Paragraaf 6 - Verbonden partijen
Algemeen
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - AlgemeenDe gemeente Albrandswaard heeft de kadernota verbonden partijen vastgesteld voor de periode 2016 – 2020. Het doel van deze nota is een methodiek te ontwikkelen waarmee de bestaande verbonden partijen kunnen worden beoordeeld en aangestuurd. De nota sluit aan bij de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 januari 2015 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling; een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.
BAR-organisatie
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BAR-organisatieGemeenschappelijke regeling BAR-organisatie |
Vestigingsplaats Barendrecht |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. - In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren. - Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisaties de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden. - Er wordt invulling gegeven op de zeven inhoudelijke verbindende thema's van de drie gemeenten. Deze thema's zijn: duurzaamheid, veiligheid, economie, maatschappij, voorzieningen, ruimte en mobiliteit. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de BAR-organisatie en bestaat uit de drie colleges van de 3 BAR-gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Dit bestuur vergadert vier keer per jaar. Het dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten één wethouder en de burgemeester, de voorzitter meegerekend. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Bestuurlijk is gekozen de organisatie opnieuw in te richten/ (deels) te ontvlechten. Daarbij blijft corona boven de markt hangen, opvang van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
4.952 |
4.718 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
6.907 |
|
Risico's |
Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatie beveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en (wettelijke) taken en opgaven uit te voeren. |
|||
Sturingscenario |
Chauffeur |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
BNG
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - BNGNV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
401 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0.006% |
|||
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijk belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van aandeelhouders via de wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
BNG heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op Sustainable Development Goals (SDG’s). |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
11 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
Risico's |
Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening. De kredietportefeuille is kwalitatief sterk. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Centrum Jeugd & Gezin RijnmondCentrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
|||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
||||||
Stemverhouding |
3,6% |
||||||
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor Publiek Belang. |
||||||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
||||||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
||||||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
||||||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
niet bekend |
|||
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
niet bekend |
|||
Resultaat 2024 |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
986 |
|||
Risico's |
Onzekerheid impact coronavirus op dienstverlening/onzekerheid omvang subsidie/onvoldoende informatiebeveiliging/onverwachte kostenstijgingen door overheidsmaatregelen of verhoging van premies/beperkte beschikbaarheid zorgprofessionals op de arbeidsmarkt/discrepantie tussen toekomstig profiel personeel versus huidig personeelsbestand. |
||||||
Sturingscenario |
n.t.b. |
||||||
bedragen x € 1.000 |
|||||||
DCMR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - DCMRGemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
13 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
1,8% |
|||
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeenten t.a.v. de uitvoering van Besluit Bodemkwalititeit. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 lid algemeen bestuur |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De invoering van de Omgevingswet (nu per 01-01-2024) vraagt de aandacht. Samen met alle participanten bereidt DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De ingezette ontwikkeling naar een datagedreven DCMR wordt in 2024 doorgezet. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
2.900 |
2.903 |
Aandelen kapitaal |
|
Vreemd vermogen |
14.000 |
12.414 |
Leningen/garantstellingen |
|
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
467 |
|
Risico's |
Controle over en sturing op financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. Daarnaast het werven van nieuwe mensen in de huidige moeilijke markt en het behouden van de kennis. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Essendael Beheer B.V.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Essendael Beheer B.V.Essendael Beheer BV |
Besloten vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
gemeente Albrandswaard en Bouwfonds Property Development BV (BPD BV) |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Essendael Beheer BV fungeert als beherend vennoot in GEM Essendael CV. |
|||
Bestuurlijk belang |
Wethouder RO, Economie, Milieu & Duurzaamheid en wethouder Buitenruimte & Wonen zijn lid van de raad van commissarissen. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
- |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
Aandelen kapitaal |
0 |
||
Vreemd vermogen |
Leningen/garantstellingen |
0 |
||
Resultaat 2024 |
Bijdrage gemeente 2024 |
|||
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Evides
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - EvidesBV Gemeenschappelijk Bezit Evides (water) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Besloten vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten (21 stuks in Zuid Holland zuid) en Provincies. |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
Zorg dragen voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied.De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal, omdat deze nut heeft voor de inwoners van de gemeente, en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Algemene vergadering van Aandeelhouders via wethouder Financiën. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Door onzekerheid over de jaarlijkse uitvoering van investeringen alsmede de economische ontwikkelingen, zijn de resultaten binnen Evides onzeker. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
902 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
Risico's |
Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
GEM Essendael C.V.
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GEM Essendael C.V.GEM Essendael CV |
Commanditaire vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
gemeente Albrandswaard, Essendael Beheer BV en BPD BV |
|||
Stemverhouding |
33% |
|||
Openbaar belang |
De CV is een samenwerking tussen de gemeente, BPD BV en Essendael Beheer BV. Deze BV is beherend vennoot. De gemeente en BPD BV zijn de commanditaire vennoten. De CV heeft onder andere als doel locatie-ontwikkeling. |
|||
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de CV berust bij Essendael Beheer BV. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
- |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
Aandelen kapitaal |
0 |
||
Vreemd vermogen |
Leningen/garantstellingen |
0 |
||
Resultaat 2024 |
Bijdrage gemeente 2024 |
|||
Risico's |
De jaarlijkse winst komt voor 48% ten gunste van de gemeente. Een deel van de te verwachte resultaten is opgenomen in het meerjarenperspectief. Een latere en/of lagere winstuitkering heeft mogelijk gevolgen voor het sluitend meerjaren perspectief van de begroting. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
GGD
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - GGDGemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD Rotterdam-Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
13 gemeenten regio Rijnmond. |
|||
Stemverhouding |
7,7% |
|||
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de wet Publiek Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Na de ervaringen met de Coronacrisis is de GGD-organisatie in 2022 gestart met een traject van GGD 3.0, waarin is gewerkt aan een visie voor de toekomst. In dit traject heeft de GGD 3 scenario's uitgewerkt. Uiteindelijk heeft het AB op 29-06-2023 gekozen voor de minimale variant, waarmee het minimale basistakenpakket in stand wordt gehouden. Dit betekent dat de GGD bepaalde toepassingen uit de coronaorganisatie niet kan behouden, maar wel een stap voorwaarts zet t.o.v. de GGD van vóór de coronapandemie. Aan ambities die benoemd staan in GGD 3.0 wordt geen invulling gegeven. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
onbekend |
onbekend |
Aandelen kapitaal |
n.v.t. |
Vreemd vermogen |
onbekend |
onbekend |
Leningen/garantstellingen |
n.v.t. |
Resultaat 2024 |
onbekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
269 |
|
Risico's |
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Jeugdhulp Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Jeugdhulp RijnmondGemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne en Rotterdam. |
|||
Stemverhouding |
6,25% |
|||
Openbaar belang |
Doel: Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 7/24 crisisopvang. Het realiseren van schaalvoordelen. Het delen van kennis en expertise. De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
|||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Er is sprake van stijging van intensieve zorgbehandeling. Ook heeft de gemeente te maken met een afwijking in de verwerking van de wets-aanpassing van het woonplaatsbeginsel. Tevens is op verzoek van de Tweede Kamer, de lonen in de zorg dit jaar extra verhoogd en extra indexatie toegevoegd. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
10.800 |
10.800 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
3.243 |
|
Risico's |
Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend in deze open einde regeling. In 2021 zijn stappen gezet om de managementinformatie over het zorgverbruik en wachttijden te verbeteren waardoor gedurende het jaar steeds beter inzicht is in het zorgverbruik bijvoorbeeld via dashboards. Met ingang van 2023 is de vlaktax afgeschaft waardoor gemeenten de werkelijke zorgkosten over het jaar krijgen toegerekend. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Landschapstafel IJsselmonde
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Landschapstafel IJsselmondeLandschapstafel IJsselmonde |
Vestingsplaats Rotterdam |
Bestuursover- eenkomst |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam. |
|||
Stemverhouding |
||||
Openbaar belang |
1. Invullen van het Zuid Hollands Programma Landelijk Gebied 2. Komen tot afstemming van van beleid, uitvoering en monitoring ten aanzien van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde ten einde de kwaliteit van het landschap in standhouden c.q. te verbeteren; 3. Samenwerken aan het Uitvoeringsprogramma 'Groen IJsselmonde' om een stimulans te geven aan en te komen tot een recreatief aantrekkelijk, toegankelijk en bruikbaar groen landschap, waardoor ook kan worden bijgedragen aan de economische ontwikkeling van IJsselmonde; 3. Inzetten op afstemming van het beheer van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde, het stellen van kaders voor het beheer en streven naar een verbetering van de efficiëntie in beheer in overleg met de terreinbeherende instanties. |
|||
Bestuurlijk belang |
1 collegelid in bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Beperktere rol Landschapstafel en daarom nieuwe afgeslankte vorm. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
Aandelen kapitaal |
0 |
||
Vreemd vermogen |
Leningen/garantstellingen |
0 |
||
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
4 |
|
Risico's |
Geen. |
|||
Sturingscenario |
||||
bedragen x € 1.000 |
||||
Natuur en recreatiegebied IJsselmonde
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Natuur en recreatiegebied IJsselmondeGemeenschappelijke regeling voor het natuur- en recreatiegebied IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Rotterdam en provincie Zuid-Holland. |
|||
Stemverhouding |
20% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap op IJsselmonde. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde. |
|||
Bestuurlijk belang |
2 algemeen bestuursleden waarvan 1 in het dagelijks bestuur. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Zoeken naar bezuiniging, opbouwen buffer voor lagere subsidiebijdrage Rotterdam en PZH. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
3.605 |
3.955 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
2.043 |
1.250 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
216 |
|
Risico's |
Structurele tekorten middellange termijn. |
|||
Sturingscenario |
n.t.b. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
NV BAR Afvalbeheer
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - NV BAR AfvalbeheerNV BAR Afvalbeheer |
Vestingsplaats Rhoon |
Naamloze vennootschap |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
|||
Stemverhouding |
33,33% |
|||
Openbaar belang |
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen. |
|||
Bestuurlijk belang |
Collegelid als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De verwerkingsprijzen van afval stijgen en de opbrengsten van grondstoffen dalen. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
niet bekend |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
niet bekend |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
niet bekend |
|
Risico's |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stedin
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - StedinStedin Groep |
Naamloze vennootschap |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
44 Nederlandse gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0,42% |
|||
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat deze maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de Algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal Stedin naar verwachting van 2023 tot en met 2030 ruim € 8 miljard nodig hebben om te investeren in de netten. De komende jaren is € 1,8 miljard nodig. Daarover is Stedin in gesprek met huidige en mogelijke nieuwe aandeelhouders zoals het Rijk, provincies en niet-aandeelhoudende gemeenten. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
607 |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
Risico's |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van dalende gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door een combinatie van toename van het investeringsprogramma met name als gevolg van de energietransitie en de daarmee fors stijgende kosten staat zowel de financiering als de dividenduitkering van Stedin onder druk. |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Stichting Distripark
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Stichting DistriparkStichting Distripark |
Stichting |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Gemeente Albrandswaard, Port of Rotterdam NV |
|||
Stemverhouding |
50% |
|||
Openbaar belang |
Ontwikkeling en exploitatie van het Distripark Eemhaven. |
|||
Bestuurlijk belang |
In onderling overleg huisvesten van bedrijven passend bij de bestuurlijke afspraken vanuit de bestuursovereenkomst. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
niet bekend |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
niet bekend |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
niet bekend |
|
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
Achterbank |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
SVHW
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - SVHWSamenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW) |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Het Waterschap Hollandse Delta en 12 gemeenten. |
|||
Stemverhouding |
5,0% |
|||
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de waardebepaling, in het kader van de wet WOZ. |
|||
Bestuurlijk belang |
Bevoegheden van het College m.b.t. heffing en invordering belastingen, WOZ is middels delegatie overgedragen aan de VP. Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de ambtelijke commissie: 1 lid (regiefunctionaris VP). Albrandswaard is zowel in het Algemeen Bestuur als in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd. (Wethouder Financiën). |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De wijzigingen de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en enkele andere wetten hebben de controlerende rol van gemeenteraden van de deelnemers van de GR SVHW versterkt. Op grond hiervan wordt de huidige GR SVHW aangepast aan de wettelijke wijzigingen. Met ingang van 2024 komt er een nieuwe deelnemer bij. Gemeente Drimmelen heeft om toetreding tot de GR SVHW gevraagd. Hierop is positief besloten door het Algemeen Bestuur van SVHW. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
765 |
765 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
5.931 |
5.832 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
311 |
|
Risico's |
Uittreding van deelnemers waardoor de kosten voor de overgebleven deelnemers kunnen gaan stijgen. Andersom heeft toetreding van nieuwe deelnemers invloed op de kosten die door meedere deelnemers gedragen kunnen worden. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - Veiligheidsregio Rotterdam RijnmondVeiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestingsplaats Rotterdam |
Gemeenschap- pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
|||
Stemverhouding |
7,7% |
|||
Openbaar belang |
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongevalslachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio's heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
|||
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur (+ 1 plaatsvervangend lid). Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonersaantal van boven 50.000. Zij brengen voor elk volgende 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit toe een maximum van elf stemmen per gemeente. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Maatschappelijke, bestuurlijke en technologische ontwikkelingen hebben invloed op het werk van de VRR. Zo hebben ze te maken met een toenemende vergrijzing, klimaatverandering, de energietransitie en neemt de concentratie van mensen en bedrijven in dunbevolkte gebieden al jaren af, terwijl het in dichtbevolkte gebieden juist verder toeneemt. Daarbij is hun manier van communiceren, zakendoen en samenwerken compleet veranderd. De economische en maatschappelijke afhankelijkheid leidt tot complexere incidenten en grotere effecten, terwijl risico’s steeds minder worden geaccepteerd in de sterk geïndividualiseerde samenleving. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
5.763 |
381 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
115.541 |
111.898 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
-4.221 |
Bijdrage gemeente 2024 |
1.583 |
|
Risico's |
Duurzame piketorganisatie
Vakbekwaamheid
Vrijwaring van gemeenten niet verzekerbare risico's
Personele capaciteit
Bouwsteen verplichte karakter
Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg
Niet of beperkt verzekerbare schade
Fiscale risico's
Alarmering bevolking
Ontwikkeling GHOR |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
VNG
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - VNGVereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Vereniging |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
355 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
0,28% |
|||
Openbaar belang |
De VNG is de belangenbehartiger van alle gemeenten en is gesprekspartner van andere overheden, leden van het parlement, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen. |
|||
Bestuurlijk belang |
De burgemeester is coördinerend portefeuillehouder. De gemeente vaardigt een bestuurlijk vertegenwoordiger af naar de algemene ledenvergadering. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
De manier waarop het nieuwe kabinet omgaat met de tekorten van gemeenten. Opstelling van de wet decentrale overheden waarin o.a. financiële relaties tussen overheden geregeld moeten worden. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
niet bekend |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
niet bekend |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
niet bekend |
|
Risico's |
Beperkt. Door compensatie voor loon- en prijsontwikkeling en een jaarlijkse groei van 1% wordt evenwicht tussen uitgen en inkomsten bereikt. Er is ook het risico dat tijdens de ALV anders wordt besloten. |
|||
Sturingscenario |
Nog vast te stellen |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
SwWrR
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - SwWrRSvWrR |
Stichting |
|||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westvoorne |
|||
Stemverhouding |
||||
Openbaar belang |
Beleid en producten op het gebied van wonen binnen regio in gezamenlijkheid opstellen. |
|||
Bestuurlijk belang |
||||
Actuele ontwikkelingen |
De druk op woningmarkt neemt verder toe, zowel voor de koop- als huursector. De marktdruk leidt tot hogere koopprijzen en bijbehorende woonlasten. De slaagkansen van (actief) woningzoekenden in de regio nemen af en de wachtlijsten worden langer. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Aandelen kapitaal |
niet bekend |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
niet bekend |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
niet bekend |
|
Risico's |
- |
|||
Sturingscenario |
In theorie kunnen een of meerdere gemeenten hun financiele verplichtingen niet nakomen. Deze kans is heel klein. |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||
MRDH
Terug naar navigatie - Paragraaf 6 - Verbonden partijen - MRDHGemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschap-pelijke regeling |
||
|---|---|---|---|---|
Deelnemende partijen |
21 gemeenten |
|||
Stemverhouding |
2,78% |
|||
Openbaar belang |
Samenwerking in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op het gebied van verkeer en vervoer en het verbeteren van het economisch vestigingklimaat. De MRDH moet leiden tot het verbeteren van het economisch vestigingsklimaat en van de bereikbaarheid van de regio. |
|||
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in het algemeen bestuur door de burgemeester. |
|||
Actuele ontwikkelingen |
Albrandswaard beschikt over twee metrostations en buurtbussen die door vrijwilligers gerund worden. De fietsenstallingen bij de metrostations dienen aangepast te worden.
- Verkeersveiligheid gaan we vergroten met extra aandacht voor de omgeving van scholen
- Antes heeft cliënten uit de hele regio zij zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer. Antes werkt op diverse manieren aan modernisering o.a. door innovatieve technieken toe te passen in de zorgverlening en met de ontwikkeling van een woonzorgpark. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk meer woningen in de goed bereikbare omgeving te bouwen.
- Albrandswaard werkt op verschillende manieren aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers die vooruit willen, innovatief zijn maar ook actief bijdragen aan de transitie naar een duurzame, gezonde, lokale en regionale economie. In 2050 wil Albrandswaard een klimaatneutrale gemeente zijn. Daar wordt aan gewerkt door bundeling van krachten gericht op het stimuleren van hergebruik van grondstoffen, duurzame mobiliteit, deelmobiliteit en het verminderen van de afvalstroom.
- Ook realiseren we deze periode een snellaadnetwerk.
- De bijzondere kwaliteiten van Albrandswaard op het gebied van wonen en groene ruimte blijven voorop staan. En zullen in de toekomst o.a. vanwege verstedelijking en de lage brede welvaart in de regio nog belangrijker worden.
- Door de ontwikkeling en toepassing van domotica te stimuleren , ondersteunen we langer thuis wonen met een betere kwaliteit van leven. Er wordt actief onderzoek gedaan naar aanvullende financieringsbronnen om al deze doelen te kunnen realiseren, variërend van lokale/regionale fondsen tot Europese subsidies. |
|||
Financiele postitie - verbonden partij |
Financieel belang - gemeente |
|||
1 januari 2024 |
31 december 2024 |
|||
Eigen vermogen |
36.670 |
44.317 |
Aandelen kapitaal |
0 |
Vreemd vermogen |
1.564.260 |
1.670.425 |
Leningen/garantstellingen |
0 |
Resultaat 2024 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
78 |
|
Risico's |
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Door Corona is het aantal reizigers in het OV afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen heeft geleid tot minder opbrengsten. In 2023 moeten de structurele gevolgen blijken. De gevolgen kunnen van invloed zijn op de MRDH, omdat zij railvoertuigen en -infrastructuur en bussen financiert. De MRDH heeft voor deze financieringen echter een aantal reserves gevormd. Hiermee vangen zij het risico (gedeeltelijk) op. |
|||
Sturingscenario |
Bijrijder |
|||
bedragen x € 1.000 |
||||