Portefeuillehouder (bestuurlijk opdrachtgever)
Mieke van Ginkel

Tijd (indicator)

G

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Omdat er meer vraag is naar hulp, de vraag complexer is én er minder mensen zijn om de zorg te verlenen lopen de doorlooptijden en de wachttijden op. Er is een start gemaakt om zowel de specialistische jeugdhulp als de lokale jeugdhulp door te lichten met als doel om de hulpverlening efficiënter te laten verlopen, om het betaalbaar te houden en om wachtlijsten zo veel mogelijk te beperken.

Lokaal doen we dat o.a. door direct de welzijnsorganisatie te betrekken bij een hulpvraag. Welzijnsactiviteiten kunnen immers vaak direct ingezet worden. We verwachten hiermee zwaardere hulp te beperken en daarbij een positief effect op de wachtlijsten (zie speerpunt 7.1.1.e). Op dit moment zien we dat we de wachttijden bij de toegang van het wijkteam goed kunnen beheersen. Stand van zaken week 32 in 2024: Er staan 13 personen op de wachtlijst bij Toegang en voor preventie en ondersteuning staan er 9 personen op de wachtlijst. Bij beiden is de oudste melding van eind mei 2024. 

Bij het maatregelenpakket van de specialistische jeugdhulp vanuit de GRJR zijn zowel de aanbieders als de gemeenten, ieder vanuit zijn eigen rol, betrokken. De taak van de gemeenten is vooral om de lokale jeugdhulp goed aan te laten sluiten op de specialistische jeugdhulp en vice versa. Ook de aanbieders en de GRJR zelf zijn bezig met verbeterplannen. Dit zal vervolgt worden in 2024. Financiële resultaten kunnen pas op de iets langere termijn verwacht worden.

Geld (indicator)

O