Paragraaf 6 - Verbonden partijen
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - AlgemeenGemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
1,8% |
|||
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeenten t.a.v. de uitvoering van Besluit Bodemkwalititeit. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022 vraagt de aandacht. Samen met alle participanten bereidt DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De DCMR wil zich in 2021 steeds meer ontwikkelen tot een datagedreven organisatie. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
2.551 |
3.200 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
10.000 |
10.000 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
352 |
|
Risico's |
Controle over en sturing op financieel resultaat. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
20 gemeenten, waterschap Hollandse Delta en Regionale Afvalstoffen Dienst Hoeksche Waard. |
|||
Stemverhouding |
3,3% |
|||
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ. |
|||
Bestuurlijk belang |
Bevoegheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ, is overgedragen aan de VP. Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de ambtelijke commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het algemeen bestuur: 1 lid (portefeuillehouder Financiën). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Door gemeentelijke herindelingen (fusies van gemeenten) bij de deelnemers van de GR SVHW neemt het aantal deelnemers af. Dit heeft echter geen financiële gevolgen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
795 |
700 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
6.200 |
6.200 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
208 |
|
Risico's |
Uittreding van deelnemers waardoor de kosten voor de overgebleven deelnemers gaan stijgen. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten regio Rijnmond. |
|||
Stemverhouding |
6,7% |
|||
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de wet Publiek Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Coronacrisis heeft veel invloed op GGD-RR aangezien infectieziektebestrijding één van de basistaken is die zij uitvoert voor de regiogemeenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
174 |
|
Risico's |
De GGD-RR is onderdeel van de organisatie van de gemeente Rotterdam. Deze gemeente is dan ook volledig risicodrager van de GGD-RR en de GR. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam. |
|||
Stemverhouding |
3,125% |
|||
Openbaar belang |
Doel: Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Vanuit de kwartaalcijfers constateren wij dat de uitnutting van het budget vooralsnog conform begrotingswijziging 2020 verloopt. Wel zijn er knelpunten op het ambulante perceel E, de verwijzingen naar dit perceel lopen met name via de huisartsen. De wachttijden op perceel E zijn lang en inzet van extra budget heeft dit niet opgelost. Verbeteringen in de bedrijfsvoering en samenwerking van de verschillende zorgaanbieders zijn nu de focus. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
2.664 |
|
Risico's |
Deelnemende gemeente zijn alle 15 volledig risicodragend. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Gemeenschappelijke regeling voor het natuur- en recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Rotterdam en provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
14% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap op IJsselmonde. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde. |
|||
Bestuurlijk belang |
2 algemeen bestuursleden waarvan 1 in het dagelijks bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Inhoudelijke en procesmatige zoektocht naar besparingen. Meer sturing door gemeenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
4.070 |
4.091 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.370 |
1.299 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
184 |
|
Risico's |
Lagere kwaliteit groengebieden. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Gemeenschappelijke regeling BAR-organisatie |
Vestigingsplaats Barendrecht |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. - In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren. - Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisaties de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden. - Er wordt invulling gegeven op de zeven inhoudelijke verbindende thema's van de drie gemeenten. Deze thema's zijn: duurzaamheid, veiligheid, economie, maatschappij, voorzieningen, ruimte en mobiliteit. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de BAR-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten één wethouder en de burgemeester, de voorzitter meegerekend. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De BAR gaat zelf invulling geven aan een bezuinigingsopgave in scenario's van 1/2/3% van de totale omgeving. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
7.402 |
7.184 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
15.248 |
|
Risico's |
Financierbaarheid door de deelnemers, kwaliteit van geleverde diensten. |
|||
Sturingscenario |
Chauffeur |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
|||
Stemverhouding |
5% |
|||
Openbaar belang |
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongevalslachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio's heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
|||
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur (+ 1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonersaantal van boven 50.000. Zij brengen voor elk volgende 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit toe een maximum van elf stemmen per gemeente. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Ontwikkelagenda (inrichting organisatie), WNRA m.b.t. ontwikkelingen regelgeving vrijwilligers, Corona. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
9.447 |
9.008 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
59.132 |
59.284 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
-269 |
Bijdrage gemeente 2021 |
1.285 |
|
Risico's |
Vrijwaring van gemeenten voor aansprakelijkheid van niet verzekerbare risico's. Het gaat hier om juridische gevolgrisico's, zoals claims. Wegvallen en niet toereikend zijn van subsidie Impuls omgevingswet. Wegvallen en niet toerekend zijn van LEC-gelden. Inwerkingtreding Omgevingswet. Spreiding en beschikbaarhied ambulancezorg. Gevolgen van (vernderde) wet- en regelgeving niet tijdig op kunnen vervangen. Vertraagd tempo en/of voldoende aanpassing bijdragen van stakholders van de VRR t.b.v kostenontwikkeling. Aanbesteding ambulancezorg. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Alarmering bevolking. Personele capaciteit brandweer. Bestaansrecht organisatie/ Ontwikkelagenda VRR. Garantstelling lening Coorperatie AZRR. Effecten en kosten als gevolg van grote crises (bv. uitbraak iPM - grieppandemie). |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
1,8% |
|||
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeenten t.a.v. de uitvoering van Besluit Bodemkwalititeit. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 lid dagelijks bestuur en daarmee 1 lid algemeen bestuur |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022 vraagt de aandacht. Samen met alle participanten bereidt DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De DCMR wil zich in 2021 steeds meer ontwikkelen tot een datagedreven organisatie. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
2.551 |
3.200 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
10.000 |
10.000 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
352 |
|
Risico's |
Controle over en sturing op financieel resultaat. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Essendael Beheer BV |
Besloten vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
gemeente Albrandswaard en Bouwfonds Property Development BV (BPD BV) |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Essendael Beheer BV fungeert als beherend vennoot in GEM Essendael CV. |
|||
Bestuurlijk belang |
Wethouder RO, Economie, Milieu & Duurzaamheid en wethouder Buitenruimte & Wonen zijn lid van de raad van commissarissen. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
- |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
45 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
|
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
GEM Essendael C.V.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GEM Essendael C.V.GEM Essendael CV |
Commanditaire vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
gemeente Albrandswaard, Essendael Beheer BV en BPD BV |
|||
Stemverhouding |
33% |
|||
Openbaar belang |
De CV is een samenwerking tussen de gemeente, BPD BV en Essendael Beheer BV. Deze BV is beherend vennoot. De gemeente en BPD BV zijn de commanditaire vennoten. De CV heeft onder andere als doel locatie-ontwikkeling. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de CV berust bij Essendael Beheer BV. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
- |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
96 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
|
Risico's |
De jaarlijkse winst komt voor 48% ten gunste van de gemeente. Een deel van de te verwachte resultaten is opgenomen in het meerjarenperspectief. Een latere en/of lagere winstuitkering heeft mogelijk gevolgen voor het sluitend meerjaren perspectief van de begroting. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
401 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0.006% |
|||
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijk belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van aandeelhouders via de wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Banken hebben tot nu toe aan circa 128.000 instellingen uitstel gegeven van de betaling van aflossing op hun lopende lening vanwege de Coronacrisis. Hiermee is tot nu toe drie miljard euro gemoeid. Bij de BNG bank hebben onder meer instellingen op het gebied van sport en cultuur zich gemeld. De banken geven klanten met een krediet van 2,5 miljard euro tot en met 31 juli 2020 de tijd om uitstel aan te vragen. BNG gaat echter nog een stapje verder. Klanten die al een aanvraag hebben gedaan, of dat uiterlijk doen op 31 juli 2020, voor een aflossing na 31 juli, krijgen uitstel tot uiterlijk 31 januari 2021. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
11 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
|
Risico's |
De BNG krijgt te maken met meer concurrentie. Mede door de lage rente gaan institutionele beleggers op zoek naar veilige beleggingen die toch een redelijk rendement opleveren. Er is sprak van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. Door de Coronacrisis worden op de financiële markten, waar BNG Bank het geld ophaalt, intussen grote verliezen geleden. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating dus ziet voor zichzelf geen doemscenario's. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een (forse) voorziening, maar op het totale krediet is het percentage oninbare leningen slechts 0,33%. De portefeuille blijft kwalitatief sterk. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stedin Groep |
Naamloze vennootschap |
||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
44 Nederlandse gemeenten |
||||||
Stemverhouding |
0,42% |
||||||
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
Stedin zet flinke stappen in de energietransitie met focus op haar kerntaken. De opbrengst van het vorig jaar verkochte Joulz Diensten maakte het mogelijk schulden af te lossen en daarmee ruimte te maken voor nieuwe investeringen. Tegelijkertijd zijn er (onverwachte) tegenslagen te melden zoals de versnelde vervanging van brosse gasleidingen van gietijzer en asbestcement en de recente vondst van asbest in meterkasten. Ook stijgen de investeringen fors met name door de energie-transitie. Deze door maatregelen van de overheid gedreven investeringen leggen een enorme druk op het financiële profiel van de gehele netbeheersector, maar bij Stedin in het bijzonder. Het probleem zit met name in de negatieve kasstroom en het voorfinancieren van allerlei fors gestegen kosten. Denk in dit verband bijvoorbeeld aan de stijging van transportkosten van TenneT die niet direct bij de klant in rekening mogen worden gebracht. Al met al staat de lange termijn financiering bij Stedin onder hoge spanning. Zonder beheersmaatregelen zal de goede kredietwaardigheid in het gedrang komen en wordt het lastig om nog externe financiering aan te trekken door Stedin. Vanuit de Aandeelhouderscommissie (AHC) van Stedin is een werkgroep Lange Termijn Financiering in overleg met het bestuur van Stedin op zoek naar verschillende varianten van beheersmaatregelen. Voor eind 2020 zal elke deelnemende gemeente dan een keuze moeten maken hoe zij hier financieel aan kan bijdragen. |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
||||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
607 |
|||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
|||
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
||||
Risico's |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van dalende gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door een combinatie van toename van het investeringsprogramma met name als gevolg van de energietransitie en de daarmee fors stijgende kosten (zoals die van TenneT) staat zowel de financiering als de dividenduitkering van Stedin onder forse druk. |
||||||
Sturingscenario |
Achterbank |
||||||
bedragen x € 1.000 |
|||||||
NV BAR Afvalbeheer |
Vestingsplaats Rhoon |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Collegelid als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De NV Bar-Afvalbeheer bestaat 5 jaar. In dat kader is in 2020 een onderzoek gestart naar de mate waarin de gekozen organisatievorm nog voldoet aan de uitgangspunten zoals deze zijn geformuleerd bij de oprichting van de NV. De besluitvorming over de uitkomsten van het onderzoek kunnen effect hebben op de toekomstige organisatievorm. Daarnaast wordt in 2021 door de NV de implementatie van de afvalbeleidsplannen afgerond. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
300 |
300 |
Aandelen kapitaal |
100 |
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
1.805 |
|
Risico's |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
BV Gemeenschappelijk Bezit Evides (water) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Besloten vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten (21 stuks in Zuid Holland zuid) en Provincies. |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
Zorg dragen voor de watervoorziening binnen het voorzienngsgebied.De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van deze instelling voor nutsvoorzieningen, omdat deze nut heeft voor de inwoners van de gemeente, en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De RvC van de Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappijk (PZEM) en haar Zeeuwse aandeelhouders zijn van mening dat hun aandelen zo spoedig mogelijk rechtstreeks in publieke handen moeten komen van Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland zonder dat die aandelen eerst formeel moeten worden aangeboden aan BV Gemeenschappelijk Bezig Evides (GBE). Verhanging van de aandelen zal volgens planning in 2019 plaatsvinden. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
902 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
|
Risico's |
Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten. Vanwege het Coronavirus kunnen tijdelijk activiteiten stilvallen, kunnen (lopende) projecten vertragen en in specifieke segmenten kan sprake zijn van vraaguitval. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Landschapstafel IJsselmonde |
Vestingsplaats Rotterdam |
Bestuursover- eenkomst |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam |
|||
Stemverhouding |
||||
Openbaar belang |
1. Komen tot afstemming van van beleid, uitvoering en monitoring ten aanzien van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde ten einde de kwaliteit van het landschap in standhouden c.q. te verbeteren; 2. Samenwerken aan het Uitvoeringsprogramma 'Groen IJsselmonde' om een stimulans te geven aan en te komen tot een recreatief aantrekkelijk, toegankelijk en bruikbaar groen landschap, waardoor ook kan worden bijgedragen aan de economische ontwikkeling van IJsselmonde; 3. Inzetten op afstemming van het beheer van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde, het stellen van kaders voor het beheer en streven naar een verbetering van de efficiëntie in beheer in overleg met de terreinbeherende instanties. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 collegelid in betuur |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Herbezinning op rol, nu subsidie PZH geheel is weggevallen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
||
Risico's |
Geen. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
|||
Stemverhouding |
3,6% |
|||
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor Publiek Belang. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Regionaal wordt sterk ingezet op verbetering en modernisering van het dienstenpakket van CJG Rijnmond. Onder de paraplu van het programma CJG Next, wordt een gedifferentieerd en gepersonaliseerd basispakket JGZ ontwikkeld en verdere vernieuwing vormgegeven. In 2021 wordt de ontwikkeling van het programma verder voortgezet en waar mogelijk al tot uitvoer gebracht. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
691 |
|
Risico's |
Onzekerheid verlenen van subsidies/informatiebeveiliging /arbeidsmarkt zorgprofessionals/onvoorziene gevolgen door de coronacrisis. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Vereniging |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Alle gemeenten zijn lid. |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
De VNG is de belangenbehartiger van alle gemeenten en is gesprekspartner van andere overheden, leden van het parlement, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen. |
|||
Bestuurlijk belang |
De burgemeester is coördinerend portefeuillehouder. De gemeente vaardigt een bestuurlijk vertegenwoordiger af naar de algemene ledenvergadering. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Bijdragen vanuit de VNG aan het klimaatakkoord, de omgevingswet, de financiële tekorten sociaal domein, opschalingskorting en Cororna crisis en de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
102 |
|
Risico's |
Beperkt. Door compensatie voor loon- en prijsontwikkeling en een jaarlijkse groei van 1% wordt evenwicht tussen uitgen en inkomsten bereikt. Er is ook het risico dat tijdens de ALV anders wordt besloten. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stichting Distripark |
Stichting |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard, Port of Rotterdam NV |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en exploitatie van het Distripark Eemhaven. |
|||
Bestuurlijk belang |
In onderling overleg huisvesten van bedrijven passend bij de bestuurlijke afspraken vanuit de bestuursovereenkomst. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
|
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
SvWrR |
Stichting |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne |
|||
Stemverhouding |
||||
Openbaar belang |
Beleid en producten op het gebied van wonen binnen regio in gezamenlijkheid opstellen. |
|||
Bestuurlijk belang |
||||
Actuele ontwikkelingen |
Stafbureau, monitor Regioakkoord, actualisatie Regioakkoord, regionale Woonvisie, intranet. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2021 |
31 december 2021 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2021 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
|
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
In theorie kunnen een of meerdere gemeenten hun financiele verplichtingen niet nakomen. Deze kans is heel klein. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||