In deze paragraaf treft u informatie aan over de gemeentelijke belastingen en gebonden
heffingen. Aan de orde komt het gemeentelijke beleid een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid, en de lokale lastendruk in vergelijking met omliggende gemeenten.
Paragraaf 1 - Lokale heffingen
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingenDe uitwerking van de begroting 2021 vloeit voort uit de Agenda van de Samenleving 2019-2022 en de kaderstelling programmabegroting. Een algemeen uitgangspunt is dat de gemeentelijke belastingen zo laag mogelijk worden gehouden en waar mogelijk worden gematigd.
Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingenDe gemeentelijke woonlasten worden bepaald door de uitgaven van burgers aan Onroerende zaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De OZB is een gemeentelijke belasting waarbij de opbrengsten in de algemene dekkingsmiddelen terecht komen en dus vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig bestemd zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken. De gebonden heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en retributies) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn (lager mag ook). Dit is inclusief de toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Albrandswaard kiest voor tarieven die 100% van de kosten dekken.
Algemene (beleids)ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Algemene (beleids)ontwikkelingenBenchmark woonlasten
Vanaf 2020 is de macronorm vervangen door de benchmark woonlasten van de Coelo. De benchmark beoogt, door middel van meer vergelijking de informatievoorziening over de ontwikkeling van de lokale lasten te bevorderen, zodat hiermee door de gemeenten ten aanzien van de keuzes omtrent de ontwikkeling van de lokale lasten rekening gehouden kan worden. De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning.
Begrotingsregels
Het BBV schrijft voor dat in de paragraaf lokale heffingen kostenonderbouwingen voor belastingtarieven moeten zijn opgenomen. Dit geldt in het bijzonder voor de gebonden heffingen. In deze paragraaf zijn er kostenonderbouwingen opgenomen volgens het BBV-model. Deze geven inzicht in de opbouw van de geraamde baten en lasten.
Onderdeel van de begrotingsregels zijn richtlijnen voor de berekening van de overhead. De overhead wordt binnen de gemeentelijke begrotingen afzonderlijk zichtbaar gemaakt. In overeenstemming met de nieuwe regels met betrekking tot de berekening van de overhead en de toe te rekenen kosten conform de financiële verordening van Albrandswaard, wordt een opslag voor de kosten van overhead meegenomen in de tarievenberekening.
Het jaarlijkse percentage aan toerekenbare overhead wordt berekend door de totale overheadkosten vanuit de BAR-begroting en (deels) gemeentebegroting te delen door de overblijvende directe kosten van de BAR-begroting. Het berekende overheadpercentage per gemeente wordt vervolgens als toeslag berekend over de directe personeelslasten die specifiek aan de heffing/ het tarief zijn toe te schrijven.
Overzicht geraamde belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en heffingenHierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.
Gemeentelijke belastingen | Begroting | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Onroerende zaakbelastingen | 6.733.800 | 6.935.900 | 7.143.900 | 7.358.300 | 7.358.300 |
Gebonden heffingen | Begroting | ||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Afvalstoffenheffing | 2.736.600 | 3.884.200 | 3.904.600 | 3.815.600 | 3.885.800 |
Rioolheffing | 2.963.300 | 2.983.500 | 3.005.600 | 3.026.600 | 3.035.700 |
De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.
Tarieven 2021
Terug naar navigatie - Tarieven 2021Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak.
Waardepeildatum
De waarde van een onroerende zaak wordt vastgesteld conform de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). De vastgestelde waarde geldt voor een tijdvak van één jaar en heeft als peildatum 1 januari van één jaar eerder. In 2021 zal de OZB daarom berekend worden op basis van WOZ-waarde met als waardepeildatum 1 januari 2020.
Opbrengst OZB
Jaarlijks ontvangen we in juli van het SVHW een raming van de heffingsmaatstaven van de verschillende belastingen en heffingen. Op basis hiervan wordt de berekening gemaakt van de opbrengsten en de tarieven voor de lokale heffingen.
Bij het bepalen van de opbrengst OZB voor de begrotingsjaren 2021 – 2024 is de opbrengstraming van 2020 gecorrigeerd met het stijgingspercentage van 3% exclusief areaaluitbreiding door nieuwbouw. De opbrengst van OZB wordt voor 2021 geraamd op € 6.935.900. In deze opbrengstraming zitten de verwachte waardeontwikkeling van de WOZ inclusief areaaluitbreiding en de verwachte verminderingen op aanslagen verwerkt.
OZB tarief 2021
Op basis van het voorgaande zien de tarieven OZB voor 2021 er als volgt uit.
Onroerende zaakbelastingen | 2020 | 2021 |
(als percentage van de WOZ-waarde) | ||
Eigenaren woningen | 0,1277% | 0,1247% |
Eigenaren niet-woningen | 0,3708% | 0,3830% |
Gebruikers niet-woningen | 0,3050% | 0,3268% |
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde
voorzieningen.
Onderbouwing kostendekkende tarieven
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald.
Afvalstoffenheffing | ||||
Omschrijving | 2021 | |||
Kosten van de activiteit vanuit de NV BAR Afvalbeheer | 1.805.100 | |||
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | 1.472.400 | |||
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen | -371.300 | |||
Netto kosten van de activiteit | 2.906.200 | |||
Toe te rekenen kosten | ||||
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | 294.400 | |||
Overhead, inclusief omslagrente | 41.400 | |||
BTW | 642.200 | |||
Totale kosten | 3.884.200 | |||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 3.884.200 | |||
Dekkingspercentage | 100,0% |
Op basis van de huidige tariefstructuur zien de tarieven voor 2021 ten opzichte van 2020 als volgt uit:
Afvalstoffenheffing | 2020 | 2021 |
Eenpersoonshuishouden | 215,28 | 302,52 |
Meerpersoonshuishouden | 287,04 | 403,44 |
Invoering variabel tarief 2021 uitgesteld naar 2022
Volgens het afvalbeleidsplan afval en grondstoffen zou in 2021 het variabel tarief voor restafval ingevoerd worden. De implementatie is uitgesteld met een jaar aangezien er meer voorbereidingstijd nodig blijkt te zijn. De afvalstoffenheffing is uiteindelijk afhankelijk van de hoeveelheid restafval die wordt aangeleverd. Bij een variabel tarief geldt dat huishoudens die het afval goed scheiden en daardoor weinig restafval aanbieden, minder afvalstoffenheffing gaan betalen. De nieuwe tarieven zullen bij de vaststelling van de belastingverordeningen en –tarieven in de raadsvergadering van december ter vaststelling worden aangeboden.
Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te verhalen die gepaard gaan met de gemeentelijke wateropgave. De gemeentelijke watertaken die uit de heffing bekostigd mogen worden, zijn de taken die betrekking hebben op:
• de inzameling, de berging en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater en op de zuivering van huishoudelijk afvalwater door middel van kleinere individuele installaties voor de behandeling van afvalwater (IBA);
• de inzameling en de verdere verwerking van afvloeiend hemelwater;
• het treffen van maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming.
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald.
Rioolheffing | |||
Omschrijving | 2021 | ||
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | 191.600 | ||
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | 1.128.200 | ||
Inkomsten van de activiteit, exclusief heffingen | -36.300 | ||
Voorziening beklemde middelen | 1.093.700 | ||
Netto kosten van de activiteit | 2.377.200 | ||
Toe te rekenen kosten | |||
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | 241.900 | ||
Overhead, inclusief omslagrente | 176.300 | ||
BTW | 380.500 | ||
Totale kosten | 3.175.900 | ||
Opbrengst rioolheffing | 2.983.500 | ||
Dekkingspercentage | 94% |
Ten laste van de voorziening is een bedrag van € 192.400 aangewend ter dekking van het resterende 6 %. Deze tarievenberekening en kostenonderbouwing zijn gebaseerd op het oude Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP 2017 – 2020), waarbij de tarieven op hetzelfde niveau blijven.
Rioolheffing | 2020 | 2021 |
Eenpersoonshuishouden | 202,86 | 202,86 |
Meerpersoonshuishouden | 270,48 | 270,48 |
Lijkbezorgingsrechten
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten. De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald.
Lijkbezorgingsrechten | |
Omschrijving | 2021 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | 139.400 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | 156.300 |
Netto kosten van de activiteit | 295.700 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, inclusief omslagrente | 116.600 |
Totale kosten | 412.300 |
Opbrengst lijkbezorgingsrechten | 214.400 |
Dekkingspercentage | 52% |
Tarieven lijkbezorging
Lijkbezorging | 2020 | 2021 |
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 25 jaar | 2.135 | 2.135 |
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 25 jaar | 4.271 | 4.271 |
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 25 jaar | 3.499 | 3.499 |
Begraafkosten (personen vanaf 12 jaar) | 1.324 | 1.324 |
Afkoop van verplichte onderhoudskosten (25 jaar) | 1.092 | 1.092 |
Tarieven overige gemeentelijke heffingen
De algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3% met dien verstande dat de opbrengst maximaal kostendekkend mogen zijn.
Leges Publieksdiensten en omgevingsvergunning
Onder de naam leges worden rechten geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn.
De in de leges publiekszaken te dekken kosten zijn als volgt opgebouwd.
Leges publiekszaken | |
Omschrijving | 2021 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | 183.600 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente | 44.400 |
Netto kosten van de activiteit | 228.000 |
Toe te rekenen kosten | |
Afdracht Rijksleges | 116.300 |
Overhead, inclusief omslagrente | 173.600 |
BTW | 1.700 |
Totale kosten | 519.600 |
Opbrengst leges publiekszaken | 331.600 |
Dekkingspercentage | 64% |
De in de leges omgevingsvergunning te dekken kosten zijn als volgt opgebouwd.
Leges vergunningen | |
Omschrijving | 2021 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | 364.560 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | 61.996 |
Netto kosten van de activiteit | 426.556 |
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | |
Overhead, inclusief omslagrente | 324.189 |
BTW | 3.404 |
Totale kosten | 754.149 |
Opbrengst leges vergunningen | 463.500 |
Dekkingspercentage | 61% |
leges APV
Terug naar navigatie - leges APVDe in de leges APV-vergunningen en bijzondere wetten te dekken kosten zijn als volgt opgebouwd.
Leges APV en bijzondere wetten | |
Omschrijving | 2021 |
Kosten van de activiteit vanuit de BAR-organisatie | 137.870 |
Kosten van de activiteit vanuit de gemeente, inclusief omslagrente | 2.000 |
Netto kosten van de activiteit | 139.870 |
Overhead, inclusief omslagrente | 121.297 |
BTW | 1.274 |
Totale kosten | 262.441 |
Opbrengst leges vergunningen | 29.458 |
Dekkingspercentage | 11% |
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleidHet gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid is gebaseerd op de vastgestelde notitie Verruiming kwijtschelding van belastingen. Op basis hiervan wordt kwijtschelding verleend voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Burgers die voldoen aan de ABW-normen krijgen een volledige kwijtschelding. De overige gemeentelijke bijstandsregelingen kennen afwijkende normen of een afwijkende vergoedingssystematiek.
In de begroting 2021 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen.
Kwijtschelding | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Afvalstoffenheffing | 98.600 | 98.600 | 98.600 | 98.600 | 98.600 |
Rioolheffing | 114.500 | 114.500 | 114.500 | 114.500 | 114.500 |
Totaal | 213.100 | 213.100 | 213.100 | 213.100 | 213.100 |
Overzicht belastingdruk
Terug naar navigatie - Overzicht belastingdrukTot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten voor burgers (woningen) en het bedrijfsleven (niet woningen/ bedrijven) inzichtelijk gemaakt.
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | Afwijking | ||||
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | ||||||
A: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 202,86 | € 202,86 | € 202,86 | € 0,00 | 0% | |||
Afval | € 177,27 | € 215,28 | € 302,52 | € 87,24 | 41% | |||
Totaal | € 380,13 | € 418,14 | € 505,38 | € 87,24 | 21% | |||
B: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 270,48 | € 270,48 | € 270,48 | € 0,00 | 0% | |||
Afval | € 236,36 | € 287,04 | € 403,44 | € 116,40 | 41% | |||
Totaal | € 506,84 | € 557,52 | € 673,92 | € 116,40 | 21% | |||
C: Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 312.500* | ||||||||
Rioolgebruik | € 202,86 | € 202,86 | € 202,86 | € 0,00 | 0% | |||
Afval | € 177,27 | € 215,28 | € 302,52 | € 87,24 | 41% | |||
OZB-eigendom | € 341,12 | € 399,06 | € 389,69 | -€ 9,37 | -2% | |||
Totaal | € 721,25 | € 817,20 | € 895,07 | € 77,87 | 10% | |||
D: Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 312.500* | ||||||||
Rioolgebruik | € 270,48 | € 270,48 | € 270,48 | € 0,00 | 0% | |||
Afval | € 236,36 | € 287,04 | € 403,44 | € 116,40 | 41% | |||
OZB-eigendom | € 355,60 | € 399,06 | € 389,69 | -€ 9,37 | -2% | |||
Totaal | € 862,44 | € 956,58 | € 1.063,61 | € 107,03 | 11% | |||
*Gemiddelde WOZ-waarde woning in 2020 volgens Coelo. |
Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten
Terug naar navigatie - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeentenOm de absolute woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten van 2020 ten opzichte van 2019. Hiermee wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de woonlasten. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning van gemiddelde WOZ waarde. Daarnaast is een overzicht gegeven van de geldende tarieven (2020) van gemeentelijke belastingen van deze gemeenten.
tarieven per gemeenten 2020 | |||||
afvalstoffen-heffing | rioolheffing | OZB-tarief | gem. woning-waarde | woonlasten* | |
Albrandswaard | 287 | 270 | 0,1277% | 312.500 | 957 |
Barendrecht | 314 | 177 | 0,1078% | 317.900 | 834 |
Ridderkerk | 304 | 163 | 0,1184% | 237.000 | 747 |
Zwijndrecht | 380 | 302 | 0,1127% | 216.000 | 904 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 335 | 184 | 0,1108% | 278.400 | 827 |
* Coelo-Atlas 2020 | |||||
Vergelijking woonlasten 2019 en 2020
Terug naar navigatie - Vergelijking woonlasten 2019 en 2020Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2020)
Terug naar navigatie - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2020)De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting.