Paragraaf 1 - Lokale heffingen

In deze paragraaf treft u informatie aan over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen. Aan de orde komt het gemeentelijke beleid een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid, en de lokale lastendruk in vergelijking met omliggende gemeenten.

Algemene uitgangspunten lokale heffingen

Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingen

De uitwerking van de begroting 2025 vloeit voort uit de Voorjaarsnota 2025. Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een percentage van 3% en/of maximaal kostendekkende tarieven. 

Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen

De gemeentelijke woonlasten worden bepaald door de uitgaven van burgers aan Onroerende zaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De OZB is een gemeentelijke belasting waarbij de opbrengsten in de algemene dekkingsmiddelen terecht komen en dus vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig bestemd zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken. De gebonden heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en retributies) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn (lager mag ook). Dit is inclusief de toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Albrandswaard kiest voor tarieven die 100% van de kosten dekken, uitgezonderd de tarieven voor lijkbezorgingsrechten. 

Algemene (beleids)ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene (beleids)ontwikkelingen

Benchmark woonlasten
Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als zijnde de woonlasten per gemeente.

Kostenonderbouwing tarieven
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de gebonden heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.

Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en heffingen

Hierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.

Gemeentelijke belastingen Begroting
2024 2025 2026 2027 2028
Algemene dekkingsmiddelen
Onroerende zaakbelastingen 7.954.800 8.280.100 8.654.600 8.964.200 9.298.300
Gebonden heffingen Begroting
2024 2025 2026 2027 2028
Afvalstoffenheffing 4.326.400 4.350.500 4.350.500 4.350.500 4.350.500
Rioolheffing 3.173.500 3.400.400 3.417.700 3.433.900 3.459.400

De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.

OZB tarieven 2025

Terug naar navigatie - OZB tarieven 2025

Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Bij het bepalen van de opbrengst OZB voor de begrotingsjaren 2025 – 2028 wordt de opbrengstraming van 2024 gecorrigeerd met het stijgingspercentage van 3% exclusief areaaluitbreiding door nieuwbouw. 

OZB-tarieven 2025
Op basis van het voorgaande en door SVHW in juni/juli aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2025 er als volgt uit:

Onroerende zaakbelastingen 2024 2025
(als percentage van de WOZ-waarde)
Eigenaren woningen 0,1006% 0,1023%
Eigenaren niet-woningen 0,3970% 0,3991%
Gebruikers niet-woningen 0,3270% 0,3325%

Afvalstoffenheffing tarieven 2025

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing tarieven 2025

Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde voorzieningen. 

Onderbouwing kostendekkende tarieven
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Afvalstoffenheffing
Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente 2.298.600
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente 1.112.200
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen -226.000
Netto kosten van de activiteit 3.184.800
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 373.200
Overhead, inclusief (omslag)rente 133.300
Compensabele BTW 664.800
Totale kosten 4.356.100
Opbrengst afvalstoffenheffing 4.350.500
Dekkingspercentage 100%

Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:

Afvalstoffenheffing 2024 2025
Eenpersoonshuishouden (vast tarief) 257,04 261,00
Tweepersoonshuishouden (vast tarief) 334,08 339,00
Meerpersoonshuishouden (vast tarief) 353,04 357,96
Variabel tarief 60 liter 1,15 1,15
Variabel tarief 30 liter 0,57 0,57
Variabel tarief container 240 liter 4,60 4,60

Rioolheffing tarieven 2025

Terug naar navigatie - Rioolheffing tarieven 2025

Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2021-2025 geldt als basis bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing. 

De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Rioolheffing
Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente 1.679.834
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen -39.600
Voorziening beklemde middelen 1.093.000
Netto kosten van de activiteit 2.733.234
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten 345.600
Overhead, inclusief (omslag)rente 313.800
Compensabele BTW 511.200
Totale kosten 3.903.834
Opbrengst rioolheffing 3.400.400
Dekkingspercentage 87%

Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:

Rioolheffing 2024 2025
Eenpersoonshuishouden 220,50 227,04
Meerpersoonshuishouden 294,00 302,76

Lijkbezorging tarieven 2025

Terug naar navigatie - Lijkbezorging tarieven 2025

Lijkbezorging
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.

De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:

Lijkbezorgingsrechten
Omschrijving 2025
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente 204.900
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen 274.300
Netto kosten van de activiteit 479.200
Overhead, inclusief omslagrente 178.200
Totale kosten 657.400
Opbrengst lijkbezorgingsrechten 214.400
Dekkingspercentage 33%

Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:

Lijkbezorging 2024 2025
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar 1.815 1.815
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar 3.620 3.620
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 20 jaar 2.970 2.970
Begraafkosten (personen vanaf 18 jaar) 1.405 1.405
Afkoop van verplichte onderhoudskosten 1 diep (20 jaar) 925 925

Leges

Terug naar navigatie - Leges

De algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3% met dien verstande dat de opbrengst maximaal kostendekkend mogen zijn. 

Leges 
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid.

De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden.

De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:

Leges
Hoofdstuk/Paragraaf Kosten taakveld Overhead BTW Lasten Baten Dekking
1. Algemene dienstverlening
Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand 49.616 23.778 73.394 45.106 61%
Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart 353.482 115.477 468.959 442.005 94%
Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen 68.174 36.247 104.421 105.426 101%
Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens 4.899 431 5.330 4.062 76%
Paragraaf 1.5 - Bestuursstukken
Paragraaf 1.6 - Vastgoedinformatie
Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken 7.801 2.584 10.385 9.635 93%
Paragraaf 1.8 - Gemeentearchief
Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten 20.068 19.057 39.125 41.974 107%
Paragraaf 1.10 - Diversen
Totaal Algemene Dienstverlening 504.000 197.600 - 701.600 648.200 92%
Hoofdstuk/Paragraaf Kosten taakveld Overhead BTW Lasten Baten Dekking
2. Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet
2.3. Omgevingsvergunning 551.100 523.600 5.500 1.080.200 448.200 41%
Totaal Algemene Dienstverlening ihkv Omgevingswet 551.100 523.600 5.500 1.080.200 448.200 41%
Hoofdstuk/Paragraaf Kosten taakveld Overhead BTW Lasten Baten Dekking
3. Diensten waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is
Paragraaf 3.1 - Horeca 4.822 2.592 7.414 2.732 37%
Paragraaf 3.2 - Gereserveerd 3.072 3.072 0%
Paragraaf 3.3 - Winkeltijdenwet
Paragraaf 3.4 - Organiseren evenement of markt 3.786 678 4.464 470 11%
Paragraaf 3.5 - Standplaatsen
Paragraaf 3.6 - Huisvestingswet 2014
Paragraaf 3.7 - In dit hoofdstuk niet benoemd besluit 1.935 1.166 3.101 2.405 78%
Totaal Dienstverlening Europese Richtlijn 13.600 4.400 - 18.100 5.600 31%
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL 1.068.700 725.600 5.500 1.799.900 1.102.000 61%

Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

Indien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten.

In de begroting 2025 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen:

Kwijtschelding 2024 2025 2026 2027 2028
Afvalstoffenheffing 98.600 98.600 98.600 98.600 98.600
Rioolheffing 100.000 100.000 100.000 100.000 100.000
Totaal 198.600 198.600 198.600 198.600 198.600

Overzicht belastingdruk

Terug naar navigatie - Overzicht belastingdruk

Tot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten inzichtelijk gemaakt.

Omschrijving 2023 2024 2025 Afwijking
+ = stijging en - = daling van lasten Absoluut In %
A: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
Rioolgebruik € 220,50 € 220,50 € 227,04 € 6,54 3%
Afval** € 243,00 € 257,04 € 261,00 € 3,96 2%
Totaal € 463,50 € 477,54 € 488,04 € 10,50 2%
B1: Tweepersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik € 294,00 € 294,00 € 302,76 8,76 3%
Afval (tweepersoons)** € 315,00 € 334,08 € 339,00 € 4,92 2%
Totaal € 609,00 € 628,08 € 641,76 € 13,68 2%
B2: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning
Rioolgebruik € 294,00 € 294,00 € 302,76 € 8,76 3%
Afval (meerpersoons)** € 333,00 € 353,04 € 357,96 € 4,92 1%
Totaal € 627,00 € 647,04 € 660,72 € 13,68 2%
C: Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100*
Rioolgebruik € 220,50 € 220,50 € 227,04 € 6,54 3%
Afval** € 243,00 € 257,04 € 261,00 € 3,96 2%
OZB-eigendom € 512,77 € 516,08 € 532,06 € 15,98 3%
Totaal € 976,27 € 993,62 € 1.020,10 € 26,48 3%
D1: Tweepersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100*
Rioolgebruik € 294,00 € 294,00 € 302,76 € 8,76 3%
Afval (tweepersoons)** € 315,00 € 334,08 € 339,00 € 4,92 2%
OZB-eigendom € 512,77 € 516,08 € 532,06 € 15,98 3%
Totaal € 1.121,77 € 1.144,16 € 1.173,82 € 29,66 3%
D2: Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100*
Rioolgebruik € 294,00 € 294,00 € 302,76 € 8,76 3%
Afval (meerpersoons)** € 333,00 € 353,04 € 357,96 € 4,92 1%
OZB-eigendom € 512,77 € 516,08 € 532,06 € 15,98 3%
Totaal € 1.139,77 € 1.163,12 € 1.192,78 € 29,66 3%
*OZB-grondslag voor 2023 en 2024 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2025 uitgaande van 1,4% stijging WOZ en concept tarief 2025.
** Bovenop dit tarief komt het variabel tarief per aanbieding/lediging per zak (60 ltr of 30 ltr)) á € 1,15 resp. € 0,57 of per container á € 4,60.

Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

Terug naar navigatie - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten

De woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2025 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2024. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning.  

tarieven per gemeenten 2024
afvalstoffenheffing rioolheffing OZB-tarief gem. woningwaarde woonlasten*
Albrandswaard 425 294 0,1006% 513.000 1.236
Barendrecht 441 199 0,0878% 486.000 1.067
Ridderkerk 386 215 0,0903% 395.000 957
Zwijndrecht 368 322 0,0866% 389.000 1.027
Hendrik-Ido-Ambacht 410 218 0,0934% 465.000 986
* Coelo-Atlas 2024

Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)

Terug naar navigatie - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)

De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte en de ontwikkeling van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting. Uit de grafiek is af te lezen dat de hoogste stijging van de woonlasten in de gemeente Dordrecht plaatsvindt, met een stijging van 17,04%. Daarentegen zijn de woonlasten in Zoetermeer als enige gemeente gedaald, met -0,84%. Albrandswaard kent een stijging van 1,95%.