Programma 4 - Financiën

Inleiding en missie Programma 4

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit programma bevat speerpunten over de ontwikkeling van de financiële positie en risico's van de gemeente Albrandswaard. De Planning & Control cyclus is het instrument om zicht te houden op de voortgang van het gevoerde beleid en de financiële gezondheid van de gemeente.

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Wij geven niet meer uit dan we ontvangen. Onze structurele lasten zijn in evenwicht met de structurele baten. Op deze wijze kunnen wij de voorzieningen voor onze inwoners duurzaam bekostigen en zijn wij financieel betrouwbaar voor onze maatschappelijke partners. De gemeentelijke belastingen voor inwoners en bedrijven worden zo laag mogelijk gehouden en waar mogelijk gematigd. Daarnaast blijven we verstandig omgaan met de reserve- en schuldenposities van Albrandswaard en trachten we deze in de komende jaren te verbeteren om zo onze toenemende risico's op te kunnen vangen.

4.1 Financiën

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.

Terug naar navigatie - CWP 4.1.1 Het maatschappelijk rendement van de uitgaven wordt vergroot. Scherpe keuzes maken wij met betrekking tot nut en noodzaak van voorgenomen investeringen. Dit doen wij ook bij vervolgbesluiten van eerder genomen besluiten.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.

Terug naar navigatie - CWP 4.1.2 Bij een goede en stabiele financiële positie van de gemeente, hoort ook een actueel financieel beleid. Dit draagt bij aan een goede (financiële) afweging bij de besluitvorming.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.

Terug naar navigatie - CWP 4.1.3 Een meer integrale aanpak van het kwalificeren en kwantificeren van de risico’s die een gemeente loopt en vergroting van de sturing op en beperking van deze risico’s.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Programma 4 - Financiën Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Werkelijk 2023 Verschil (voordeel is + nadeel is -)
Lasten
4.1-Financien 819.800 798.400 9.409 788.991
Totaal Lasten 819.800 798.400 9.409 788.991
Baten
4.1-Financien 0 0 33.693 -33.693
Totaal Baten 0 0 33.693 -33.693
Saldo van baten en lasten 819.800 798.400 -24.284 822.684
Onttrekkingen 432.500 432.500 432.500 0
Stortingen 10.800 10.800 10.800 0
Mutaties reserves -421.700 -421.700 -421.700 0

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
FCL 692201 Stelposten € 798.400 voordelig
In 2023 is er voor in totaal € 20.000 een beroep gedaan op de stelposten. 

Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698004 Mutaties reserves programma 4 € 0 (geen voor- of nadeel)
De daadwerkelijke stortingen en onttrekkingen zijn conform de begroting geboekt.

Kerngegevens

Terug naar navigatie - Kerngegevens
Financiële structuur Jaarrekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Jaarrekening 2023
Omvang totale begroting/exploitatieomzet 77.950.858 71.489.100 76.383.936
(Begrotings)resultaat 4.583.632 -2.412.800 2.974.341
Omvang algemene uitkering incl. stelpost Jeugd 37.807.893 38.452.400 39.764.837
Algemene reserve 11.107.725 10.914.685 15.055.705
Beklemde reserves en bestemmingsreserve 19.210.478 21.616.803 22.046.441
Weerstandscapaciteit 14.197.245 16.247.285 17.974.566
Voorzieningen 9.095.528 8.557.284 8.267.439