Niet in voorgaande programma's verantwoorde baten en lasten
Inleiding
Terug naar navigatie - - InleidingMet ingang van het begrotingsjaar 2017 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (het BBV) gewijzigd. Een van de wijziging betreft het verantwoorden van algemene baten en lasten in de begroting en jaarrekening.
Baten en lasten die direct verbandhouden met activiteiten die gericht zijn op de externe klant, worden verantwoord in de programma’s. Dus alleen de baten en lasten die betrekking hebben op het primaire proces worden in de programma’s opgenomen. Baten en lasten die hier niet onder vallen, worden buiten de programma’s gehouden. Het gaat hierbij om overheadkosten, algemene dekkingsmiddelen, Vennootschapsbelasting en onvoorzien.
Zo komt er meer inzicht in de omvang van de baten en lasten van het primaire proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder.
1. Algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - - 1. Algemene dekkingsmiddelenInleiding
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - InleidingAlgemene dekkingsmiddelen zijn middelen die geen relatie hebben met een bepaalde activiteit.
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen de taakvelden 0.5 Treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belasting overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Wat mag het kosten?Algemene dekkingsmiddelen |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
324.029 |
131.900 |
283.400 |
220.000 |
177.900 |
221.200 |
|
Baten |
45.315.579 |
46.524.900 |
48.642.400 |
50.649.200 |
49.816.400 |
51.157.500 |
|
Totaal baten en lasten |
-44.991.549 |
-46.393.000 |
-48.359.000 |
-50.429.200 |
-49.638.500 |
-50.936.300 |
|
Totaal Algemene dekkingsmiddelen |
-44.991.549 |
-46.393.000 |
-48.359.000 |
-50.429.200 |
-49.638.500 |
-50.936.300 |
|
Verklaring van verschillen
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Verklaring van verschillenVerschillen algemene dekkingsmiddelen ten opzichte van gewijzigde begroting 2023 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Verschil 1e tr 2023 - Begroting 2024 |
|
|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen |
131.900 |
283.400 |
151.500 |
|
Totaal Lasten |
131.900 |
283.400 |
151.500 |
|
Baten |
||||
9.1-Algemene dekkingsmiddelen |
46.524.900 |
48.642.400 |
2.117.500 |
|
Totaal Baten |
46.524.900 |
48.642.400 |
2.117.500 |
|
Saldo baten en lasten |
-46.393.000 |
-48.359.000 |
-1.966.000 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - VerschilverklaringHieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.
Lasten
9.1 De deelnemersbijdrage aan de SVHW is verhoogd met ongeveer € 51.000. Daarnaast wordt er minder rente toegerekend aan het programma (-/- € 260.000).
Hier staan lagere uitgaven aan rente voor langlopende leningen tegenover; deze lasten nemen met ruim € 100.000 af t.o.v. 2023. Verder is de doorbelasting van de BAR-bijdrage ongeveer € 50.000 lager.
Baten
9.1 De toename in de baten komt met name door hogere OZB-opbrengsten van ca. € 298.000, en door de hogere uitkering uit het Gemeentefonds, van (afgerond) € 3 miljoen.
Uitsplitsing lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing lokale heffingenLokale heffingen |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo lokale heffingen |
-7.065.302 |
-7.449.700 |
-7.583.000 |
-7.816.800 |
-8.060.800 |
-8.312.000 |
|
Uitsplitsing dividend
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing dividendDividend |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo dividend |
-107.600 |
-193.700 |
-163.300 |
-163.300 |
-163.300 |
-163.300 |
|
Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Saldo financieringsfunctieHet saldo van de betaalde rente en de ontvangen rente wordt door middel van het renteomslagpercentage via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden. Deze doorberekening is gebaseerd op de boekwaarde van de vaste activa per 1 januari x het renteomslagpercentage. Het percentage wordt berekend bij het opstellen van de begroting, waarbij uitgegaan wordt van de geraamde boekwaarde van de vaste activa en de geraamde rente. Het saldo van de financieringsfunctie betreft het verschil tussen rentelasten van de geldleningen OG (verminderd met de eventueel ontvangen rente) en de doorbelaste rentelasten naar de taakvelden.
Uitsplitsing saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Uitsplitsing saldo financieringsfunctieFinancieringsfunctie |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo financieringsfunctie |
-45.081.308 |
-46.450.900 |
-48.413.100 |
-50.483.100 |
-49.692.400 |
-50.990.400 |
|
Algemene uitkering
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - Algemene uitkeringDe verantwoorde algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de ten tijde van het opstellen van de begroting bekende informatie (meicirculaire 2023). Voor een specificatie van de ontwikkeling van de algemene uitkering wordt verwezen naar de verschillenanalyse, die u terug kunt vinden in het onderdeel Financiële begroting.
omschrijving |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|---|---|---|---|---|
Meicirculaire 2023 |
2.233.000 |
2.321.000 |
1.383.000 |
1.444.000 |
Vrijval stelpost jeugd |
-1.132.300 |
-1.043.500 |
0 |
0 |
Totaal correcties Algemene uitkering |
1.100.700 |
1.277.500 |
1.383.000 |
1.444.000 |
+/+ is positief |
||||
-/- is negatief |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - 1. Algemene dekkingsmiddelen - BeleidsindicatorenNr. |
Indicator |
Beschrijving indicator |
AW |
NL* |
Cijfers over |
|---|---|---|---|---|---|
1 |
Gemiddelde WOZ-waarde (bron: CBS) |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in duizenden euro's. |
431 |
369 |
2021 |
2 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (bron: COELO) |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |
876 |
733 |
2023 |
3 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (bron: COELO) |
Het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten |
1.150 |
905 |
2022 |
Waar staat je gemeente d.d. 18 juli 2023 |
|||||
* |
Klasse matig stedelijk |
2. Overhead
Terug naar navigatie - - 2. OverheadInleiding
Terug naar navigatie - 2. Overhead - InleidingOverheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV artikel 1 lid 2). In de notitie Overhead van de commissie BBV is aangegeven welke baten en lasten verantwoord worden onder overheadkosten.
In het kort komt het erop neer dat de volgende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden:
- Directe kosten worden zoveel mogelijk direct toerekenen aan de desbetreffende taakvelden en programma’s;
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead;
- Sturende taken vervult door hiërarchische leidinggevende behoren tot de overhead, en
- De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.
De baten en lasten voor overhead zijn verantwoord op het taakveld 0.4 Overhead.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 2. Overhead - Wat mag het kosten?Overhead |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
9.2-Overhead |
8.677.481 |
8.826.800 |
9.398.600 |
9.343.100 |
9.230.100 |
9.228.300 |
|
Totaal Lasten |
8.677.481 |
8.826.800 |
9.398.600 |
9.343.100 |
9.230.100 |
9.228.300 |
|
Baten |
|||||||
9.2-Overhead |
58.643 |
31.800 |
24.000 |
24.700 |
24.700 |
24.700 |
|
Totaal Baten |
58.643 |
31.800 |
24.000 |
24.700 |
24.700 |
24.700 |
|
Totaal baten en lasten |
8.618.838 |
8.795.000 |
9.374.600 |
9.318.400 |
9.205.400 |
9.203.600 |
|
Saldo overhead |
8.618.838 |
8.795.000 |
9.374.600 |
9.318.400 |
9.205.400 |
9.203.600 |
|
Verklaring van verschillen
Terug naar navigatie - 2. Overhead - Verklaring van verschillenVerschillen overhead ten opzichte van gewijzigde begroting 2023 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Verschil 1e tr 2023 - Begroting 2024 |
|
|---|---|---|---|---|
Lasten |
||||
9.2-Overhead |
8.826.800 |
9.398.600 |
571.800 |
|
Totaal Lasten |
8.826.800 |
9.398.600 |
571.800 |
|
Baten |
||||
9.2-Overhead |
31.800 |
24.000 |
-7.800 |
|
Totaal Baten |
31.800 |
24.000 |
-7.800 |
|
Saldo baten en lasten |
8.795.000 |
9.374.600 |
579.600 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 2. Overhead - VerschilverklaringHieronder zullen individuele verschillen groter dan € 50.000 nader worden toegelicht.
Lasten
9.2 De hogere lasten komen met name omdat we vanaf 2024 weer een eigen personeelsbegroting hebben, die deels naar Overhead wordt doorverdeeld. Dit is nieuw t.o.v. 2023, en betreft ongeveer € 1,8 miljoen. Hier staat tegenover dat de lasten met betrekking tot de BAR-bijdrage juist zijn afgenomen, met ongeveer € 1,7 miljoen, omdat de BAR-bijdrage aanzienlijk lager is geworden vanaf 2024.
3. Vennootschapsbelasting (Vpb)
Terug naar navigatie - - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb)Inleiding
Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - InleidingDoor de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen zijn gemeenten met ingang van 1 januari 2016 Vpb-plichtig over hun (winstgevende) ondernemersactiviteiten. Doel van deze wet is het scheppen van een gelijk speelveld tussen overheidsondernemingen en private ondernemingen.
Omdat de Belastingdienst de gemeente in zijn geheel aanslaat voor de Vpb-heffing en deze heffing niet per overheidsonderneming uitsplitst is, wordt de eventueel af te dragen Vpb-heffing van alle ondernemingsactiviteiten opgenomen als één bedrag in het programmaplan en het overzicht van baten en lasten. Het is niet nodig om per programma waarin ondernemingsactiviteiten zijn opgenomen een naar rato-deelbedrag Vpb-heffing te ramen.
De Vpb is verantwoord onder het taakveld 0.9.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - Wat mag het kosten?Vennootschapsbelasting |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-37.181 |
419.600 |
32.200 |
31.600 |
31.600 |
31.600 |
|
Totaal baten en lasten |
-37.181 |
419.600 |
32.200 |
31.600 |
31.600 |
31.600 |
|
Totaal saldo vennootschapsbelasting |
-37.181 |
419.600 |
32.200 |
31.600 |
31.600 |
31.600 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 3. Vennootschapsbelasting (Vpb) - VerschilverklaringEr zijn geen individuele verschillen groter dan € 50.000.
4. Onvoorzien
Terug naar navigatie - - 4. OnvoorzienInleiding
Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - InleidingIn de begroting is een bedrag opgenomen voor onvoorziene lasten. Er is sprake van onvoorziene lasten wanneer deze onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar zijn. Deze post is niet bedoeld om overschrijdingen op bestaande budgetten te dekken.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - Wat mag het kosten?Onvoorzien |
Realisatie 2022 |
Begroting 2023 na wijziging |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
9.4-Onvoorzien |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Totaal Lasten |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Totaal baten en lasten |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Saldo onvoorzien |
0 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
|
Verschilverklaring
Terug naar navigatie - 4. Onvoorzien - VerschilverklaringEr zijn geen individuele verschillen groter dan € 50.000.