In deze paragraaf treft u informatie aan over de gemeentelijke belastingen en gebonden heffingen. Aan de orde komt het gemeentelijke beleid een overzicht van de tarieven, een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid, en de lokale lastendruk in vergelijking met omliggende gemeenten.
Paragraaf 1 - Lokale heffingen
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
Terug naar navigatie - Algemene uitgangspunten lokale heffingenDe uitwerking van de begroting 2025 vloeit voort uit de Voorjaarsnota 2025. Ten aanzien van de gemeentelijke belastingen en heffingen geldt een indexering van de (belasting)tarieven en heffingen met een percentage van 3% en/of maximaal kostendekkende tarieven.
Woonlasten en tarieven belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Woonlasten en tarieven belastingen en heffingenDe gemeentelijke woonlasten worden bepaald door de uitgaven van burgers aan Onroerende zaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing. De OZB is een gemeentelijke belasting waarbij de opbrengsten in de algemene dekkingsmiddelen terecht komen en dus vrij besteedbaar zijn. Daarnaast zijn er gebonden heffingen die volledig bestemd zijn voor de uitvoering van gemeentelijke taken. De gebonden heffingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en retributies) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn (lager mag ook). Dit is inclusief de toe te rekenen compensabele BTW, mutaties in voorzieningen en toe te rekenen kosten voor overhead. Albrandswaard kiest voor tarieven die 100% van de kosten dekken, uitgezonderd de tarieven voor lijkbezorgingsrechten.
Algemene (beleids)ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Algemene (beleids)ontwikkelingenBenchmark woonlasten
Een vergelijking van de gemeentelijke woonlasten maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Deze vergelijking is in deze paragraaf opgenomen. Het overzicht vergelijkt de tarieven van de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing per gemeente en het cumulatieve bedrag van de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als zijnde de woonlasten per gemeente.
Kostenonderbouwing tarieven
In deze paragraaf zijn kostenonderbouwingen voor de berekening van de gebonden heffingen opgenomen. Deze geven inzicht in hoe de geraamde baten c.q. opbrengsten en de geraamde lasten met elkaar in verhouding staan. Het dekkingspercentage van het betreffende taakveld wordt hiermee weergegeven.
Overzicht geraamde belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht geraamde belastingen en heffingenHierna treft u een totaal overzicht aan van in de begroting geraamde opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en de gebonden heffingen.
Gemeentelijke belastingen | Begroting | ||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Algemene dekkingsmiddelen | |||||
Onroerende zaakbelastingen | 7.954.800 | 8.280.100 | 8.654.600 | 8.964.200 | 9.298.300 |
Gebonden heffingen | Begroting | ||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Afvalstoffenheffing | 4.326.400 | 4.350.500 | 4.350.500 | 4.350.500 | 4.350.500 |
Rioolheffing | 3.173.500 | 3.400.400 | 3.417.700 | 3.433.900 | 3.459.400 |
De geraamde opbrengsten zijn een gevolg van de tariefstelling en het aantal heffingseenheden.
OZB tarieven 2025
Terug naar navigatie - OZB tarieven 2025Onroerende zaakbelastingen
De onroerendezaakbelasting (OZB) wordt berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak. Bij het bepalen van de opbrengst OZB voor de begrotingsjaren 2025 – 2028 wordt de opbrengstraming van 2024 gecorrigeerd met het stijgingspercentage van 3% exclusief areaaluitbreiding door nieuwbouw.
OZB-tarieven 2025
Op basis van het voorgaande en door SVHW in juni/juli aangeleverde WOZ-waardeontwikkeling zien de OZB-tarieven voor 2025 er als volgt uit:
Onroerende zaakbelastingen | 2024 | 2025 |
(als percentage van de WOZ-waarde) | ||
Eigenaren woningen | 0,1006% | 0,1023% |
Eigenaren niet-woningen | 0,3970% | 0,3991% |
Gebruikers niet-woningen | 0,3270% | 0,3325% |
Afvalstoffenheffing tarieven 2025
Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing tarieven 2025Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente Albrandswaard maakt voor het (laten) inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Voor de afvalstoffenheffing hanteren wij kostendekkende tarieven in combinatie met een planmatige inzet van de daarvoor gevormde voorzieningen.
Onderbouwing kostendekkende tarieven
De in de afvalstoffenheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Afvalstoffenheffing | ||||
Omschrijving | 2025 | |||
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | 2.298.600 | |||
Lasten vanuit de gemeente, inclusief (omslag)rente | 1.112.200 | |||
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | -226.000 | |||
Netto kosten van de activiteit | 3.184.800 | |||
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | 373.200 | |||
Overhead, inclusief (omslag)rente | 133.300 | |||
Compensabele BTW | 664.800 | |||
Totale kosten | 4.356.100 | |||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 4.350.500 | |||
Dekkingspercentage | 100% |
Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:
Afvalstoffenheffing | 2024 | 2025 |
Eenpersoonshuishouden (vast tarief) | 257,04 | 261,00 |
Tweepersoonshuishouden (vast tarief) | 334,08 | 339,00 |
Meerpersoonshuishouden (vast tarief) | 353,04 | 357,96 |
Variabel tarief 60 liter | 1,15 | 1,15 |
Variabel tarief 30 liter | 0,57 | 0,57 |
Variabel tarief container 240 liter | 4,60 | 4,60 |
Rioolheffing tarieven 2025
Terug naar navigatie - Rioolheffing tarieven 2025Rioolheffing
Het uitgangspunt van de rioolheffing is om gemeenten in staat te stellen de kosten te betalen die samenhangen met de gemeentelijke watertaken. Het Programma Stedelijk Water (PSW) 2021-2025 geldt als basis bij de berekening van de tarieven voor de rioolheffing.
De in de rioolheffing te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Rioolheffing | |||
Omschrijving | 2025 | ||
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | 1.679.834 | ||
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | -39.600 | ||
Voorziening beklemde middelen | 1.093.000 | ||
Netto kosten van de activiteit | 2.733.234 | ||
Vanuit andere activiteiten toe te rekenen kosten | 345.600 | ||
Overhead, inclusief (omslag)rente | 313.800 | ||
Compensabele BTW | 511.200 | ||
Totale kosten | 3.903.834 | ||
Opbrengst rioolheffing | 3.400.400 | ||
Dekkingspercentage | 87% |
Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:
Rioolheffing | 2024 | 2025 |
Eenpersoonshuishouden | 220,50 | 227,04 |
Meerpersoonshuishouden | 294,00 | 302,76 |
Lijkbezorging tarieven 2025
Terug naar navigatie - Lijkbezorging tarieven 2025Lijkbezorging
Voor het verlenen van diensten door en/of het gebruik van de faciliteiten van de begraafplaatsen in Rhoon en Poortugaal worden rechten geheven voor onder andere begraven, onderhoudsrechten en andere lijkbezorgingsrechten.
De in de lijkbezorgingsrechten te dekken kosten zijn als volgt bepaald:
Lijkbezorgingsrechten | |
Omschrijving | 2025 |
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente | 204.900 |
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen | 274.300 |
Netto kosten van de activiteit | 479.200 |
Overhead, inclusief omslagrente | 178.200 |
Totale kosten | 657.400 |
Opbrengst lijkbezorgingsrechten | 214.400 |
Dekkingspercentage | 33% |
Op basis van kostendekkendheid zien de tarieven 2025 er ten opzichte van 2024 als volgt uit:
Lijkbezorging | 2024 | 2025 |
Particulier graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar | 1.815 | 1.815 |
Particulier dubbel graf in Poortugaal (1 diep) voor een periode van 20 jaar | 3.620 | 3.620 |
Particulier graf in Rhoon (2 diep) voor een periode van 20 jaar | 2.970 | 2.970 |
Begraafkosten (personen vanaf 18 jaar) | 1.405 | 1.405 |
Afkoop van verplichte onderhoudskosten 1 diep (20 jaar) | 925 | 925 |
Leges
Terug naar navigatie - LegesDe algemene verhoging als gevolg van prijsindexering van de overige gemeentelijke heffingen bedraagt in beginsel 3% met dien verstande dat de opbrengst maximaal kostendekkend mogen zijn.
Leges
Voor producten en diensten die de gemeente aan burgers, bedrijven en anderen verleent, worden leges in rekening gebracht. De belangrijkste hiervan zijn de leges voor burgerzaken (paspoort, rijbewijs, huwelijksvoltrekking, enz.), aanvraag APV-vergunningen en omgevingsvergunningen. Bij de bepaling van de hoogte van de legestarieven wordt gekeken naar de kostendekkendheid.
De leges worden geheven voor verstrekte diensten en producten. Een aantal tarieven van leges zijn wettelijk gemaximeerd, zoals het tarief voor paspoorten, aanwezigheidsvergunning speelautomaten of bijvoorbeeld een uittreksel Burgerlijke stand. Voor het overige geldt ook hier dat de tarieven van leges maximaal kostendekkend mogen zijn. Volgens de gemeentewet mag de legesverordening als geheel bezien maximaal kostendekkend zijn. Het is mogelijk om kruissubsidiëring toe te passen. Daarmee wordt verstaan: het hoger stellen van tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden.
De kosten en opbrengsten van de leges zien er als volgt uit:
Leges | ||||||
Hoofdstuk/Paragraaf | Kosten taakveld | Overhead | BTW | Lasten | Baten | Dekking |
1. Algemene dienstverlening | ||||||
Paragraaf 1.1 - Burgerlijke stand | 49.616 | 23.778 | 73.394 | 45.106 | 61% | |
Paragraaf 1.2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 353.482 | 115.477 | 468.959 | 442.005 | 94% | |
Paragraaf 1.3 - Rijbewijzen | 68.174 | 36.247 | 104.421 | 105.426 | 101% | |
Paragraaf 1.4 - Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens | 4.899 | 431 | 5.330 | 4.062 | 76% | |
Paragraaf 1.5 - Bestuursstukken | ||||||
Paragraaf 1.6 - Vastgoedinformatie | ||||||
Paragraaf 1.7 - Overige publiekszaken | 7.801 | 2.584 | 10.385 | 9.635 | 93% | |
Paragraaf 1.8 - Gemeentearchief | ||||||
Paragraaf 1.9 - Bijzondere wetten | 20.068 | 19.057 | 39.125 | 41.974 | 107% | |
Paragraaf 1.10 - Diversen | ||||||
Totaal Algemene Dienstverlening | 504.000 | 197.600 | - | 701.600 | 648.200 | 92% |
Hoofdstuk/Paragraaf | Kosten taakveld | Overhead | BTW | Lasten | Baten | Dekking |
2. Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet | ||||||
2.3. Omgevingsvergunning | 551.100 | 523.600 | 5.500 | 1.080.200 | 448.200 | 41% |
Totaal Algemene Dienstverlening ihkv Omgevingswet | 551.100 | 523.600 | 5.500 | 1.080.200 | 448.200 | 41% |
Hoofdstuk/Paragraaf | Kosten taakveld | Overhead | BTW | Lasten | Baten | Dekking |
3. Diensten waarop de Europese dienstenrichtlijn van toepassing is | ||||||
Paragraaf 3.1 - Horeca | 4.822 | 2.592 | 7.414 | 2.732 | 37% | |
Paragraaf 3.2 - Gereserveerd | 3.072 | 3.072 | 0% | |||
Paragraaf 3.3 - Winkeltijdenwet | ||||||
Paragraaf 3.4 - Organiseren evenement of markt | 3.786 | 678 | 4.464 | 470 | 11% | |
Paragraaf 3.5 - Standplaatsen | ||||||
Paragraaf 3.6 - Huisvestingswet 2014 | ||||||
Paragraaf 3.7 - In dit hoofdstuk niet benoemd besluit | 1.935 | 1.166 | 3.101 | 2.405 | 78% | |
Totaal Dienstverlening Europese Richtlijn | 13.600 | 4.400 | - | 18.100 | 5.600 | 31% |
KOSTENDEKKING LEGES TOTALE TARIEVENTABEL | 1.068.700 | 725.600 | 5.500 | 1.799.900 | 1.102.000 | 61% |
Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleidIndien de belastingplichtige niet, of slechts met veel moeite, de aanslag kan betalen, kan deze onder wettelijk vastgestelde voorwaarden in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. De kwijtscheldingen lopen via het SVHW. De kwijtscheldingen hebben betrekking op de afvalstoffenheffing en rioolheffing. De kosten van verleende kwijtscheldingen worden doorberekend in de tarieven van de betreffende heffingssoorten.
In de begroting 2025 zijn de volgende bedragen voor kwijtschelding opgenomen:
Kwijtschelding | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Afvalstoffenheffing | 98.600 | 98.600 | 98.600 | 98.600 | 98.600 |
Rioolheffing | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Totaal | 198.600 | 198.600 | 198.600 | 198.600 | 198.600 |
Overzicht belastingdruk
Terug naar navigatie - Overzicht belastingdrukTot de woonlasten worden gerekend de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De woonlasten vormen het grootste deel van de opbrengst uit de gemeentelijke heffingen en daarmee grotendeels de lokale lastendruk. Hierna worden de woonlasten inzichtelijk gemaakt.
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | Afwijking | ||||
+ = stijging en - = daling van lasten | Absoluut | In % | ||||||
A: Eénpersoonshuishouden met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 220,50 | € 220,50 | € 227,04 | € 6,54 | 3% | |||
Afval** | € 243,00 | € 257,04 | € 261,00 | € 3,96 | 2% | |||
Totaal | € 463,50 | € 477,54 | € 488,04 | € 10,50 | 2% | |||
B1: Tweepersoonshuishouding met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 294,00 | € 294,00 | € 302,76 | 8,76 | 3% | |||
Afval (tweepersoons)** | € 315,00 | € 334,08 | € 339,00 | € 4,92 | 2% | |||
Totaal | € 609,00 | € 628,08 | € 641,76 | € 13,68 | 2% | |||
B2: Meerpersoonshuishouding met een huurwoning | ||||||||
Rioolgebruik | € 294,00 | € 294,00 | € 302,76 | € 8,76 | 3% | |||
Afval (meerpersoons)** | € 333,00 | € 353,04 | € 357,96 | € 4,92 | 1% | |||
Totaal | € 627,00 | € 647,04 | € 660,72 | € 13,68 | 2% | |||
C: Eénpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100* | ||||||||
Rioolgebruik | € 220,50 | € 220,50 | € 227,04 | € 6,54 | 3% | |||
Afval** | € 243,00 | € 257,04 | € 261,00 | € 3,96 | 2% | |||
OZB-eigendom | € 512,77 | € 516,08 | € 532,06 | € 15,98 | 3% | |||
Totaal | € 976,27 | € 993,62 | € 1.020,10 | € 26,48 | 3% | |||
D1: Tweepersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100* | ||||||||
Rioolgebruik | € 294,00 | € 294,00 | € 302,76 | € 8,76 | 3% | |||
Afval (tweepersoons)** | € 315,00 | € 334,08 | € 339,00 | € 4,92 | 2% | |||
OZB-eigendom | € 512,77 | € 516,08 | € 532,06 | € 15,98 | 3% | |||
Totaal | € 1.121,77 | € 1.144,16 | € 1.173,82 | € 29,66 | 3% | |||
D2: Meerpersoonshuishouding met een koopwoning met een WOZ-waarde van € 520.100* | ||||||||
Rioolgebruik | € 294,00 | € 294,00 | € 302,76 | € 8,76 | 3% | |||
Afval (meerpersoons)** | € 333,00 | € 353,04 | € 357,96 | € 4,92 | 1% | |||
OZB-eigendom | € 512,77 | € 516,08 | € 532,06 | € 15,98 | 3% | |||
Totaal | € 1.139,77 | € 1.163,12 | € 1.192,78 | € 29,66 | 3% | |||
*OZB-grondslag voor 2023 en 2024 is de gemiddelde WOZ-waarde uit Coelo. OZB 2025 uitgaande van 1,4% stijging WOZ en concept tarief 2025. | ||||||||
** Bovenop dit tarief komt het variabel tarief per aanbieding/lediging per zak (60 ltr of 30 ltr)) á € 1,15 resp. € 0,57 of per container á € 4,60. |
Albrandswaard ten opzichte van buurgemeenten
Terug naar navigatie - Albrandswaard ten opzichte van buurgemeentenDe woonlasten van de omliggende gemeenten voor het belastingjaar 2025 zijn nog niet beschikbaar. Om de woonlasten te kunnen vergelijken wordt gebruik gemaakt van de woonlasten van deze gemeenten in 2024. Deze vergelijking maakt de onderlinge verschillen van de woonlasten tussen Albrandswaard en omliggende gemeenten inzichtelijk. Er is hierbij uitgegaan van de woonlasten van een gezin met een koopwoning.
tarieven per gemeenten 2024 | |||||
afvalstoffenheffing | rioolheffing | OZB-tarief | gem. woningwaarde | woonlasten* | |
Albrandswaard | 425 | 294 | 0,1006% | 513.000 | 1.236 |
Barendrecht | 441 | 199 | 0,0878% | 486.000 | 1.067 |
Ridderkerk | 386 | 215 | 0,0903% | 395.000 | 957 |
Zwijndrecht | 368 | 322 | 0,0866% | 389.000 | 1.027 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 410 | 218 | 0,0934% | 465.000 | 986 |
* Coelo-Atlas 2024 | |||||
Vergelijking woonlasten 2023 en 2024
Terug naar navigatie - Vergelijking woonlasten 2023 en 2024Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)
Terug naar navigatie - Benchmark woonlasten Provincie Zuid-Holland (Coelo 2024)De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte en de ontwikkeling van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing minus een eventuele heffingskorting. Uit de grafiek is af te lezen dat de hoogste stijging van de woonlasten in de gemeente Dordrecht plaatsvindt, met een stijging van 17,04%. Daarentegen zijn de woonlasten in Zoetermeer als enige gemeente gedaald, met -0,84%. Albrandswaard kent een stijging van 1,95%.