Financieel perspectief
Begrotingssaldo
Terug naar navigatie - Financieel perspectief - BegrotingssaldoVoor u ligt de 2e tussenrapportage 2025 over de periode januari tot en met augustus 2025. Uit het cijfermatig overzicht blijkt dat het exploitatieresultaat van de tussenrapportage, voor het jaar 2025, € 941.200 positief bedraagt.
Het exploitatiesaldo vóór de 2e tussenrapportage bedroeg € 1.440.600 negatief. Na deze tussenrapportage komt het saldo naar verwachting uit op € 499.400 negatief.
Voor een overzicht van de afwijkingen, verwijzen wij u naar het 'Financieel overzicht' in dit hoofdstuk, en naar de diverse programma's.
In onderstaande tabel is het verloop van het begrotingssaldo 2025 en het meerjarenperspectief 2026-2029 weergegeven.
Omschrijving |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo primitieve begroting |
-1.130.500 |
-3.801.100 |
-3.993.800 |
-3.062.100 |
-2.980.900 |
||
Structurele gevolgen 2e tussenrapportage 2024 |
-259.600 |
-14.600 |
-14.600 |
-14.600 |
-14.600 |
||
MPO 2025 |
12.000 |
6.700 |
13.200 |
21.200 |
-2.000 |
||
Structurele gevolgen 1e tussenrapportage 2025 |
-62.500 |
-73.300 |
156.700 |
164.700 |
2.043.700 |
||
Totaal na 1e tussenrapportage 2025 |
-1.440.600 |
-3.882.300 |
-3.838.500 |
-2.890.800 |
-953.800 |
||
Gevolgen 2e tussenrapportage 2025 |
941.200 |
-2.100 |
-80.300 |
-79.500 |
-79.500 |
||
Saldo begroting na wijzigingen |
-499.400 |
-3.884.400 |
-3.918.800 |
-2.970.300 |
-1.033.300 |
||
+/+ is voordelig |
|||||||
-/- is nadelig |
|||||||
Totaal effect per programma
Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Totaal effect per programmaDe mutaties die opgenomen zijn in deze rapportage, zijn in onderstaande tabel vertaald naar de verschillende beleidsprogramma’s zoals deze zijn opgenomen in de begroting 2025 en het meerjarenperspectief. Een positief getal is een verhoging van het budget, een negatief getal een verlaging van het budget.
Programma |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid & Algemeen Bestuur |
-348.000 |
-6.000 |
-15.300 |
-15.200 |
-15.200 |
||
Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
-101.200 |
- |
- |
- |
- |
||
Buitenruimte |
-271.500 |
- |
- |
- |
- |
||
Financiën |
12.000 |
- |
- |
- |
- |
||
Educatie |
5.100 |
- |
- |
- |
- |
||
Sport |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Sociaal Domein |
571.600 |
- |
- |
- |
- |
||
Niet onder de programma's vallende baten en lasten |
1.073.200 |
3.900 |
-65.000 |
-64.300 |
-64.300 |
||
Totaal |
941.200 |
-2.100 |
-80.300 |
-79.500 |
-79.500 |
||
Budgetneutrale en financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Budgetneutrale en financiële afwijkingenMeestal hebben mutaties in de tussenrapportage financiële consequenties. Het komt echter geregeld voor dat er ook budgetneutrale mutaties worden verwerkt. Om een onderscheid te maken tussen financiële mutaties, die een wijziging van het begrotingssaldo veroorzaken, en budgetneutrale mutaties die dat niet doen, dienen onderstaande overzichten.
Budgetneutrale wijzigingen |
|||||
|---|---|---|---|---|---|
Programma |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Openbare orde en veiligheid & Algemeen Bestuur |
6.000 |
-3.900 |
65.000 |
64.300 |
64.300 |
Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
|||||
Buitenruimte |
|||||
Financiën |
|||||
Educatie |
|||||
Sport |
|||||
Sociaal Domein |
|||||
Niet onder de programma's vallende baten en lasten |
-6.000 |
3.900 |
-65.000 |
-64.300 |
-64.300 |
Totaal |
- |
- |
- |
- |
- |
Financiële wijzigingen |
|||||
Programma |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Openbare orde en veiligheid & Algemeen Bestuur |
-354.000 |
-2.100 |
-80.300 |
-79.500 |
-79.500 |
Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
-101.200 |
||||
Buitenruimte |
-271.500 |
||||
Financiën |
12.000 |
||||
Educatie |
5.100 |
||||
Sport |
- |
||||
Sociaal Domein |
571.600 |
||||
Niet onder de programma's vallende baten en lasten |
1.079.200 |
||||
Totaal |
941.200 |
-2.100 |
-80.300 |
-79.500 |
-79.500 |
Financieel overzicht
Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Financieel overzichtIn onderstaande tabel worden alle mutaties getoond. De toelichtingen op de financiële afwijkingen worden in de programma's afzonderlijk weergegeven.
Financieel overzicht |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Product |
Omschrijving |
2e tussenrapportage |
Structurele gevolgen |
|||||
Positief |
Negatief |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid & Algemeen Bestuur |
||||||||
Bijdrage DBP |
Zie overzicht bijdrage DBP |
-6.800 |
4.400 |
-73.800 |
-73.000 |
-73.000 |
||
Bijdrage DBP |
Doorbelasting DBP naar overhead in programma 9 |
6.000 |
-3.900 |
65.000 |
64.300 |
64.300 |
||
Salarislasten diverse teams |
Verwerking CAO - effecten 2025 |
-105.900 |
||||||
Digitale dienstverlening |
Invoering MijnAlbrandswaard Portaal ter verbetering van dienstverlening |
-13.000 |
||||||
Verkiezingen |
Organiseren van tussentijdse verkiezingen |
-162.500 |
||||||
Gemeenteraad |
Kosten gemeenteraad en nieuwe burgemeester |
-59.300 |
||||||
Lasten Burgerlijke stand |
Toename kosten |
-6.500 |
-6.500 |
-6.500 |
-6.500 |
-6.500 |
||
Openbare orde en veiligheid & Algemeen Bestuur |
6.000 |
-354.000 |
-6.000 |
-15.300 |
-15.200 |
-15.200 |
||
Programma 2 - Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
||||||||
Salarislasten diverse teams |
Verwerking CAO - effecten 2025 |
-41.200 |
||||||
Grex de Omloop |
Plankosten |
-60.000 |
||||||
SPUK Nationaal Isolatie Programma NIP |
Budgetneutraal begroten van SPUK-regeling |
-150.000 |
||||||
SPUK Nationaal Isolatie Programma NIP |
Budgetneutraal begroten van SPUK-regeling |
150.000 |
||||||
Ruimtelijke Ordening, Wonen & Economie |
150.000 |
-251.200 |
- |
- |
- |
- |
||
Programma 3 - Buitenruimte |
||||||||
Salarislasten diverse teams |
Verwerking CAO - effecten 2025 |
-86.500 |
||||||
Wijkbeheer |
Toename kosten onderhoud buitenruimte |
-30.000 |
||||||
Verkeer en mobiliteit |
Vanuit mobiliteitsplan beschikbaar gesteld budget voor uitvoering |
-45.000 |
||||||
SPUK CDOKE |
Budgetneutraal begroten van SPUK-regeling |
-115.000 |
||||||
SPUK CDOKE |
Budgetneutraal begroten van SPUK-regeling |
115.000 |
||||||
Buitenstedelijke recreatie |
Bijdrage aan Rhoonse Veer |
-30.000 |
||||||
Wijkregie |
Uitvoering werkzaamheden wijkregie |
-40.000 |
||||||
Mutaties reserves programma 3 |
Toevoegen aan reserve groot onderhoud |
-40.000 |
||||||
Buitenruimte |
115.000 |
-386.500 |
- |
- |
- |
- |
||
Programma 4 - Financiën |
||||||||
Stelposten |
Vrijval index personeelskosten over 2025 |
12.000 |
||||||
Financiën |
12.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Programma 5 - Educatie |
||||||||
Brede school impuls regeling |
Aframing niet meer benodigd budget |
5.100 |
||||||
Educatie |
5.100 |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Programma 6 - Sport |
||||||||
SPUK stimulering sport |
Budgetneutraal begroten van SPUK-regeling |
-435.800 |
||||||
SPUK stimulering sport |
Budgetneutraal begroten van SPUK-regeling |
435.800 |
||||||
Sport |
435.800 |
-435.800 |
- |
- |
- |
- |
||
Programma 7 - Sociaal domein |
||||||||
Salarislasten diverse teams |
Verwerking CAO - effecten 2025 |
-93.100 |
||||||
Welzijnswerk/ preventieve zorg SWA |
Incidenteel overschot door inzet GALA-middelen |
25.000 |
||||||
Inzet in Wijkteams |
Bijraming door toename inzet via Stichting De Sociale Baisis |
-125.000 |
||||||
Lokale jeugdzorg |
Bijraming door toenemende zorgvraag lokale jeugdhulp |
-756.000 |
||||||
Specialistische jeugdzorg |
Verlaging bijdrage GRJR |
437.700 |
||||||
Opvang Oekrainers |
Geschatte uitgaven leefgeld voor Oekrainers en inhuurkosten |
-158.300 |
||||||
Opvang Oekrainers |
Eigen bijdrage van Oekraïners + ontvangsten vanuit Rijk voor opvang |
1.750.000 |
||||||
Opvang Oekraine locatie Kleidijk |
Huurkosten opvang Oekraïners |
-248.700 |
||||||
Opvang Oekraine locatie Schutskooiwijk |
Uitgaven voor woningen voor opvang Oekraïnse ontheemden |
-260.000 |
||||||
Wet BUIG |
Budgetneutrale bijstelling BUIG-uitkering o.b.v. jaarprognose |
900.000 |
||||||
Wet BUIG |
Budgetneutrale bijstelling BUIG-uitkering o.b.v. jaarprognose |
-900.000 |
||||||
Sociaal Domein |
3.112.700 |
-2.541.100 |
- |
- |
- |
- |
||
Niet onder de programma's vallende baten en lasten |
||||||||
Bestuursondersteuning |
Aframing vergoeding in VSO wegens vorming voorziening RVU |
45.000 |
||||||
Bestuursondersteuning |
Verwerking CAO - effecten 2025 |
-5.500 |
||||||
Overhead DBP |
Doorberekening bijdrage DBP (zie programma 1) |
-6.000 |
3.900 |
-65.000 |
-64.300 |
-64.300 |
||
Financiering |
Lagere rentekosten door verschuiving planning |
185.000 |
||||||
Financiering |
Afsluiting kasgeldlening voor opvang tijdelijk liquiditeitstekort |
-35.000 |
||||||
Algemene uitkering |
Meicirculaire 2025 |
789.700 |
||||||
OZB op niet-woningen |
Bijraming door hogere WOZ-waarden niet-woningen |
100.000 |
||||||
Niet onder de programma's vallende baten en lasten |
1.119.700 |
-46.500 |
3.900 |
-65.000 |
-64.300 |
-64.300 |
||
TOTAAL |
4.956.300 |
-4.015.100 |
||||||
Saldo 2e tussenrapportage 2025 |
941.200 |
-2.100 |
-80.300 |
-79.500 |
-79.500 |
|||