waterwegen 196
2.5 Openbaar vervoer 328
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 242
5.3 Cultuurpresent., cultuurprod. en cultuurpart. 603
5.4 Musea 339
5.5 Cultureel erfgoed 316
5.6 Media 105
5.7 Openbaar groen en recratie 17.939
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 23
7.2 Riolering 7.534
7.3 Afval 5.359
7.4 Milieubeheer 6.107
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 7.467
8.3 Wonen en bouwen 9.386
Subtotaal 77.011
4 Financiën 0.8 Overige baten en lasten 0
Subtotaal 0
5 Educatie 4.1 Openbaar basisonderwijs 3.657
4.2 Onderwijshuisvesting 1.998
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 897
5.6 Media 4.833
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 123
Subtotaal 11.508
6 Sport 5.1 Sportbeleid en activering 300
5.2 Sportaccommodaties 3.846
Subtotaal 4.146
7 Sociaal domein 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 322
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 12.478
6.3 Inkomensregelingen 14.062
6.4 WSW en beschut werk 2.337
6.5 Arbeidsparticipatie 5.950
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 8.631
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0
6.71a Hulp bij het huishouden (WMO) 388
6.71b Begeleiding (WMO) 388
6.71c Dagbesteding (WMO) 388
6.71d Overige maatwerkarrangementen 388
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0
6.72a Jeugdhulp begeleiding 237
6.72b Jeugdhulp dagbehandeling 237
6.72c Jeugdhulp dagbesteding 237
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 237
6.73a Pleegzorg 85
6.73b Gezinsgericht 85
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 85
6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ 85
6.74b Jeugdhulp crisis 85
6.74c Gesloten plaatsing 85
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0
6.81a Beschermd wonen (WMO) -14
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang -14
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0
6.82a Jeugdbescherming 66
6.82b Jeugdreclassering 66
7.1 Volksgezondheid 164
Subtotaal 47.055
9 Overige baten en lasten 0.5 Treasury 252
0.61 OZB woningen 151
0.63 Parkeerbelasting 0
0.64 Belastingen overig 834
0.8 Overige baten en lasten 0
Subtotaal 1.236
Totaal 0
-/- is negatief
+/+ is positief