De bruto overschrijdingen betreffen de volgende programma’s:
- Ruimtelijk Ordening, Wonen & Economie: € 797.275;
- Sport: € 81.836;
- Sociaal Domein: € 1.136.824;
- Algemene dekkingsmiddelen: € 466.694, en
- Overhead: € 210.906.
Totale bruto overschrijding alle programma’s: € 2.693.535. Dit is het bedrag wat meetelt in de rechtmatigheidsverantwoording.
Dit betekent dat de uitgaven in de hierboven genoemde programma’s in principe onrechtmatig zijn, en er dus onrechtmatig is gehandeld. Niet alle gedane uitgaven zijn echter onrechtmatig. In artikel 22 lid 4 van de financiële verordening wordt aangegeven wanneer gedane uitgaven als acceptabel worden beschouwd (zie het onderdeel Begrotingscriterium). Hierdoor corrigeren we de bruto overschrijdingen in de betreffende programma’s, met de genoemde categorieën in de financiële verordening.
Deze werkwijze leidt tot een netto overschrijding van € 158.591. Dit bedrag hebben we gebruikt om te beoordelen of er verbetermaatregelen nodig zijn; omdat dit bedrag lager ligt dan de materialiteit van 1% van de totale lasten hebben wij dit als niet noodzakelijk geacht.
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de programma's Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie, Sport, Sociaal Domein, Algemene dekkingsmiddelen en Overhead overschrijdingen laten zien die verklaard dienen te worden. De overige programma's laten geen overschrijdingen zien. De uitgaven van deze programma's zijn daarmee acceptabel.
Programma 2 Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie
De totale overschrijding in dit programma bedraagt € 797.275.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante, over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar programma 2 Ruimtelijke ordening, Wonen & Economie.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
In dit taakveld zitten de gronden en landerijen (FCL 631020). Hier zit een onderschrijding van de lasten van € 57.818 met name vanwege een lagere omslagrente dan begroot. Hierdoor is er minder rente toegerekend dan begroot. Ook zijn de gemeentelijke belasten fors lager dan begroot. Verder zit in dit taakveld ook het onderzoek van RO-projecten (FCL 632000), waar een onderschrijding van € 169.647 waarneembaar is. Dit betreft incidentele budgetten voor diverse doeleinden, die nog niet zijn benut.
Conclusie: We kwalificeren de onderschrijdingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving
In dit taakveld vallen alle marktinitiatieven. De totale overschrijding van de marktinitiatieven bedraagt € 394.360. Hier staan echter € 468.847 meer direct gerelateerde inkomsten tegenover, dan begroot. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Daarnaast is er een overschrijding op FCL 681050; Uitkoop woningen onder hoogspanningsleidingen, van € 115.347. Tegenover deze kosten staan direct gerelateerde baten voor hetzelfde bedrag. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Verder zitten in dit taakveld ook de bestemmingsplannen (FCL 681000). Dit budget is onderschreden met € 64.287, wat komt omdat de bestemmingsplannen voor De Omloop en Poort van Buitenland nog niet, respectievelijk pas in december 2023 zijn gestart. Ook zit het opstellen van de Omgevingsvisie (FCL 681012) in dit taakveld. De onderschrijding voor deze FCL bedraagt € 60.000, omdat het opstellen van de Omgevingsvisie is doorgeschoven naar 2024. Tot slot zit de onderschrijding op Slot Valckensteinsedijk (FCL 6810241) van € 68.286 op dit taakveld, wat voornamelijk komt door het doorgeschoven budget uit 2022.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen binnen dit taakveld voor € 509.708 als een categorie a budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel. De onderschrijdingen kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Binnen dit taakveld vallen de grex'en Plan Spui, Polder Albrandswaard, Binnenland en De Omloop.
Dit betreft respectievelijk de volgende FCL's: 68300114, 68300119, 68300127 en 68300175.
FCL 68300114 Plan Spui; totale overschrijding € 143.150.
FCL 68300119 Polder Albrandswaard; totale onderschrijding € 103.748.
FCL 68300127 Binnenland; totale overschrijding € 178.090.
FCL 68300175 De Omloop; totale overschrijding € 401.093.
Totale overschrijding grex'en: € 618.585. Tegenover deze kosten staan direct gerelateerde inkomsten, ter waarde van € 2.143.040.
Conclusie: We classificeren de afwijkingen binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel.
FCL 68300001 Grondbedrijf algemeen; overschrijding € 80.393. Deze overschrijding classificeren we als onrechtmatig.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen binnen dit taakveld voor € 618.585 als een categorie a budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel. Het restant (€ 80.393) betreft een onrechtmatige budgetafwijking. Er telt derhalve € 80.393 mee in het oordeel.
Taakveld 7.4 Milieubeheer
In dit taakveld zit de SPUK Verlaging energierekening, op FCL 672339. De overschrijding bedraagt € 154.051. De lasten van deze regeling worden volledig gecompenseerd door de baten, waardoor het budgetneutraal door het programma loopt.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 2 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 21.014.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Programma 6 Sport
De totale overschrijding in dit programma bedraagt € 81.836.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar programma 6 Sport.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
In dit taakveld zit FCL 653005 Exploitatie zwembad. De overschrijding bedraagt € 61.533, wat met name veroorzaakt wordt door de hogere energielasten. Hier is een compensatie voor ontvangen vanuit het Rijk.
Conclusie: we kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 6 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 4.146.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Er blijft na bovenstaande analyse nog een bedrag van € 16.158 over, en bestaat uit diverse verschillen die individueel allen kleiner zijn dan € 50.000. Daarom zijn ze niet nader geanalyseerd.
Programma 7 Sociaal domein
De totale overschrijding in dit programma bedraagt € 1.136.824.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar programma 7 Sociaal domein.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
De kosten voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen op de locatie Kleidijk (FCL 662112) zitten in dit taakveld. De overschrijding van de kosten bedraagt € 57.916. De kosten van de opvang van Oekraïnse vluchtelingen worden volledig gecompenseerd door het Rijk. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
In dit taakveld zit FCL 661415 Toeslagenaffaire Ondersteuning gedupeerden. De overschrijding bedraagt € 61.979. Deze uitgaven worden gecompenseerd door direct gerelateerde baten uit de bijbehorende specifieke uitkering. De overschrijding van de lasten classificeren we daarom als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Verder zit in de taakveld ook FCL 667115 Inzet in Wijkteams. Hier bedraagt de onderschrijding € 62.802, wat met name komt door het niet volledig kunnen invullen van het personeelsbestand.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking van € 61.979 binnen dit taakveld als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. De onderschrijding van € 62.802 kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
In dit taakveld zit de overschrijding op de Wet BUIG uitkeringen van € 749.590. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven aan de Wet Werk en Bijstand. De uitvoering van deze wet betreft een open einde regeling, waardoor de overschrijding acceptabel is. Daarnaast zit ook het Minimabeleid (FCL 661400) in dit taakveld. Hier heeft een overschrijding van € 500.012 plaatsgevonden, wat volledig is toe te schrijven aan de gemaakte kosten voor de uitvoering van de energietoeslag. Voor de uitgaven aan de energietoeslag worden we volledig gecompenseerd door het Rijk, waardoor er direct gerelateerde baten tegenover staan.
Verder zit in dit taakveld een onderschrijding op FCL 661005 Besluit Zelfstandigen van € 56.700. Dit budget is helemaal niet gebruikt, omdat er geen leningen zijn verstrekt. Ook is er een onderschrijding op de Schuldhulpverlening van € 65.064, omdat vanwege de BAR-ontvlechting niet alle projecten volledig zijn uitgevoerd.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking van € 749.590 binnen dit taakveld als een categorie b budgetafwijking, en is daarmee acceptabel. De afwijking van € 500.012 kwalificeren we als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee eveneens acceptabel. De onderschrijdingen van € 56.700 en € 65.064 kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Op FCL 662301 Re-integratieprojecten is een onderschrijding van € 62.837, met name omdat de begroting te ruim was ingeschat.
Conclusie: De onderschrijding kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.
Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO)
In de WMO zit op FCL 666225 WMO Begeleiding een onderschrijding van € 110.988, wat met name verklaard kan worden door een daling van de beschikkingen.
Conclusie: De onderschrijding kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.
Taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
In de WMO zit op FCL 667215 WMO Begeleiding en overige PGB een onderschrijding van € 69.787, wat met name komt omdat de tariefindexatie minder hoog heeft uitgepakt dan begroot.
Conclusie: De onderschrijding kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel.
Lokale jeugdhulp
De verantwoording van de lokale jeugdhulp is dit jaar samen genomen (zie de toelichting in programma 7 voor meer informatie hierover), en bestaat uit de volgende FCL's:
667205 Lokale jeugdhulp PBG --> onderschrijding van € 129.743
667300 Perceel 1: Jeugdhulp begeleiding --> onderschrijding van € 42.968
667305 Perceel 1: Jeugdhulp behandeling -->onderschrijding van € 249.248
667310 Perceel 2: Jeugdhulp behandeling --> onderschrijding van € 81.442
667315 Perceel 2: Jeugdhulp dagbesteding --> onderschrijding van € 74.414
667320 Perceel 3: Jeugdhulp begeleiding --> onderschrijding van € 78.049
667325 Perceel 3: Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf --> overschrijding van € 524.926
667330 Perceel 4: Jeugdhulp behandeling --> overschrijding van € 13.666
668200 Lokale jeugdhulp ZIN --> geen over- of onderschrijding
Totale onderschrijding op lokale jeugdhulp: € 117.272.
De overschrijdingen zitten in taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding (voor FCL 667325) en taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling (voor FCL 667330), en hebben te maken met het opnieuw inrichten van de administratie. De uitgaven aan jeugdhulp betreffen een open-einde regeling.
Conclusie: De diverse onderschrijdingen kwalificeren we niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel. De afwijkingen van € 524.926 en € 13.666, binnen respectievelijk taakvelden 6.72A en 6.72B, betreffen een open-einde regeling, en kwalificeren we daarom als een categorie b budgetafwijking, en zijn daarmee acceptabel.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid
Voor de SPUK IZA bedraagt de overschrijding € 110.893. Deze lasten worden volledig gecompenseerd door direct gerelateerde baten.
Conclusie: we kwalificeren de afwijking van € 110.893 als een categorie a budgetafwijking, en is daarmee acceptabel.
Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 7 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 47.055.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
De totale overschrijding in het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen bedraagt € 466.694.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar het programma 'Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten'.
Taakveld 0.5 Treasury
De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding betreft de toerekening van rente vanuit de activa aan de diverse taakvelden, op FCL 691101. De toerekening is een stuk lager uitgevallen dan begroot (nadelig effect is € 453.642), als gevolg van een lagere omslagrente en uitgestelde investeringen.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel, doordat het nadeel in dit taakveld leidt tot voordelen in andere taakvelden.
Dummy rekeningen
De dummy rekeningen lopen door alle programma's heen, en hebben te maken met de interne doorbelasting van de BAR-kosten (uren) vanuit programma 1 naar de diverse taakvelden en programma's. Deze doorverdeling leidt tot verschillen in de programma's en de taakvelden. Omdat er minder uren zijn geschreven op de BAR in programma 1, kunnen er ook minder uren doorbelast worden naar de overige programma's. Het totaal van alle dummy rekeningen, voor alle programma's samen, komt echter op € 0,00 uit. Hierbij lopen de saldi van de programma's 2 t/m 9, als gevolg van de doorbelasting, weg tegen de totale mutatie uit programma 1. Zie hiervoor het onderdeel 'Impact BAR uren 2023' in het deelhoofdstuk Rechtmatigheid.
In programma 9 zorgen de dummy's voor een totale onderschrijding van € 1.236.
Conclusie: We kwalificeren de afwijkingen niet als een budgetafwijking, en tellen derhalve niet mee in het oordeel.
Er blijft na bovenstaande analyse nog een bedrag van € 11.812 over, en bestaat uit diverse verschillen die individueel allen kleiner zijn dan € 50.000. Daarom zijn ze niet nader geanalyseerd.
Programma Overhead
De totale overschrijding in het onderdeel Overhead bedraagt € 210.906.
We noemen hieronder de belangrijkste afwijkingen per taakveld, voor significante over- en onderschrijdingen.
Voor de verdere financiële analyse van de afwijkingen verwijzen wij u naar het programma 'Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten'.
Taakveld 0.4 Overhead
De belangrijkste oorzaak voor de overschrijding betreft de doorbelaste overhead vanuit de BAR (FCL 600530) ; hier is € 136.096 meer aan uitgegeven dan begroot. In programma 1 is een voordeel op de doorbelasting van de BAR-uren van € 105.445. Verder zit er in dit taakveld een overschrijding op FCL 600200 Bestuursondersteuning, van € 78.198. Dit komt met name door diverse advieskosten en nagekomen personele lasten, waarvan de hoogte pas na het kalenderjaar bekend is geworden. Dit had echter wel begroot kunnen worden, omdat al wel bekend was dat er nog zaken na zouden komen.
Conclusie: We kwalificeren de afwijking binnen dit taakveld van € 136.096 niet als een budgetafwijking, en telt derhalve niet mee in het oordeel. De afwijking van € 78.198 betreft een onrechtmatige budgetafwijking. Er telt derhalve € 78.198 mee in het oordeel.
Er blijft na bovenstaande analyse nog een bedrag van € 3.388 over, en bestaat uit diverse verschillen die individueel allen kleiner zijn dan € 50.000. Daarom zijn ze niet nader geanalyseerd.