Programma 4 - Financiën
Inleiding en missie Programma 4
Terug naar navigatie - - Inleiding en missie Programma 4Inleiding
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 4 - InleidingDit programma bevat speerpunten over de ontwikkeling van de financiële positie en risico's van de gemeente Albrandswaard. De Planning & Control cyclus is het instrument om zicht te houden op de voortgang van het gevoerde beleid en de financiële gezondheid van de gemeente.
Missie
Terug naar navigatie - Inleiding en missie Programma 4 - MissieWij geven niet meer uit dan we ontvangen. Onze structurele lasten zijn in evenwicht met de structurele baten. Op deze wijze kunnen wij de voorzieningen voor onze inwoners duurzaam bekostigen en zijn wij financieel betrouwbaar voor onze maatschappelijke partners. De gemeentelijke belastingen voor inwoners en bedrijven worden zo laag mogelijk gehouden en waar mogelijk gematigd. Daarnaast blijven we verstandig omgaan met de reserve- en schuldenposities van Albrandswaard en trachten we deze in de komende jaren te verbeteren om zo onze toenemende risico's op te kunnen vangen.
4.1 Financiën
Terug naar navigatie - - 4.1 FinanciënWat hebben we bereikt?
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt?4.1.1 Financieel beleid
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - 4.1.1 Financieel beleidDe financiële positie van onze gemeente is gezond en toekomstbestendig.
4.1.2 Lokale lasten
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - 4.1.2 Lokale lastenVerantwoorde lasten(verlichting) voor onze bewoners en bedrijven.
4.1.3 Risicobeheersing
Terug naar navigatie - 4.1 Financiën - Wat hebben we bereikt? - 4.1.3 RisicobeheersingPassende maatregelen om onze risico's te beperken en onze benodigde weerstandscapaciteit te ontlasten.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - Wat heeft het gekost?Programma 4 - Financiën |
Primaire begroting 2022 |
Begroting na wijziging 2022 |
Werkelijk 2022 |
Verschil (voordeel is + nadeel is -) |
|
|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
4.1-Financien |
1.249.200 |
739.300 |
47.171 |
692.129 |
|
Totaal Lasten |
1.249.200 |
739.300 |
47.171 |
692.129 |
|
Baten |
|||||
4.1-Financien |
0 |
321.000 |
368.939 |
-47.939 |
|
Totaal Baten |
0 |
321.000 |
368.939 |
-47.939 |
|
Saldo van baten en lasten |
1.249.200 |
418.300 |
-321.768 |
740.068 |
|
Onttrekkingen |
511.500 |
576.200 |
511.500 |
64.700 |
|
Stortingen |
10.800 |
10.800 |
10.800 |
0 |
|
Mutaties reserves |
-500.700 |
-565.400 |
-500.700 |
-64.700 |
|
Gerealiseerd resultaat programma 4 |
748.500 |
-147.100 |
-822.468 |
675.368 |
|
Analyse financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - Analyse financiële afwijkingenTaakveld 0.8 Overige baten en lasten
FCL 692201 Stelposten € 737.800 voordelig
In 2022 is er in totaal voor € 511.400 een beroep gedaan op de stelposten.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
FCL 698004 Mutaties reserves programma 4 € 64.700 nadelig
Het nadelig saldo wordt veroorzaakt omdat er geen uitgaven zijn gedaan aan het opstellen van een visie Rand van Rhoon en een Omgevingsvisie.
Kerngegevens
Terug naar navigatie - Programma 4 - Financiën - KerngegevensFinanciële structuur |
Jaarrekening 2021 |
Begroting 2022 na wijziging |
Jaarrekening 2022 |
|---|---|---|---|
Omvang totale begroting/exploitatieomzet |
78.856.600 |
72.518.600 |
77.950.858 |
(Begrotings)resultaat |
1.137.356 |
-13.300 |
4.583.632 |
Omvang algemene uitkering incl. stelpost Jeugd |
32.491.472 |
36.448.000 |
37.807.893 |
Algemene reserve |
13.495.785 |
11.494.600 |
11.107.725 |
Beklemde reserves en bestemmingsreserve |
19.903.203 |
17.359.300 |
19.210.478 |
Weerstandscapaciteit |
17.241.558 |
15.281.700 |
14.197.245 |
Voorzieningen |
9.308.384 |
8.844.500 |
9.095.528 |